Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: редовна
Защо създадохме магистърската програма?
Магистърската програма „Приложна лингвистика – преподаване на български език като чужд“ е създадена през 2023 г. в резултат на оценка на необходимостта от добре подготвени преподаватели по български език като чужд за нуждите на академичното и училищното образование и на специалисти по чуждоезиково обучение в неправителствения сектор. Преподавателите от катедра „Български език като чужд“ създадоха програмата, за да предадат своя дългогодишен научно-приложен опит на филолози, които биха желали да се развиват като преподаватели по български език като чужд и изследователи на това интересно научно поле.
Кой може да се обучава в програмата?
Програмата е насочена към специализация на студенти филолози в един от най-развиващите се дялове на съвременното езикознание – приложната лингвистика. Обучението по чужд език е направление в нея, което все повече теоретично и практически се развива и в обучението по български език на чужденци. Преподаването на български език на чужденци е специфична лингводидактична дейност, чието ефективно практикуване изисква целенасочена подготовка, надграждаща общофилологическите познания. Катедра „Български език като чужд“ е звено на Факултета по славянски филологии, в което студентите могат да придобият широка теоретична и практическа компетентност в тази насока.
Каква реализация ще имат магистрите по приложна лингвистика?
Магистрите по приложна лингвистика ще придобият необходимата квалификация да водят курсове и обучения по български език като чужд за нивата от А1 до С2, организирани от различни институции в сферата на акдемичното, училищното и неформалното образование. Ще придобият компетентност да съставят учебни програми, да подбират, както и да предлагат авторски учебни материали и изпитни формати. Ще развият умения за презентиране и организация на процеса на чуждоезиковото обучение в традиционен и електронен вариант. Подготовката е добра основа за продължаващо обучение в образователна и научна степен „доктор“.
Какви курсове са включени в магистърската програма?
Обучението включва задължителни и избираеми теоретични курсове и учебна практика (преподавателски опит в часовете на катедрата със студенти чужденци).
Задължителни курсове:
курс | семестър | брой часове | |
Фонетика на българския език. Специфика на преподаването на фонетичните особености на българския език в обучението по български език като чужд | I | 30 ч. | |
Морфология на българския език. Специфика на преподаването на българската морфология в обучението по български език като чужд | I | 30 ч. | |
Лексикални средства в българския език.Специфика на преподаването на лексика и фразеология в обучението по български език като чужд | I | 30 ч. | |
Синтаксис на простото и сложното изречение. Специфика на преподаването на българския синтаксис в обучението по български език като чужд | I | 30 ч. | |
Представяне на българското културно и историческо пространство в обучението по български език като чужд | II | 30 ч. | |
Работа с текст в обучението по български език като чужд | II | 30 ч. | |
Приложна лингвистика | II | 30 ч. | |
Езикови технологии и електронно обучение | II | 30 ч. | |
|
II | 30 ч. |
Избираеми курсове:
курс | семестър | брой часове |
Лексикален и семантичен трансфер от английски в български | I | 30 ч. |
Презентационно майсторство | I | 30 ч. |
Културен шок, мултикултурност, интеркултурна комуникация | I | 30 ч. |
Интерференцията като проблем в обучението по български език като чужд | I | 30 ч. |
Речеви актове – езикови средства и стратегии | I | 30 ч. |
Психолингвистика и обучение по чужд език | I | 30 ч. |
Адаптиране на текстове за нуждите на чуждоезиковото обучение | I | 30 ч. |
Европейска езикова политика (законова и практическа рамка) | I | 30 ч. |
Практика – Преподаване на български език като чужд. Практическа работа със студенти – 45 часа.
Условия за прием:
- Завършена бакалавърска или магистърска степен в професионално направление „Филология“.
- Кандидатите за места, субсидирани от държавата, се явяват на приемен изпит (събеседване). Класирането става въз основа на бал, образуван от сумата от оценката от конкурсния изпит и средноаритметичната оценка от дипломата за висше образование.
- Приемът за платено обучение е по документи, без изпит.
Програма за събеседване:
- Мотивация за развитие на кандидата като преподавател по български език като чужд – задължителен въпрос
- Избираеми въпроси:
2.1.Езикът като средство на културната идентификация и интеграцията – значение на изучаването на (български като) чужд език
2.2.Езикови и социокултурни аспекти на езиковото учене – същност на изучаването на (български като) чужд език
2.3. Българският език като официален език на Европейския съюз – исторически и актуален поглед
2.4. Обща европейска референтна рамка за езиците – нива на владеене на чужд език, компетентности според нивата
2.5. Особености на българската фонетична система
2.6. Особености на българската морфологична система
2.7. Особености на българския синтаксис и словореда
Ръководител: доц. д-р Венера Матеева – Байчева