Анотация

Лингвостилистичният анализ на художествен текст е основата на филологичното образование, тъй като на базата на текстовия анализ се изучава езикът във функционалната му реализация в речта. В процеса на обучение се формират филологични познания за съдържателния анализ на художествения текст, за анализа на неговата структура, за изобразителните средства, изграждащи образната система на художественото цяло, за структурно-съдържателното членение на текста (открояване на ключови думи, построяване на естетически парадигми, изследване на подтекстовата естетична структура на художествения текст).
Лекционният курс е организиран така, че последователното проникване в природата на словесно-художественото произведение да бъде същевременно и последователно овладяване на системата на понятията на лингвостилистиката, базираща се на философската естетика. Изучаването на лингвостилистичните понятия е необходимо, за да се открои определената форма на художественото изображение, за да се сравнят различните текстове, в които тази форма присъства и, за да се определи нейното инвариантно значение.
Програмата на дадения курс е съотнесена с програмата по „Стилистика русского языка” (за степен „Бакалавър”) и е нейно своеобразно продължение. Целта на курса се състои в осмисляне на художествения текст като цялостно явление на словесното изкуство, като сложно структурно единство на системата на взаимосвързани елементи, служещи за разкриването на съдържателната структура на литературното произведение. Във връзка с поставената цел в процеса на обучение се решават следните задачи: 1) демонстрация на значението и характера на взаимосвързаните лингвостилистични понятия, които са инструмент за анализ на художествения текст; 2) анализ на функционирането на естетично значимите езикови средства от гледна точка на тяхната принадлежност към образните комплекси на текста; 3) установяване и разкриване на перспективните и ретроспективните контекстови словесни връзки, определящи подтекстовата структура на художественото произведение.

 

Тематичен план

ЛЕКЦИИ


1.    Художествен текст – структура и основни признаци. Понятия за художественост. Различни виждания по проблемите на художествеността.   
2.    Структура на художественото произведение. Различни гледни точки по проблема за съотношението на текста и произведението. Структурно-семантична организация на текстовото цяло като художествена система.   
3.    Индивидуалният стил на писателя – единство на всички елементи на художествената форма на произведението. Понятия за художествен метод.   
4.    Своеобразието на средствата за художествена изобразителност. Индивидуално-авторски особености при употребата им.   
5.    Реализация на потенциалните естетически възможности на езиковите средства, избрани от писателя. Естетично значими компоненти в системата на художествения текст.    
6.    Четене, интерпретация и анализ. Литературен анализ. Лингвистичен анализ. Принципи и методи за лингвостилистичен анализ на художествен текст.   
7.    Понятия за повърхностна и подтекстова идейно-естетична структура в системата на художествения текст. Съотношение на езиковото значение с контекстуалния смисъл на думата.   
8.    Контекстуално взаимодействие на средствата на различните езикови равнища в системата на художествения текст. Перспективни и ретроспективни контекстови словесни връзки.   
9.    Пространствено-времева структура на художествения текст.   
10.    Понятия за образно-символичния комплекс в системата на художествения текст. Особености на функционирането на езиковите единици, които са логичният и експресивен център на изказването.   
11.    Понятия за функционално-образната конкретизация. Образната доминанта и нейното влияние върху функционирането на езиковите средства в системата на художествения текст.   
12.    Асоциативни съпоставки. Съпоставителни комплекси в системата на художествения текст.   
13.    Понятия за ключови думи. Влияние на граматичната принадлежност на ключовите думи върху структурата на художествения текст.   
14.    Езикови средства за изразяване на верижна и паралелна структура на художествения текст. Верижна реакция в натрупването на подтекстово образно-емоционално съдържание.   
15.    Повторенията в системата на художествения текст. Влияние на синтактичната структура на текста върху композицията му.

 

Формиране на оценка:
Познаване на научната литература по проблемите на курса;
Мотивирано боравене с лингвостилистичната терминология;
Прилагане на получените знания при лингвостилистичен анализ на конкретен художествен текст.

Очаквани резултати:

При изучаването на научната литература студентите трябва да овладеят лингвостилистичните понятия не само в логичен, но и в приложен аспект. В резултат на това те придобиват способността да сравняват различни научни хипотези и да им дават аргументирана оценка. Въз основа на тези знания в процеса на анализ на художествен текст се формира езиковата и комуникативната компетенция на студента.

Литература:

Арютюнова Н. Д. Логический анализ языка. Противоречивость и аномальность текста. М., 1990.
Бахтин М. М. Вопросы литературы и эстетики. М., 1975.
Васильева А. Н. Художественная речь. М., 1983.
Виноградов В.В. Проблемы русской стилистики. М., 1981.
Винокур Г. О. Филологические исследования. М., 1990.
Винокур Т. Г. Закономерности стилистического использования языковых единиц. М., 1980.
Гиршман М. М. Литературное произведение: теория и практика анализа. М., 1991.
Донецких Л. И. Эстетические функции слова. Кишинев, 1983.
Есаулов И. А. Эстетический анализ литературного произведения. Кемерово, 1991.
Купина Н. А. Лингвистический анализ художественного текста. М., 1980.
Ларин Б. А. Эстетика слова и язык писателя. Л., 1974.
Лосев А. Ф. Форма – Стиль – Выражение. М., 1995.
Лотман Ю. М. Текст в тексте. – Избранные статьи. Т. 1. Таллинн, 1992.
Новиков Л. А. Лингвистическое толкование художественного текста. М. 1979.
Основные понятия и категории лингвостилистики. Пермь, 1982.
Федоров А. И. Образная речь. Новосибирск, 1985.



Изготвил програмата:
Доц. д-р Римма Спасова