за
Случай/-ая | Контекст | Документи |
---|---|---|
2 |
...
Яцимирский, Библ. обзор
... ...
Яцимирский, Библ. обзор
... |
Kniga_za_svetite_tajni_En.xml |
1 |
... У нас творбата е преведена от гръцки твърде рано, може би още през Х в. Споменава
се в Погодинов индекс, като се набелязват основните моменти в нейното съдържание:
„Житие на апостол Петър, как риби ходели по сухо и за Христовото детство, как
продали господа като дете, еретик е писал“. Тази характеристика остава и в
по-късните индекси (Яцимирский, Библ. обзор, с. 44, № 46). Сантос Отеро
изрежда 30 преписа на творби, свързани с живота на Петър, между тях и преписите на
Житието (Ръкописни апокрифи, с. 53—59).... |
Zhitie_na_ap_Petur.xml |
1 |
...
Яцимирский, Библ. обзор
... |
Slovo_za_Adam_Eva.xml |
1 |
... Смята се, че творбата възниква през VI в. на гръцки език. Тя е силно повлияна от апокрифа “Видение на апостол Павел”. В България се появява рано. В Погодинов индекс се споменава с най-популярното й заглавие: “Ходене на Богородица по мъките”. Отбелязва се и в по-късните индекси (Яцимирский, Библ. обзор, с. 46, № 52). Апокрифът е широко разпространен в славянския свят и оказва силно въздействие върху фолклора (вж. изследване ... |
Hodene.xml |
1 |
...
И двата варианта са известни на българите. Има основания да се смята, че в България те са преведени в периода Х—XI в. Апокрифът се споменава в Погодинов индекс: “Епистолия за неделята”. Той редовно се отбелязва и във всички по-късни ред. на ндекса на забранените книги (вж. Яцимирский, Библ. обзор, с. 46).
... |
Epistolia.xml |
1 |
... Творбата е бълг. компилация и обработка на по-стари апокрифи. Написана е от поп Йеремия в България в края на Х в. За авторството на Йеремия има изрични указания в Погодинов индекс: „За кръстеното дърво, известие за св. Троица и за господа наш Исус Христос как е поставен поп, също Йеремия нещо си излъга“. По-горе в същия индекс във връзка с молитвата против треска Йеремия е наречен „поп български“. По-късните индекси допълват описанието на апокрифа: „и как Христос орал с плуг е лъгано“, „как Христос орал с плуг, това излъга Йеремия, български поп, бил е между навите на дяволското хоро“ (Яцимирский, Библ. обзор, с. 50, № 44—66). Отначало се мислеше, че в индексите са посочени няколко различни апокрифа — за кръстното дърво, за Исус, който станал поп, и за Исус, който орал с плуг. Намерените преписи показват, че това са моменти от един обширен апокриф, който се утвърждава в науката като „Повест за кръстното дърво“.... |
Povest_za_kr_drvo.xml |
1 |
...
Яцимирский, Библ. обзор
... |
Videnie_koeto_vidja_Isaja.xml |