За съчиняването. Творческо писане и редактиране

 

Гл. ас. д-р Георги Господинов

 

Курсът цели да даде практически умения за създаване и редактиране на художествен текст. Умението да се работи в различни стилистики и контексти се упражнява посредством конкретни практически задания по творческо писане. Студентите са поставени в двойна позиция на автор и на редактор, редактирайки както собствените си текстове, так и тези на колегите си. Курсът се занимава с актуалната ситуация на писане в епохата на нови медии и трансформациите на текста, които следват от това.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Въведение в целите и методиката на курса. Връзката създаване-редактиране на текст. Редакторът като автор – случаят Р. Карвър. Да пишеш в контекст, да следваш определен стил.

2

2.

Писане на текст по зададена случка в стилистиката на класическото разказване от 19 в. Четене и редактиране на текстовете.

 

2

3.

Текст и културен контекст. Параметри на контекста. Как се превежда контекст. Как се редактира. Цитат, перифраза, алюзия. Как да ги откриваме и как да ги превеждаме.

 

2

4.

Преобразуване на написаните текстове в друга епоха и стилистика. Размяна на текстовете и взаимно редактиране.

 

2

5.

Жанр. Работа в различни жанрове. Стратегии, специфика, трансформации. Фикционални и документални жанрове. Възможен ли е чистият жанр. Пресичания между жанровете.

 

2

6.

Писане в жанр. Пренаписване и смяна на жанра.

2

7.

Лирика и жанр. Как се прави стихотворение. Какви нелитературни жанрове може да усвоява поезията. Примери. Списъци, рецепта, паспортно описание (Л. Коен), бележка на хладилник (У. К. Уилямс)....

 

2

8.

Практическо упражнение. Писане и обсъждане на собствени текстове.

 

2

9.

Как се превежда поезия. Как се превежда поетическа метафора, идиом, ритъм...

2

10.

Практическо упражнение. Превод на стихотворение. Редакция и дискусия.

 

2

11.

Епически наративи. Фикция и факшън. Основни жанрове – специфика. Романът. Кратък исторически обзор. Романът днес. Какво може да бъде открито в утробата на един роман. Първите български преводи на класически романи.

2

12.

Кратки наративи. Къс разказ. Лирическа проза. Фрагмент.

 

2

13.

Практическо упражнение. Писане, редактиране и обсъждане на кратка проза.

 

2

14.

Как се пише за медия. Журналистически жанрове. Публицистика

2

15.

Новите медии и писането. Текстът в интернет. Специфика. Обобщаваща дискусия.

 

2

 

Форми и методи на оценяване:

Три задания за създаване и редактиране на текст, всяко от които получава текуща оценка. Курсова работа и дискусия върху нея в края на семестъра.

 

 

Библиография:

 

Аристотел, За поетическото изкуство, С., 1993

Бродски, Йосиф. По-малко от единица, есета, превод Б. Ламбовски

Георги Господинов, От какво са направени книгите ни, лекция

http://www.ekf.bg/sozopol/bg/editions/2009/texts/georgi-gospodinov_lecture.pdf

Георги Господинов, За начало, лекция, 2007

http://liternet.bg/publish/katalog/rubriki/tvorchesko.htm

Новакович, Йосип. Курс по творческо писане, превод Мария Кръстева, Сиела, 2009

Платон, Диалози, 1-4 том, 1979-90

Еко 2003: Eco, Umberto. MouseorRat? Translation as negotiation, London: Weidenfeld and Nicolson, 2003

Кинг, Стивън. За писането, превод Евелина Банева, С., 2006

Guardian, Ten rules for writing fiction, 2010http://www.guardian.co.uk/books/2010/feb/20/ten-rules-for-writing-fiction-part-one

Костова, Елизабет. Митът за творческото писане. Може ли да бъде преподавано, лекция (http://ekf.bg/bg/index.php)

Кьоно, Реймон. Упражнения по стил, изд. Народна култура, С., 1990

Стегнър 2002: Stegner, Wallace. On Teaching and Writing Fiction. NewYork: PenguinBooks, 2002.

Теория на литературата, ред. Панчева, Личева, Янакиева, изд. Колибри, С., 2005