ДИДАКТИЧЕСКИ ПРОЦЕДУРИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

(ЗА СТУДЕНТИ ЗАДОЧНО ОБУЧЕНИЕ)

 

Вид на дисциплината: свободноизбираема

Продължителност: 20 часа

Място на провеждане: 159 зала

Време на провеждане: септември, от 14-19 часа

Лектор: проф. д-р Татяна Ангелова

За контакти: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

 

Анотация на спецкурса:

Спецкурсът е с методическа насоченост. В края на обучението студентите:

а) са осведомени за образователния потенциал на съвременните дидактически процедури за оценяване в обучението по български език;

б) са придобили умения:

- да вземат методическо решение при оценяване по български език;

- да използват дидактически процедури за оценяване в обучението по български език, адекватни на взетото методическо решение;

- да анализират и интерпретират резултатите от взетото решение;

- да прогнозират бъдещата работа с оценявания ученик/ученици.

 

Форми на проверка и оценка:

За отличен – изготвяне на проект за дидактическа процедура с конкретни параметри: цели на оценяването, характеристика на оценяваните ученици (възраст, равнище на подготвеност по български език, социокултурни особености), дейности; предполагаеми резултати; обработка на резултатите.

За много добър– рецензиране на непознат ученически текст. Обосновка на критериите за направената оценка. Насоки за работа с оценявания ученик.

За добър – индивидуално рецензиране на анализиран колективно ученически текст. Мотиви за оценката му.

За среден – писмен коментар по избран от програмата въпрос. Самостоятелно проучване на информация и идеи за използването при оценяването в обучението по български език.

Оценка слаб не се поставя!!!

Заб.: Студентите/студентките имат право на консултация с преподавателя при подготовката си за изпита и избират за каква оценка да се явят. Към крайната оценка при завършването на спецкурса се добавя цяла единица, ако студентът/студентката умее да се самооцени. Самооценката се осъществява с помощта на анкета.

 

Анкета след завършването на спецкурса:

В коя група от посещаващите курса поставяте себе си:

а) участници, които не са се ориентирали в същината на спецкурса;

б) участници, които са осведомени за основните въпроси на оценяването в ОБЕ;

в) участници, които в основни линии прилагат усвоената информация за дидактическите процедури на оценяване в ОБЕ;

г) мотивирани участници, които умеят да прилагат дидактическите процедури за оценяване в ОБЕ, съобразно поставени цели;

д) мотивирани участници, умеещи обосновано да прилагат дидактически процедури за оценяване в ОБЕ, да обработват и да анализират резултатите от използването им.

 

Програма

 

Същност и функции на оценяването в обучението по български език (ОБЕ) Оценяването в ОБЕ и държавните образователни изисквания за оценяване. Таксономия на Б. Блум. Стратегии на Е. Де Боно. Отношение между оценяване и измерване. Задачи на спецкурса.

Съвременни дидактически коцепции: конструктивизъм и оценяване. Активни методи на преподаване за учене; критическо мислене. Отношението им към оценяването в ОБЕ.

Критериално и нормативно оценяване. Същност и функции. Предимства и недостатъци.

Дидактическият тест по български език като процедура за оценяване. Същност. Предимства и недостатъци.

Дидактическият тест по български език. Видове. Специфика. Образователен потенциал.

Стандартизиран тест по български език и нестандартизиран тест по български език. Изисквания при конструиране и апробиране.

Алгоритъм за конструиране на тест по български език. Конструиране на тестов вариант.

Измерителни качества на дидактическия тест по български език. Валидност. Надеждност. Дискриминативна сила. Трудност.

Обработка, анализ и нетрепретация на резултатите от апробирането на дидактическия тест; приложение на информационни и комуникационни технологии (ИКТ).

Международни изследвания за оценяване на постиженията в образованието. PIRLS, PISA.

Анализ и оценяване на ученическа реч. Предимства. Трудности. Отношение между ученически текст и ученически дискурс при оценяването в обучението по български език (ОБЕ).

Учебни речеви жанрове и оценяването в ОБЕ. Образователен потенциал на изпитните жанрове: съчинение есе; интерпретативно съчинение; репродуктивни текстове (преразказ, резюме, конспект); текстове документи (СV).

Критерии за оценка на ученически текстове от вида: есе, интерпретативно съчинение, преразказ. Нерешени въпроси и трудности.

Рецензията при оценяване на ученически текстове. Същност и функции. Изисквания към рецензията. Рецензиране на тренировъчни и на изпитни ученически текстове.

Експертната оценка като дидактическа процедура. Възможности за приложение. Видове скали за оценяване.

Езиковото портфолио като инструмент за оценяване. Компоненти и функции.

Обработка, анализ и интерпретиране на данните от оценяване на ученическа реч; приложение на информационни и комуникационни технологии.

 

Ключови понятия:

Оценяване в ОБЕ, измерване в ОБЕ, функции на оценяването в ОБЕ, функции на измерването в ОБЕ, дидактически тест в ОБЕ, критериално и нормативно оценяване в ОБЕ, държавни образователни изисквания (стандарти) в ОБЕ

 

Литература:

Ангелова, Татяна Проблеми на оценяването и на измерването в обучението по български език. В: Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми, С. Сема-РШ, 2005. Второ преработено и допълнено издание.

Ангелова, Татяна Оценяването в обучението по български език. С. 2012

Ангелова, Татяна Тестовите задачи със свободен отговор (Същност, функции и критерии за оценяване).  http://liternet.bg/publish/tangelova/testovite.htm  

Алексиева, Емилия  Разработване на тестове за проверка и оценка на знания, С. 2002

Банков, Кирил Увод в тестологията, С. 2012

Бижков, Георги Теория и методика на дидактическите тестове. С. 1992

Вълчанова Мариана, Десислава Илиева Дидактическият тест по български език – в помощ на учителя. http://liternet.bg/publish9/mvylchanova/didakticheskiiat.htm

Герганов, Енчо  Психометрични методи за проверка и оценка на знания по български език. С. 1976

Равен, Джон Педагогическое тестирование. Проблемы. Заблуждения. Перспективы М. 1999

Стоименова, Евгения Измерителни качества на тестовете.С. 2001

Стоянова, Фелиянка   Тестология за учители.С. 1995 г.

Стоянова, Фелиянка Критериално ориентирани дидактически тестове: Методи за определяне на прагови стойности. С. 2008

http://www.ege.ru/ Официальный портал информационной поддержки Единного государственного екзамена 

Frith, D.S, H.G. Macintosh. A Teacher’s Guide to Assessment. Cheltenham Stanley Thornes, 1984

MulisI.,A.Kennedy, M. O. Martin, M. Sainsbury PIRLS’ 2006 Assessment Framework and Specifications. Sec.edition International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Boston College 2006

Toohey, S., Ryan, G. Mclean, J. and C. Hughes, Assessing competence-based education and training: a literary review, Australian and New Zealand Journal of Vocational Educational research, 1995, 3(2):86-117

http://www.ckoko.bg/page.php?c=11&;d=23 Международно изследване на уменията за четене на учениците от 4. клас (PIRLS 2016)

http://www.iea.nl/pirls_2016.html Официален сайт на Международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието

http://www.ckoko.bg/page.php?c=11&;d=22 Програма за международно оценяване на учениците

https://www.oecd.org/pisa/ PISA- OECD Programme for International Students Assessment

 

 

https://www.slav.uni-sofia.bg/index.php/departments/methodika/357-didakt-procedures