Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: редовна и задочна
Учебен план (редовно обучение), учебен план (задочно обучение)
Програмата е ориентирана към обогатяване на професионалната компетентност на бакалаври и магистри по българска филология с учителска правопоспособност, както и на преподаватели по български език и литература в средните училища. Магистрантите усвояват знания и умения, които ще им позволят да се реализират като пълноценни специалисти, способни да повишават качеството на образованието по български език и литература в средното училище. В хода на обучението си те се запознават с най-новите тенденции и практики във филологическата област, както и с навлизащите в учебния процес съвременни образователни технологии. Завършилите успешно магистърския курс могат да се реализират не само като учители, но и като автори и/или оценители на държавни образователни изисквания, учебни програми, учебници и учебни помагала, оценители по български език и литература на зрелостни изпити и външно оценяване, като експерти на национално и регионално ниво.
Програмата е създадена през 2004 г. През нея са преминали обучение и са защитили магистърската си теза отлично повече от 30 души. Сред тях има магистри по българска филология, преподаващи български език в европейски училища – в Мюнхен, Франкфурт, Люксембург, Мадрид. Програмата предлага обучение на специалисти и неспециалисти, редовно или задочно; вкл. някои от курсовете имат електронна версия и позволяват дистанционно обучение.
Условия за прием:
1. Завършена бакалавърска или магистърска степен в професионално направление „Филология“ и придобита педагогическа правоспособност като учител.
2. Кандидатите за места, субсидирани от държавата, се явяват на приемен изпит (събеседване). Класирането става въз основа на бал, образуван от сумата от оценката от конкурсния изпит и средноаритметичната оценка от дипломата за висше образование.
Приемът за платено обучение е по документи, без изпит.
Възпитаници на магистърската програма за нея
Учебен план
Въпроси за събеседване с кандидатите за магистърската програма
- Какви са Вашите мотиви да кандидатствате за тази магистърска програма? Посочете поне три аргумента.
- Какви са Вашите очаквания за магистърската програма “Образованието по български език и литература в средното училище”? Посочете поне три очаквани резултата от занятията по тази програма.
- Какви промени според Вас са характерни за съвременното обучение по български език и литература?
- Какво според Вас е влиянието на Интернет върху обучението по български език и литература?
- Каква според Вас е разликата между обучение по български език и литература и образование по български език и литература; между езиково обучение и езиково образование; между литературно обучение и литературно образование?
- Как преценявате Вашите изяви по време на педагогическата практика, на изпита по методика? Как ги преценяват учителят и асистентът по методика, с които сте работили? Писали ли сте курсова работа по методика на обучението по български език и литература?
- Какво бихте променили в съвременното обучение по български език и литература? Обосновете се устно.
- С какво твърдение бихте продължили изречението: “Да преподаваш български език/ литература означава…”? Изразете Вашето становище и го обосновете устно.
- Каква е Вашата представа за професионалиста в преподаването на български език и литература?
Ръководен екип
проф. дпн Адриана Дамянова
e-mail: adamyanova@slav.uni-sofia.bg
проф. д-р Татяна Ангелова
e-mail: angelova@slav.uni-sofia.bg
координатор: Албена Дъбова
e-mail: adabova@slav.uni-sofia.bg