Жените между страницата и екрана: Литературна адаптация в киното на 20. век

 

Д-р Надежда Радулова    

 

 

Курсът проследява историята на литературната адаптация в киното на 20. век през фигурите на известни сценаристки и режисоьрки. Чрез кръстосването на литературни и филмови прочити се анализират контрадискурсивните механизми на адаптацията и ролята й в преформулирането на литературните и филмови канони.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Дефиниране на адаптацията. Исторически преглед. Подходи и стратегии в адаптирането на литературен текст

2

2.

Аналитични категории в литературата и киното (тема и мотив; характери; гледна точка; фабула/сюжет/наратив; постановка/декори/мизансцен; архетип и пародия; жанрови еволюции). Литературни тропи и филмови тропи; хронологическо и психологическо време в литературата и киното

2

3.

„Хирошима моя любов“ на Маргьорит Дюрас и Ален Рене

4

4.

„Бързи пясъци“ на Джуничиро Танидзаки и филма „Берлинската афера“ на Лилиана Кавани

4

5.

„Орландо“ на Вирджиния Улф и Сали Потър

4

6.

„Мисис Далауей“ на Вирджиния Улф и филмовата адаптация на Марлийн Горис

4

7.

Емили Бронте, Емили Дикинсън и приказката „Синята брада“ във филма „Пианото“ на Джейн Кемпиън

4

8.

„Тит Андроник“ на Шекспир и „Тит“ на Джули Таймор

4

9.

Обсъждане на студентски проекти за курсови работи

2

 

 

 

Форми и методи на оценяване:

 

Формиране на оценка:

40 % - участие в дискусии

60 % - курсова работа

 

 

Литература:

 

 

ФОНОВИ ТЕКСТОВЕ И ДОКУМЕНТИ:

 

1. Hugo Munsterberg, “The Means of Photoplay”(1916)

2. Gabriela Mistral, “The Poet’s Attitude Towards the Movies” (the middle of the 30s)

3. Walter Benjamin, “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction”(1935)

4. Sergei Eisenstein, “Dickens, Griffith, and the Film Today”(1944)

5. Bela Balazs, “The Script”(1945)

6. Alexandre Astruc, “The Birth of a New Avant-Garde: La Camera-Stylo”(1948)

7. Andre Bazin, “Theatre and Cinema”(1951)

8. George Bluestone, “The Limits of the Novel and the Limits of the Film”(1957)

9. Alexander Kluge, Edgar Reitz, and Wilfried Reinke, “Word and Film”(1965)

10.Vachel Lindsay, “Progress and Endowment”(1970)

11. P. Adams Sitney, “The Lyrical Film”(1974)

 

 

Интернет източници:

 

Еric Kohn, Gender Division: Looking Back at Sally Potter’s “Orlando” (July 19, 2010): http://www.indiewire.com/article/review_gender_division_looking_back_at_sally_potters_orlando

 

Kristy McKim, Sally Potter (July 31, 2006): http://sensesofcinema.com/2006/great-directors/potter/

 

Allan A. Stone, The Piano (Boston Review): http://bostonreview.net/BR19.1/stone.html

 

Cyril Belvis, Violent Language and Its Female Site in Titus Andronicus, Lumina, vol.22 (2011): http://ejournals.ph/index.php?journal=LUMINA&;page=article&op=viewArticle&path[]=2124

 

Clara Escoda Agusti, Julie Taymor’s Titus: Framing Violence and Activating Responsibility, Atlantis Journal (June, 2006): http://www.atlantisjournal.org/ARCHIVE/28.1/2006EscodaAgusti.pdf