Естетика на движещия се образ
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева
Анотация на учебната дисциплина: |
||
Учебната дисциплина „Естетика на движещия се образ“ дава основни знания за природата на изкуството на движещото се изображение, което включва киното, телевизионното изкуство и всички съвременни художествени форми, формиращи се въз основа на движещи се образи, независимо от начина им на генериране, от материалните им носители и от методите им на разпространение. Поради иманентната технологична предпоставеност на това изкуство, естетическите му принципи се разглеждат и изясняват във връзка с динамиката на технологичното развитие. Курсът е фокусиран върху изясняване на основните понятия, на ключовите естетически принципи на формиране и функциониране на художествения образ на екрана и на схващанията на класическите автори-теоретици. Важен акцент в него са и естетическите рефлексии към най-новите му развития в контекста на дигиталната епоха.
|
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Изкуството в епохата на техническата възпроизводимост. Възгледите на Валтер Бенямин | 2 л. + 2 упр. |
2. | Киното като техногенно, звукозримо и синтетично изкуство | 2 л. + 2 упр. |
3. | Двойствената природа на екранния образ – 1. Фотографичност. Андре Базен. Ролан Барт. Сюзън Зонтаг. | 2 л. + 2 упр. |
4. | Двойствената природа на екранния образ – 2. Монтаж и теории за монтажа. Видове монтаж. Д. У. Грифит – паралелният монтаж като наративна техника. Схващанията на Сергей Айзенщайн – вертикален, асоциативен и звукозрим монтаж | 2 л. + 2 упр. |
5. | Развитие на филмовата естетика през немия период на киното | 2 л. + 2 упр. |
6. | Елементи на филмовия образ в епохата на звуковото кино. Ролята на звука и цвета. | 2 л. + 2 упр. |
7. | Достоверност и условност на екранния образ | 2 л. + 2 упр. |
8. | Филмовият хронотроп. Възгледите на Бахтин и развитието на кинотеорията | 2 л. + 2 упр. |
9. | Създаване на екранна реалност | 2 л. + 2 упр. |
10. | Изграждане на екранен наратив. Видове филмови наративи | 2 л. + 2 упр. |
11. | Видове кино – игрално, документално и анимационно. Жанрове и жанрови разновидности в киното | 2 л. + 2 упр. |
12. | Телвизионно изкуство и ефект на присъствие | 2 л. + 2 упр. |
13. | Документалност и реализъм на екрана. Дзига Вертов, Джон Грирсън, Рудолф Арнхайм, Андре Базен | 2 л. + 2 упр. |
14. | Образ-движение и образ-време. Жил Дельоз | 2 л. + 2 упр. |
15. | Дигиталният екран – нови медии и екранен език. Лев Манович. | 2 л. + 2 упр. |
Конспект за изпит
Според темите, посочени като учебно съдържание. Изпитът е писмен и се състои в анализ на филм, който се прожектира в деня на изпита.
Библиография
- * * * Из историята на филмовата мисъл от Луи Люмиер до Кристиан Мец. Антология. Част I. С.: Наука и изкуство, 1986
- * * * Из историята на филмовата мисъл от Луи Люмиер до Кристиан Мец. Антология. Част II. С.: Наука и изкуство, 1988
- * * * Киното в процеса на глобализация С.: Валентин Траянов, 2003
- * * * Дигиталният екран С.: Валентин Траянов, 2004
- * * * „Старо“ кино – нови медии – „нови“ зрители С.: Валентин Траянов, 2005
- Айзенщайн, С. М. Избрани произведения в три тома. С.: Наука и изкуство, 1971-1973
- Айзенщайн, С. М.. Монтажът. С. Изток-Запад, 2012
- Арнхайм, Рудолф. Киното като изкуство. Студии и статии. С.: Наука и изкуство, 1989
- Балаж, Бела. Избрани произведения. С.: Наука и изкуство, 1988
- Барт, Ролан. Въображението на знака. С.: Народна култура, 1991
- Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013.
- Герчева, Красимира. Естетика на анимационния филм. С.: Наука и изкуство, 1979
- Дамянов, Марин. Психоанализа и кинодраматургия. С.: Action, 2008
- Димитрова, Мая. Авторското кино С.: Институт за изкуствознание, 1995
- Игнатовски, Владимир. Картини от светлина. Теория на нямото кино (1895-1930). С.: Валентин Траянов, 2008
- Игнатовски, Владимир. Копие или модел / изразните средства на нямото кино. С.: Аскони-издат, 2009
- Игнатовски, Владимир. Как попкорнът измести фъстъците. С.: Рива, 2011
- Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. С.: Наука и изкуство, 1991
- Крумов, Красимир. Поетика на киното. С.: АГАТА-А, 2013
- Манов, Божидар. Теория на киноизображението. С.: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 1996
- Манов, Божидар. Дигиталната стихия. С.: Титра, 2003
- Манов, Божидар. Еволюция на екранното изображение. С.: Аскони-издат, 2004
- Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. С.: Титра, 2005
- Маринчевска, Надежда. Анимационните хибриди. С.: Титра, 2015.
- Милев, Неделчо. Теория за елементите на киното. С.: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 1998
- Милев, Неделчо. Теория на киното. Информатични и психоаналитични измерения. С.: Аскони-издат, 2005
- Милев, Неделчо. Специална теория на киното. Историческа поетика. С.: Колибри, АИ „Проф. Марин Дринов“, 2006
- Омон, Жак; Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното. С.: Колибри, 2009
- Стоева, Емилия. Визуалният брак между електронното и фотохимичното кино. С.: Action, 2009
- Bazin, André. Qu’est-ce que le cinéma? (В превод на всякакъв достъпен език)
- Deleuze, Gilles. Cinéma I: L’image-mouvement (1983). Cinéma II: L’image-temps (1985). (В превод на всякакъв достъпен език)
- Tarkovsky, Andrey. Sculpting in time. University of Texas Press, 1987. [Tarkowskij, Andrej: Die versiegelte Zeit. Gedanken zur Kunst, zur Ästhetik und Poetik des Films. Ullstein Verlag, Frankfurt am Main, Berlin 1984.] [Текстове на руски в сайта за Тарковски. Достъпен и на английски език.]