ДИДАКТИЧЕСКИ ПРОЦЕДУРИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК
(ЗА СТУДЕНТИ ЗАДОЧНО ОБУЧЕНИЕ)
Вид на дисциплината: свободноизбираема
Продължителност: 20 часа
Място на провеждане: 159 зала
Време на провеждане: септември, от 13.00-19.00часа
Лектор: проф. д-р Татяна Ангелова
За контакти: t_angelova@abv.bg
Анотация на спецкурса:
Спецкурсът е с методическа насоченост. В края на обучението студентите:
а) са осведомени за образователния потенциал на съвременните дидактически процедури за оценяване в обучението по български език;
б) са придобили умения:
– да вземат методическо решение при оценяване по български език;
-да използват дидактически процедури за оценяване в обучението по български език, адекватни на взетото методическо решение;
– да анализират и интерпретират резултатите от взетото решение;
-да прогнозират бъдещата работа с оценявания ученик/ученици.
Форми на проверка и оценка:
За отличен – изготвяне на проект за дидактическа процедура с конкретни параметри: цели на оценяването, характеристика на оценяваните ученици (възраст, равнище на подготвеност по български език, социокултурни особености), дейности; предполагаеми резултати; обработка на резултатите.
За много добър– рецензиране на непознат ученически текст. Обосновка на критериите за направената оценка. Насоки за работа с оценявания ученик.
За добър – индивидуално рецензиране на анализиран колективно ученически текст. Мотиви за оценката му.
За среден – писмен коментар по избран от програмата въпрос. Самостоятелно проучване на информация и идеи за използването при оценяването в обучението по български език.
Оценка слаб не се поставя!!!
Заб.: Студентите/студентките имат право на консултация с преподавателя при подготовката си за изпита и избират за каква оценка да се явят. Към крайната оценка при завършването на спецкурса се добавя цяла единица, ако студентът/студентката умее да се самооцени. Самооценката се осъществява с помощта на анкета.
Анкета след завършването на спецкурса:
В коя група от посещаващите курса поставяте себе си:
а) участници, които не са се ориентирали в същината на спецкурса;
б) участници, които са осведомени за основните въпроси на оценяването в ОБЕ;
в) участници, които в основни линии прилагат усвоената информация за дидактическите процедури на оценяване в ОБЕ;
г) мотивирани участници, които умеят да прилагат дидактическите процедури за оценяване в ОБЕ, съобразно поставени цели;
д) мотивирани участници, умеещи обосновано да прилагат дидактически процедури за оценяване в ОБЕ, да обработват и да анализират резултатите от използването им.
Програма
- Същност и функции на оценяването в обучението по български език (ОБЕ) Оценяването в ОБЕ и държавните образователни изисквания за оценяване. Таксономия на Б. Блум. Стратегии на Е. Де Боно. Отношение между оценяване и измерване. Задачи на спецкурса.
- Съвременни дидактически коцепции: конструктивизъм и оценяване. Активни методи на преподаване за учене; критическо мислене. Отношението им към оценяването в ОБЕ.
- Критериално и нормативно оценяване. Същност и функции. Предимства и недостатъци.
- Дидактическият тест по български език като процедура за оценяване. Същност. Предимства и недостатъци.
- Дидактическият тест по български език. Видове. Специфика. Образователен потенциал.
- -7 Стандартизиран тест по български език и нестандартизиран тест по български език. Изисквания при конструиране и апробиране.
- Алгоритъм за конструиране на тест по български език. Конструиране на тестов вариант.
- Измерителни качества на дидактическия тест по български език. Валидност. Надеждност. Дискриминативна сила. Трудност.
- Обработка, анализ и нетрепретация на резултатите от апробирането на дидактическия тест; приложение на информационни и комуникационни технологии (ИКТ).
- Международни изследвания за оценяване на постиженията в образованието. PIRLS, PISA.
- Анализ и оценяване на ученическа реч. Предимства. Трудности. Отношение между ученически текст и ученически дискурс при оценяването в обучението по български език (ОБЕ).
- Учебни речеви жанрове и оценяването в ОБЕ. Образователен потенциал на изпитните жанрове: съчинение есе; интерпретативно съчинение; репродуктивни текстове (преразказ, резюме, конспект); текстове документи (СV).
- – 15 Критерии за оценка на ученически текстове от вида: есе, интерпретативно съчинение, преразказ. Нерешени въпроси и трудности.
15 – 16 Рецензията при оценяване на ученически текстове. Същност и функции. Изисквания към рецензията. Рецензиране на тренировъчни и на изпитни ученически текстове.
17. Експертната оценка като дидактическа процедура. Възможности за приложение. Видове скали за оценяване.
18 – 19 Езиковото портфолио като инструмент за оценяване. Компоненти и функции.
20. Обработка, анализ и интерпретиране на данните от оценяване на ученическа реч; приложение на информационни и комуникационни технологии.
Ключови понятия:
Оценяване в ОБЕ, измерване в ОБЕ, функции на оценяването в ОБЕ, функции на измерването в ОБЕ, дидактически тест в ОБЕ, критериално и нормативно оценяване в ОБЕ, държавни образователни изисквания (стандарти) в ОБЕ
Литература:
Ангелова, Татяна Оценяването в обучението по български език. С. 2012
Ангелова, Татяна Проблеми на оценяването и на измерването в обучението по български език. В: Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми, С. Сема-РШ, 2005. Второ преработено и допълнено издание.
Ангелова, Татяна Националният изпит-тест 1999/2000: компонентът български език и получените резултати от изпита“ /съавтори: Йовка Тишева, Стефка Фетваджиева, Любов Шишкова/ http://liternet.bg/publish/tangelova/test1999_2000.htm
Ангелова, Татяна Тестовите задачи със свободен отговор (Същност, функции и критерии за оценяване) http://liternet.bg/publish/tangelova/testovite.htm
Алексиева, Емилия Разработване на тестове за проверка и оценка на знания, С. 2002 г
Бижков, Георги Теория и методика на дидактическите тестове. С. 1992 г.
Вълчанова Мариана, Десислава Илиева Дидактическият тест по български език – в помощ на учителя. http://liternet.bg/publish9/mvylchanova/didakticheskiiat.htm
Герганов, Енчо Дидактическият тест по български език. С. 1978
Стоименова, Евгения Измерителни качества на тестовете.С. 2001
Стоянова, Фелиянка Тестология за учители.С. 1995 г.
Стоянова, Фелиянка Критериално ориентирани дидактически тестове: Методи за определяне на прагови стойности. С. 2008