Ас. Ваня Тивидошева

Курсът упражнения на тема “Проектноориентирано образование” е предназначен за магистърска програма “Методика на обучението по български език и литература”.
Упражненията имат за цел да представят европейската рамка в областта на образованието и обучението, чрез съществуващите и бъдещите планирани програми и проекти, като акцентират на възможностите и начините, по които заниманията по български език и литература биха могли да дадат своя принос за популяризиране на европейските измерения в училищното образование.
Курсът завършва със защита на представено предложение за проект с тематична насоченост, съотнесена към литературното и езиковото образование и обучение.

Лекционен курс
Европейски измерения и начинът им на разпространение в учебните програми
Проектноориентираното образование и обучение. Програми и проекти.
Международно изследване за постиженията на учениците – PISA;
Оценка на грамотността и уменията за четене
Критериална система за оценка на грамотността и уменията за четене; анализ на тест; структуриране на тест
Рамкови документи за проектноориентираното образование и обучение в Европейски контекст и приложението им в българската образователна система (Меморандум за УЦЖ, Лисабонска конвенция)
Рамкови документи за проектноориентираното образование и обучение в Европейски контекст и приложението им в българската образователна система  - (продължение); План за развитие в областта на езиковото обучение)
Европейско портфолио за езиково обучение
Основни умения и компетентости в европейските образователни системи
Програми в сферата на общото образование
Програми в сферата на професионалното образование
Форми на образование и обучение
Европейски квалификационни програми за преподаватели в системата на средното и висшето образование
От програмите към приложението им чрез проекти. Управление на проектен цикъл; приоритети, общи цели, специфични цели на предложението за проект, целеви групи
Управление на проектен цикъл; заинтересовани страни, очаквани резултати (количествени и качествени показатели), въздействие в национална и европейска среда на проектните резултати, разпространение на продуктите
Пример за добър практически опит; проекти в областта на средното образование
Пример за добър практически опит; проекти за езиково обучение
Анализ на проектно предложение, критериална система за оценка
Оценяване на проектно предложение
Поетапно отработване на проектно предложение
Поетапно отработване на проектно предложение (продължение)
Европейски формат на автобиография; инструкции за представяне
Предложение за индивидуално участие в европейски квалификационни курсове
Поетапно отработване на предложение за участие в европейски квалификационни курсове
Нова генерация европейски образователни програми 2007-2010 – секторни програми
Нова генерация европейски образователни програми 2007-2010  -“вертикални” програми.
Интегрирана програма за Учене през целия живот
Умения и компетентости в “следучилищния живот”, възпитавани чрез литературното и езиковото образование и обучение
Практикум: нови технологии в литературното образование; ppt презентации
Практикум (продължение)
Националната специфика на образователните програми в контекста на общоевропейските изисквания - дискусия

Избрана библиография:

Framework Strategy for Multilingualism, Brussels 2005
Compendium of good practical examples in the field of Language Learning and Teaching, Brussels 2004  
Principles in Teachers Competences, Brussels 2005
Project Cycle Management:  http://projectmanagement.knowledgestorm.com
SWOT analysis http:// www.quickmba.com/strategy/swot
Educational Programmes http://www.europa.eu.int/comm/edu


Забележка:

Предоставената библиография съществува в различни езикови версии, а за целите на курса основните акценти  примери са преведени и се предоставят на студентите като обучителни материали.