Prof. Tatyana Angelova, PhD

Tatyana Gavrilova Angelova
PhD, Professor of Methodology of Bulgarian Language Teaching
Department of Teaching of Methodology
Faculty of Slavic Studies
Sofia University “St. Kliment Ohridski”, Bulgaria

 

Teaching Experience – Lectures in Methodology of Teaching of Bulgarian language

Bachelor’s Course:

Lectures

“Didactic Speech Genres – Text-linguistic, Psycho-linguistic and Socio-linguistic Aspects”

“Educational Technologies for Assessment in Bulgarian Language Teaching”

Master’s course:

Lectures – “System-based and Pragmatic-orientated Language Education” – Master program “Bulgarian language and Literature education n Secondary school”, Faculty of Slavic Studies

National Research Coordinator for Bulgaria – PIRLS’2006

In-service Training of Bulgarian Language Teachers

 

Main Interests

Active methods of Learning in Teaching of Bulgarian Language

Informational and Communication Technologies in Teaching of Bulgarian Language ; Students ’ Discourse Corpus Linguistics and Teaching Language

 

The most important publications :

Over 100

  • Методика на обучението по български език.Съвременни проблеми . СЕМА-РШ , 2005 г., второ преработено и допълнено издание
    Methods of Teaching Bulgarian. Contemporary Problems, Sofia 2005
  • Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език (Проект за виртуално помагало по методика на образованието по български език и литература).http://www.ncde.gea.uni-sofia.bg
  • Конструирование корпуса письменных текстов учеников болгарской средней школы. Вопросы. Трудности. Решения.
  • Towards Building a Corpus of Students’ Written Texts from Bulgarian Secondary School. Problems . Difficulties . Decisions .
  • http://www.dialog-21.ru/Archive/2004/Angelova.htm
  • Multicultural Europe and the Changing Bulgarian Language Learning in Bulgarian Secondary School. In: 13th European Conference on Reading. Reading- Writing-Thinking. July 6-9 th Tallinn, Estonia 2003
  • The national exam – test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students
  • Intercultural Literacy of Students in 6/7 grades in Bulgarian Secondary schools. In: HRCAK Special Issue. Literacy-European Perspectives, Croatian Reading Association. Zagreb December 8th 2000
  • Intercultural cultural Literacy of students in 6 – 7 th grades Students in Bulgarian Secondary School. B : Обучение без граници. Език и култура. Международна научна конференция. С. 15-17 ноември 2001 (на компактдиск).
  • Обучението по български език, учебникът по български език и Интернет. www.liternet.bg
  • Роля на обучението по български език за интегрирането на ученици в двуезична среда. В: Български език и литература 2003 кн.6,2003
  • Teaching Bulgarian Language as a Native Language in the Perspective of Modernization of Education in Bulgaria. New Textbooks and Curricula (5-11 th grades) co-author. www.liternet.bg
  • Интерактивен модел за описание на урока по български език. В: Езикът и съвременността. Проблеми на социолингвистиката. т.6 Международно социолингвистично дружество С. 1999
  • Функции на микротекста и на абзаца. www.liternet.bg;
    Functions of Micro-text and of Paragraph
  • Анализ на писмен ученически дискурс (върху материал от съчинения в шести и седми клас). В: Съвременни тенденции в обучението по български език. Сб. в чест на 65-годишнината на проф. Кирил Димчев. Булвест 2000 С. 2000
  • Наблюдения над умениями школьников создавать микротекстов в болгарской средней школе. В: Языковое сознание: содержание и функционирование. Х III Между – народный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Москва, 1-3 июня 2000, М. 2000 Институт языкознания РАН
  • Функционални аспекти на структурно-смисловото членене на текста. В: Българския език през XX в., сб. в памет на проф. Стойко Стойков, съставител проф. Василка Радева, С. Академично издателство “Марин Дринов”, изд. Пенсофт 2001
  • Диглосията и обучението по български език (като роден или като първи език ) – нови отговори на стари въпроси. В: Проблеми на социолинвистиката. Билингвизъм и диглосия – съвременни проблеми. т. 7. Международно социолингвис – тично дружество. С. 2002
  • Множественность форм вербализации смыслов (на материале сочинений учеников 7-ого класса болгарской средней школы). В: Языковое сознание. Устоявшееся и спорное. Сб. Х I V Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. М. 2003, ред. Е. Тарасов. Российская академия наук, Институт языкознания, Институт психологии, Российский новый университет.
  • Речевой акт в педагогической коммуникации (на материале болгарского языка). Труды международной конференции Диалог ’ 2003
    http://www.dialog-21.ru/Archive/2003/Angelova.htm
  • Difficulties in generating a microtext (on materials from fiftgraders’ classroom compositions)

Education:

1971-1975 M.A., Veliko Tyrnovo University “St. St. Cyril and Methodius “,

Subjects: Bulgarian Language and Literature.

1983-1984 Speciali z ation in Methodology of Teaching ofBulgarian Language

1994 -1995 Engish Language Specialization at Sofia University, Department of Language Teaching

19 96 Speciali z ation in Interactive Methods of Teaching

Amsterdam University , Netherlands

2000 – 2001 Ph.D. Methodic s, subject: “ Working on the Micro-text in Bulgarian Language Teaching in 5 th-7 th grades ”

 

Membership

International Reading Association, Bulgarian Reading Association, Board of Bulgarian Association for Measurement and Assessment in Education

 

Contacts:

“St.Kliment Ohridski” University of Sofia
Faculty of Slavic Studies
Department of Bulgarian Language and Literature Teaching Methodology
15 Tsar Osvoboditel
Sofia
Bulgaria

phone: (+359 2) 9308 – 247
fax : (+359 2) 9460255

е- mail: angelova@slav.uni-sofia.bg
t_angelova@abv.bg