Доц. д-р Т. Монова

Лекционният курс
предлага на студентите теоретични знания в областта на прескомуникацията, журналистическия творчески процес в печатните медии, медиатекста, манипулациите в медиите, осъществявани със средствата на езика. Основните категории, върху които е изграден курсът, са: текст, жанр, дискурс, социален факт-медиен факт-текстови факт, медиен анализ. Целта на лекционния курс е студентите да изучат основните манипулативни стратегии, заложени в механиката на медиатекста, да знаят кога медийните текстове “работят” максимално ефективно и как може в определени ситуации да се блокира тяхното въздействие. Конкретната задача на лекционния курс е формирането на практически умения у студентите, които с помощта на различни методики и при използването на различни регистрационни карти, да изследват различни по обем и вид текстови масиви от медиите, за да изготвят експертна оценка.
Медиите в гражданското общество. Медии и власт. Съвременната българска преса – типология, специфики, перспективи.
Информационни стратегии в различните печатни издания.
Националният облик на една жанрова система – тематично-съдържателни приоритети, жанрови доминанти, информационни ниши
Фактът – ядро на журналистическия текст. Онтологичен и гносеологичен факт. Социален факт. Особености при отразяването на факта в медийните текстове. Критерии за селекционирането на социалните факти – подборът на фактите като специфична форма
Медиатекст – общи характеристики. Що е текст – видове подходи при определянето на текста. Текстова реалност – медийна реалност.
Подмяна на социална реалност с медийна (текстова) реалност. Анализ на примери от българската медийна практика.
Проблемът за разбирането на медийните послания. Социално-  психологическите особености на аудиторията като екстралингвистичен фактор. Особености при възприятието на медийните текстове.
Контекст. Пресупозиции – пресупозитивна мрежа.Политически и идеологически пресупозиции. Езикът на медиите като инструмент на социалната власт.

Семинари и упражнения

Методи за анализ на текст. Разлики в методите за анализ на фикционален и фактуален текст. Основни етапи при анализа на съдържанието – количествени и качествени характеристики.  Регистрационни карти.
Жанров анализ на издание или програма – видове регистрационни карти. Работа с регистрационна карта за определяне на жанровия  профил на медията.
Специфични особености на дискурс анализа. Видове дискурс анализи.
Текстолингвистичен анализ – видове регистрационни карти. Изготвяне на експертна оценка. Експертната оценка като основа на маркетингово проучване. Експертната оценка като част от предизборната стратегия в една предизборна кампания.
Социолингвистичен анализ – теренни интервюта и регистрационни  карти. Честотен речник, ключови думи – маркери. Социолект – видове социолекти.

КОНСПЕКТ
Забележка: Знанията на студентите, усвоени при изучаването на тази дисциплина, се оценяват на базата на курсова работа. По същество тя представлява изготвяне на експертна оценка за информационната стратегия на определена медия за конкретен период от време. В хода на семинарите и упражненията всеки студент получава конкретна тема за изследване. Затова към програмата не е приложен конспект.