Print

Театър и литература

 

проф. дизк. Виолета Дечева

 

Филолозите знаят, че драмата не е само литература. Театралите знаят, че театърът не е само игра. Но и едните, и другите са наясно, че ХХ в. силно е влошил отношенията им. Както и че разривът съвсем не е (бил) окончателен. Просто никое изкуство вече не е същото и “бракът” вече има друг регламент. Така отдавна стана недостатъчно образованието по литература, което дава само знание за драмата, изключвайки перформативните изкуства и тяхното значение за случващото се в съвременната литература.

Поради това предложеният курс Театър и литература е фокусиран върху основни пресечни точки между двете изкуства, които се явяват конститутивни за тяхното развитие.

Целта на курса е да представи трансформациите в отношенията между театъра и литературата през Модерността, доколкото тъкмо тези промени са възможност да се мислят и функциите им, и предефинирането на техните граници в актуалността.

Курсът включва лекции и семинарни упражнения.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Литература и драма. Драма и сцена. Модерната драма: теории. П.Сонди.

2

2.

Въведение в теорията на театралното представление. Театралното пространство, играене-гледане. Прагматика на театралното общуване между сцена и зала.

2

3.

Театърът като естетическа и социална конвенция. Театралната сграда и разбирането за представлението. Функции на театъра. Театърът в Модерното време.

2

4.

Театърът като институция и мястото й в модерната държава. Шилер: “Театърът като морален институт”.

2

5.

Театърът (сцената) като (литературна) тема: Романтизъм и театър.

2

6.

Театърът – любимото изкуство на публиката през ХІХ в. Просвещенската драма и сцена: произход на театъра от духа на драмата.

2

7.

Преодоляване на театъра на драмата. Движение за “театрализация на театъра”. Отношението живот - изкуство. Театралните реформи в началото на ХХ в. Свободни театри: Антоан. Ото Брам. Натуралистична драма и театър. К.С.Станиславски и методологията на изграждане за сценичния образ и представлението.

2

8.

Реформа на живота. Антинатуралистични теории. Художествени колонии: Дармщат. Монте Верита. Концепции за театрално изкуство като “празник на живота”: П.Беренс. Г.Фукс. Фр.Ницше и значението на “За произхода на трагедията от духа на музиката” за театралните концепции през ХХ в.

 

2

9.

Театърът vr Литературата: Драмата на модернизма и новата театралност. Проблемни полета: истината, дома, миналото, властта, “външен” и “вътрешен” индивид/ “външно” и “вътрешно” действие etc. Х.Ибсен и А.Стриндберг. А.П.Чехов. Символистична драма и театър: М.Метерлинк. Л.Андреев. Ал.Блок

2

10.

Театърът и пазарът. Разделението “високо” и “ниско” (булевардна драма и театър, мелодрама, кабаре, вариате и др.) в началото на века.

2

11.

Режисьорът и авторът на драма. Представлението: теоретизации. Поява и оформяне на режисьора като основна авторска фигура в театъра на ХХ в. Отношението драма-сцена. М.Райнхард. С.Станиславски. Вс.Мейрхолд. Ал.Таиров. Е.Вахтангов. С.Айзенщайн “Монтаж на атракциони”.

2

12.

Театралния исторически Авангард или счупената показалка в главата на драмата. Драматургия и сцена: Ал.Жари. Еспресионистична драма.  

2

     13

Театрална архитектура на Авангарда. Баухаус. Театърът и киното.

2

14

От другата страна на европейския драматически и анти-драматически театър: А.Арто и “Театърът на жестокостта”

2

15

Театърът в епохата на техническата възпроизводимост на изкуството. Театър и медии.

2

 

 

Форми и методи на оценяване:

Оценяването на магистъра по литературознание е въз основа на неговото участие в семинарната работа и лекционния курс, което се изразява както в писмена подготовка на реферат, така и в редовна подготовка за семинарната и лекционната работа по предварително поставени от титуляра на курса теми.

Финалната оценка се формира след представяне на писмена курсова работа и устен изпит.

 

 

Литература:

 

 
Hits: 12632