Данни

Заглавие Утвърждаване и разрушаване на стереотипите за образованието в училищните вицове
Редакция

Публикувано от  Андрей Бояджиев

Авторско право

The Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).

Резюме

Посветени на няколко социални групи, вицовете за училището изграждат амбивалентен образ на персонажите, който е необичаен за вицовото разказване. Те създават неформална представа за образованието, коренно различна от официалната. В тях всеки, независимо от мястото си в образователната система, действа извън правилата и принципите ú; учебно-възпитателен процес не се осъществява. Семейството и училището често са отчуждени; влияят си в отрицателен смисъл; най-здравата връзка между тях е в сферата на сексуалността. Вицовете затвърждават и някои стереотипи по отношение на училището – учениците са палави, неконтролируеми, незаинтересувани от образователния процес. В това отношение българските вицове създават една малко по-различна картина от руските, и то не само с отсъствието на обобщен учителски персонаж като Мария Ивановна. Иванчо не е толкова доминиращ герой като Вовочка. При него преобладават находчивостта и активността, без да са реализирани физиологични прояви извън сексуалността.