Дигитална култура
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Александра Главанакова
Анотация на учебната дисциплина: |
Дисциплината „Дигитална култура“ запознава студентите с въпросите как виртуалното пространство с неговите технологични и комуникационни особености влияе върху културата на ежедневието, а също и върху пораждането, разпространението и ползването на различни културни форми. В курса се разискват проблеми, свързани с дигитализацията и глобализацията, киберпространството като утопия и дистопия, постчовешките теории за еволюцията на човека и културната среда със специален фокус върху метаморфозите на човешкото тяло. Предмет на занятията са и трансформациите на литература в частност и на текста изобщо в киберпространството и свързаните с това промени в процесите на четене, учене, преподаване и грамотност. В семинарите придобитите в лекционния курс теоретични знания се използват за анализ на конкретни образци от киберпространството, за прилагане в собствени разработки и изследвания по зададените теми.
В курса на обучение по дисциплината „Дигитална култура“ са предвидени устни дискусии и писмени задания по разглежданите теми, които формират текущия контрол. Студентите представят свои разработки под формата на курсова работа и устна презентация в края на обучението. Тези разработки служат за форма на заключителен контрол. |
Предварителни изисквания: |
– Владеене на английски език на ниво В2 от общоевропейската езикова рамка, тъй като курсът се води на английски език.
– Основни компютърни умения за работа с текстообработващи програми, с онлайн ресурси и в платформата за дистанционно обучение Мудъл. |
Очаквани резултати: |
– развиване на умения за критическо мислене с прилагане на личния ежедневен опит на студентите редом с извършване на проучвания и събиране на данни от киберпространството с оглед изследването на връзката интернет, дигитализация, киберпространство и общата културна среда
– формиране на основни познания в областта на дигиталната медийна теория и култура – предлагане на различни методологии за анализ на дигиталната култура – развиване на уменията на студентите за критически анализ на основните културни и социални въпроси породени от Интернет и новите дигитални технологии, особено по отношение на тяхната социална роля, както и във формирането на грамотността, на променящия се облик на образованието и текста в днешното общество – ангажиране на студентите с активно участие във виртуалната размяна на информация – добиване на опит в разработки на различни по вид и съдържание научни текстове: есе, доклад, научен проект, устна презентация. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Културни метаморфози: дигитализация и глобализация | 2+2 |
2. | Киберпространството: ренесанс на утопията. | 2+2 |
3. | Техноутопия и киберпънк литература: Уилям Гибсън, Пат Кадиган, Маргарет Атууд. | 2+2 |
4. | Нова медийна теория: Маршал Маклуън, Лев Манович, Джей Болтър. | 2+2 |
5. | Постчовешкото реконструиране на идентичността: Ханс Моравич, Стеларк, Дон Ихде, Катрин Хейлс | 2+2 |
6. | Корпус: тялото в киберпространството. Киборги и чудовища: литература Дона Харауей, Мери Шели “Франкенщайн”, Шели Джаксън. | 2+2 |
7. | Джендър, раси, етнос, класи в киберпространството. Киборги и чудовища: филми “Блейд Ранър”, “Терминаторът”, “Матрицата”, “Двестагодишния човек”, “Аз, робота”. | 2+2 |
8. | Общности и общуване в киберпространството | 2+2 |
9. | Игровата култура в киберпространството | 2+2 |
10. | Виртуалната реалност като паноптикум | 2+2 |
11. | Субкултури и нет активизъм | 2+2 |
12. | Виртуално пространство: образование и грамотност | 2+2 |
13. | Реконфигурация на текста: кибертекст | 2+2 |
14. | Автор, съавторство, авторско право и кибертекст | 2+2 |
15. | Постоянната променлива: читателят и кибертекста | 2+2 |
Конспект за изпит
№ | Въпрос |
1. | Културни метаморфози: дигитализация и глобализация |
2. | Киберпространството: ренесанс на утопията |
3. | Нова медийна теория |
4. | Теория за постчовешкото и идентичност |
5. | Тялото в киберпространството – киборгизация и роботизация |
6. | Общности и общуване в киберпространството |
7. | Игровата култура в киберпространството |
8. | Автор и читател, съавторство и авторско право в интернет |
9. | Субкултури и нет активизъм |
10. | Образование и грамотност в дигиталното общество |
Библиография
Основна:
Bell, David and Barbara M. Kennedy (eds). The Cybercultures Reader. Routledge, 2000
Bolter, Jay David. Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1991.
Haraway, Donna. The Haraway Reader. Routhledge, 2004.
Landow, George. Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization, Johns Hopkins Press, 2005
Spiller, Neil (ed). Cyber_Reader. Critical Writings for the Digital Era. Phaidon Press, 2002.
Wardrip-Fruin, Noah and Pat Harrigan (eds). New Media as Story, Performance, and Game. MIT Press, 2004.
Допълнителна:
Badmington, Neil (ed). Posthumanism. Palgrave, 2000.
Bolter, Jay David and Grusin, Richard. Remediation: Understanding New Media. MIT Press, 1999.
Continuum: Journal of Media and Culture Studies http://www.tandf.co.uk/journals/journal.asp?issn=1030-4312&linktype=1
Ctheory.net http://www.ctheory.net/home.aspx
Dichtung Digital http://www.dichtung-digital.de/
Hyperrhiz. New Media Cultures http://www.hyperrhiz.net/
Fukuyama, Francis. Our Posthuman Future. Picador, 2002.
Journal of Evolution and Technology http://jetpress.org/
Landow, George. Hypertext. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Johns Hopkins Press, 1992.
Levinson, Paul. Digital McLuhan. A Guide to the Information Millenium. Routhledge, 1999.
Manovich, Lev. The Language of New Media, MIT Press, 2001.
Ong, Walter. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Routhledge, 2002 (1982).
Scharff, Robert C. & Dusek, Val, Philosophy of Technology: The Technological Condition: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2003.
Siemens, Ray & Susan Schreibman, eds. A Companion to Digital Literary Studies. Oxford: Blackwell, 2008. http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/
Snyder, Ilana (ed). Page to Screen: Taking Literacy into the Electronic Age. Routledge, 1997
Taylor, Mark and Esa Saarinen. Imagologies. Media Philosophy. Routledge, 1994.
Turkle, Sherry. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Touchstone, 1997.Wolfe, Cary. What is Posthumanism? University Of Minnesota Press, 2009.