Tatyana Gavrilova Angelova
PhD, Professor of Methodology of Bulgarian Language Teaching
Department of Teaching of Methodology
Faculty of Slavic Studies
Sofia University “St. Kliment Ohridski”, Bulgaria
Teaching Experience – Lectures in Methodology of Teaching of Bulgarian language
Bachelor’s Course:
Lectures
“Didactic Speech Genres – Text-linguistic, Psycho-linguistic and Socio-linguistic Aspects”
“Educational Technologies for Assessment in Bulgarian Language Teaching”
Master’s course:
Lectures – “System-based and Pragmatic-orientated Language Education” – Master program “Bulgarian language and Literature education n Secondary school”, Faculty of Slavic Studies
National Research Coordinator for Bulgaria – PIRLS’2006
In-service Training of Bulgarian Language Teachers
Main Interests
Active methods of Learning in Teaching of Bulgarian Language
Informational and Communication Technologies in Teaching of Bulgarian Language ; Students ’ Discourse Corpus Linguistics and Teaching Language
The most important publications :
Over 100
- Методика на обучението по български език.Съвременни проблеми . СЕМА-РШ , 2005 г., второ преработено и допълнено издание
Methods of Teaching Bulgarian. Contemporary Problems, Sofia 2005 - Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език (Проект за виртуално помагало по методика на образованието по български език и литература).http://www.ncde.gea.uni-sofia.bg
- Конструирование корпуса письменных текстов учеников болгарской средней школы. Вопросы. Трудности. Решения.
- Towards Building a Corpus of Students’ Written Texts from Bulgarian Secondary School. Problems . Difficulties . Decisions .
- http://www.dialog-21.ru/Archive/2004/Angelova.htm
- Multicultural Europe and the Changing Bulgarian Language Learning in Bulgarian Secondary School. In: 13th European Conference on Reading. Reading- Writing-Thinking. July 6-9 th Tallinn, Estonia 2003
- The national exam – test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students
- Intercultural Literacy of Students in 6/7 grades in Bulgarian Secondary schools. In: HRCAK Special Issue. Literacy-European Perspectives, Croatian Reading Association. Zagreb December 8th 2000
- Intercultural cultural Literacy of students in 6 – 7 th grades Students in Bulgarian Secondary School. B : Обучение без граници. Език и култура. Международна научна конференция. С. 15-17 ноември 2001 (на компактдиск).
- Обучението по български език, учебникът по български език и Интернет. www.liternet.bg
- Роля на обучението по български език за интегрирането на ученици в двуезична среда. В: Български език и литература 2003 кн.6,2003
- Teaching Bulgarian Language as a Native Language in the Perspective of Modernization of Education in Bulgaria. New Textbooks and Curricula (5-11 th grades) co-author. www.liternet.bg
- Интерактивен модел за описание на урока по български език. В: Езикът и съвременността. Проблеми на социолингвистиката. т.6 Международно социолингвистично дружество С. 1999
- Функции на микротекста и на абзаца. www.liternet.bg;
Functions of Micro-text and of Paragraph - Анализ на писмен ученически дискурс (върху материал от съчинения в шести и седми клас). В: Съвременни тенденции в обучението по български език. Сб. в чест на 65-годишнината на проф. Кирил Димчев. Булвест 2000 С. 2000
- Наблюдения над умениями школьников создавать микротекстов в болгарской средней школе. В: Языковое сознание: содержание и функционирование. Х III Между – народный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Москва, 1-3 июня 2000, М. 2000 Институт языкознания РАН
- Функционални аспекти на структурно-смисловото членене на текста. В: Българския език през XX в., сб. в памет на проф. Стойко Стойков, съставител проф. Василка Радева, С. Академично издателство “Марин Дринов”, изд. Пенсофт 2001
- Диглосията и обучението по български език (като роден или като първи език ) – нови отговори на стари въпроси. В: Проблеми на социолинвистиката. Билингвизъм и диглосия – съвременни проблеми. т. 7. Международно социолингвис – тично дружество. С. 2002
- Множественность форм вербализации смыслов (на материале сочинений учеников 7-ого класса болгарской средней школы). В: Языковое сознание. Устоявшееся и спорное. Сб. Х I V Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. М. 2003, ред. Е. Тарасов. Российская академия наук, Институт языкознания, Институт психологии, Российский новый университет.
- Речевой акт в педагогической коммуникации (на материале болгарского языка). Труды международной конференции Диалог ’ 2003
http://www.dialog-21.ru/Archive/2003/Angelova.htm - Difficulties in generating a microtext (on materials from fiftgraders’ classroom compositions)
Education:
1971-1975 M.A., Veliko Tyrnovo University “St. St. Cyril and Methodius “,
Subjects: Bulgarian Language and Literature.
1983-1984 Speciali z ation in Methodology of Teaching ofBulgarian Language
1994 -1995 Engish Language Specialization at Sofia University, Department of Language Teaching
19 96 Speciali z ation in Interactive Methods of Teaching
Amsterdam University , Netherlands
2000 – 2001 Ph.D. Methodic s, subject: “ Working on the Micro-text in Bulgarian Language Teaching in 5 th-7 th grades ”
Membership
International Reading Association, Bulgarian Reading Association, Board of Bulgarian Association for Measurement and Assessment in Education
Contacts:
“St.Kliment Ohridski” University of Sofia
Faculty of Slavic Studies
Department of Bulgarian Language and Literature Teaching Methodology
15 Tsar Osvoboditel
Sofia
Bulgaria
phone: (+359 2) 9308 – 247
fax : (+359 2) 9460255