Създаване на типове текстове

 

проф. дфн Милена Кирова, проф. дпн Адриана Дамянова

 

Курсът учи студентите как се пишат различни типове текстове – есета, анотации, рецензии, както в областта на литературата, така и на киното и театъра. Целта е да бъдат усвоени някои общи техники и правила, а също и да се изработят критерии по

това какво представлява един добър критически текст. Съществена част от курса са заниманията, насочени към овладяване на умението да се създава самостоятелно критически текст върху съвременна българска книга от областта на художествената литература. След теоретично запознаване с общи проблеми на литературоведския жанр „оперативна критика”, студентите започват да изготвят свои рецензии вкъщи, да ги представят по време на практическите занимания, където те са подложени на колективно обсъждане, завършващо с обобщение и окончателна оценка на свършената работа от страна на преподавателя.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

 

1

Езикът като система и езикът като дискурс

4 часа

 

2.

Дискурсът в устното и дискурсът в писменото общуване. Прагматика

4 часа

 

3.

Текстът като произведение на дискурса. Текст и хипертекст

2 часа

 

4.

Композираност, структурираност, кохерентност и стилова оформеност на текста

2часа

 

5.

Звук и смисъл. Поетическият текст

2 часа

 

6.

Време и разказ. Повествователният текст

4 часа

 

7.

Херменевтика vs. деконструкция

4 часа

 

8.

Аргументативният текст. Реторика на текста

4 часа

 

9.

Граници на есето. Работа преди писането на есе

2 часа

 

10.

Формулиране на тезата на есето

2 часа

 

11.

Структуриране на есето, части

2 часа

 

12.

Аргументация в есето, избор на аргументи

2 часа

 

13.

Обобщение и стилистични похвати

2 часа

 

14.

Как да подходим към критическия текст

2 часа

 

15.

Анализ на чужди рецензии и аргументации

2 часа

 

16.

Критиката сред другите литературоведски жанрове

4 часа

17.

Специфика на оперативната критика – проблеми, подходи, ориентация в пространството на съвременната култура

6 часа

18.

Рецензия на книга

2 часа

19.

Рецензия на изложба

2 часа

20.

Рецензия на театрален спектакъл

2 часа

21.

Рецензия на филм

2 часа

22.

Стилистични похвати и акценти при текстове за различен тип издания

2 часа

         

 

Форми и методи на оценяване:Холистично оценяване на есе, създадено по избрана от предложени не по-малко от шест теми.

По време на практическите упражнения се четат и обсъждат рецензии, изготвени от студентите вкъщи. Така се овладяват способности, които после студентите прилагат в своята работа по самостоятелно изготвяне на писмения текст- рецензия за семестриалния изпит. Текстовете се носят лично в определен изпитен ден, или се изпращат по електронен път, когато студентите не могат да дойдат по някаква причина.

 

    

Литература:

 

Милена Кирова. Критика на прелома. Българската литература в края на 19 век. УИ, С., 2001.

Пламен Дойнов. Българската поезия в края на ХХ век. Част първа. Просвета, С., 2007

Пламен Дойнов. Българската поезия в края на ХХ век. Просвета, С., 2008

Пламен Антов. Поезията на 1990-те: Българско и постмодерно. Жанет 45, Пловдив, 2010

Амелия Личева. Политики на днешното. Сиела, С., 2010

Представи за българския литературен канон. Книга 1. Фабер, Велико Търново, 2010

Представи за българския литературен канон. Книга 2. Фабер, Велико Търново, 2010

 

Арент, Х. Човешката ситуация. С.: Критика и хуманизъм, 1997.

Аристотел. Политика. С.: Отворено общество, 1995.

Барт, Р. S/Z. – Във: Въображението на знака. С., 1991, 434–458.

Барт, Р. Съвременният мит. – Във: Въображението на знака. С., 1991, 43–93.

Барт, Р. Смъртта на Автора. http://www.litclub.com/library/kritika/bart/dead.html (2003).

Барт, Р. Подготовката на романа. С.: ЛИК, 2006.

Бенхабиб, Ш. Феминизмът и въпросът за постмодернизма. – Във: Времето на жените. С., 1997, 337–378.

Бояджиев, Ц. Античната философия като феномен на културата. С.: Любомъдрие, 1993.

Вайнщейн, О. Б. Дерида и Платон: деконструкция на логоса. – Литературата, 2002, № 16, 26–69.

Дамянова, А. Херменевтика, деконструкция, конструктивизъм в образованието по литература в средното училище. С.: УИ „Св. Климент Охридски“, 2012.

Дерида, Ж. Гласът и феноменА. С.: ЛИК, 1996.

Дерида, Ж. Писмеността и различието. С.: Наука и изкуство, 1998.

Дерида, Ж. За граматологията. С.: ЛИК, 2001.

Дерида, Ж. Тази странна институция, наречена литература. Интервю с Жак Дерида. – Литературата, 2002, № 16, 7–25.

Еко, У. Интерпретация и свръхинтерпретация. С.: Наука и изкуство, 1997.

Златанов, Зл. Деконструктивизмът. – Литературата, 2002, № 16, 134–148.

Керн, А. Рефлексия на обичайното. Изкуство и философия. – Във: Около Жак Дерида. Чудовищният дискурс. С., 2002, 308–352.

Кирова, М., Критика на прелома. С: ПАН – ВТ, 2002.

Ман, П. де. Алегории на четенето. С.: Критика и хуманизъм, 2000.

Ман, П. де. Съпротивата срещу теорията. – Литературата, 2002, № 16, 103–132.

Новакович, Й. Курс по творческо писане. С.: Ciela, 2009.

Рикьор, П. Теория на интерпретацията: нарастващият смисъл. – Бюлетин на Съюза на българските писатели, 1988, № 5, 79–116, № 6, 92–131.

Рикьор, П. История и истина. С.: Аргес, 1993.

Рикьор, П.Живата метафора. С.: ЛИК, 1994.