Визуални издателски политики на италианската книга и периодика

 

д-р Людмил Веселинов

 

 

„Визуални издателски политики на италианската книга и периодика” е дисциплина, която е от съществено значение за обучението на студентите в магистърска програма „Преводач- редактор”, профил италиански език. Дисциплината разкрива ролята на визията в италианската книга и печатни издания, авторските графични концепции на художниците, критериите и методите за оценка на печатната графика. Лекционният курс проследява историята на италианската книга и печатни издания, развитието на пластическата им форма и графиката. Бъдещите редактори и преводачи се запознават с ролята на художника и креативния екип в изграждането на композицията на класическата и съвременната италианска книга. Основен научен проблем представлява превръщането на текста във визия, както в класиката, така и днес в модерното книгоиздаване. Основната теза е за равнопоставеност между типографията и видовете изображения в книгата и печатните издания на Италия и Европа. Студентите се запознават и с основните семейства шрифтове, със спецификата на латиницата.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Италианското печатно издание и книга – пространствена форма. Графична концепция.

2

2.

Исторически преглед на пластическите и визуални трансформации на книгата и достигане до кодексовата форма.

2

3.

Словото като графична информация. Буквата и шрифта – носители на послания

2

4.

Визията на модерното италианско печатно издание. Елементи на композицията – изображение и типография.

2

5.

Съвременната образност в медийната среда в Италия.

2

6.

Corriere della sera - постигане на индивидуална авторска графична концепция в изданието.

1

7.

Графични проблеми в модерното италианско издание - Corriere della sera, обусловени от спецификата му. Цялост. Композиция. Ритъм.

1

8.

Технологичните процеси в графичната концепция на изданието.

2

9.

     Изграждането на визуална стратегия.

     Модулна структура, композиция.

2

10.

Италианската преса днес. Структуриране на информационния и текстовия поток чрез графичния дизайн.

2

11.

Графични стандарти, модели, принципи в италианския печат.

1

12.

Креативния екип в печатните издания в Италия. Арт редактор, арт директор, дизайнер... Съвременни издателски политики.

1

13.

Спортната преса в Италия. Визуална идентичност. Могъщество на фотоилюстрацията.

1

14.

Полиграфическо производство на печатните издания.

1

15.

Визията на електронната книга и онлайн изданията в Италия

1

16.

Посещение на Народната библиотека. Анализ на италиански издания.

1

17.

Изложба в Галерията за чуждестранно изкуство. Посещение и анализ на експозицията.

1

 

 

Превръщане на словото в графична информация. Всекидневната преса.

 

 

Пластически проблеми в модерното издание Corriere della sera

1

 

Предвидимост на технологията в графичната концепция на книгите

1

 

Модулна система, структура на всекидневника.

1

 

Структуриране на информационния поток чрез графичния дизайн. Corriere della sera

1

 

Форми и методи на оценяване: Писмен изпит по зададена тема.

 

Литература:

 

Людмил Веселинов, Графичната визия на българската преса в контекста на световните тенденции, сп. Проблеми на изкуството, 2007, 2, с.35-45. София.

Людмил Веселинов, Новата визуална идентичност на българската преса. Кои вестници промениха графичните си концепции., сборник от научна конференция на Националната художествена академия, 2008, София.

Людмил Веселинов, Библията на Гутенберг и информационният взрив в Европа, сп. Литературата, Софийски университет Св. Климент Охридски, 2007, 1, с. 249-253, София.

Людмил Веселинов, Визуалният феномен Култура, Print Pak magazine, 2007, 2, с. 34-39

Людмил Веселинов, Култура, медии, публичност. Визуалният феномен вестник Култура, сборник от научна конференция на Софийски университет Св. Климент Охридски, 2008, София.

Васил Йончев, Книгата през вековете, 1972, София.

Васил Йончев, Шрифтът през вековете, 1972, София.

Димитър Георгиев, Режисура на вестника, 1972, София.

Mario Garsia, Contemporary Newspaper Design, 1981