ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОЦЕДУРИ ВЪВ ФИЛОЛОГИЧЕСКИТЕ НАУКИ С ОГЛЕД НА ПРОУЧВАНИЯТА В ОБРАЗОВАНИЕТО

ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОЦЕДУРИ ВЪВ ФИЛОЛОГИЧЕСКИТЕ НАУКИ С ОГЛЕД НА ПРОУЧВАНИЯТА В ОБРАЗОВАНИЕТО

 

Специалност: Докторантско училище на ФСлФ

Образователно-квалификационна степен : Доктор

Вид обучение: редовно, задочно, на самостоятелна подготовка

 

30 ч. лекции

Кредити – 10

Форма на заключителен контрол – курсова работа

 

Анотация

Курсът е предназначен за докторанти. Посветен е на процедури, с помощта на които се дава отговор на изследователски въпроси, свързани с филологическите науки и по-конкретно с проучванията в образованието.

Докторантите представят своите проекти за концепции на дисертационната теза. Въз основа на разискванията върху концепциите се стига до идеи за използване на изследователски процедури, адекватни на целите и задачите пред конкретния докторант/ докторантка. В хода на дискусията се проследяват характеристики на изследователски процедури, използвани във филологическите науки. Сред по-важните процедури може да бъдат посочени: контент-анализ, текстолингвистичен анализ, дискурсен анализ, корпусна лингвистика, експертна оценка, анкета, интервю, казус, установяващ и формиращ педагогически експеримент, използване на тестови задачи и др. Акцент се поставя върху проучванията на грамотността, извършвани от екипите на двете най-големи и авторитетни изследвания PISA и PIRLS.

Обучението протича под формата на тренинг, като се използват активни методи на учене в и чрез опита и работа в екип. Прилага се формиращо оценяване по отношение на изработените в екипите проекти за приложение на изследователски процедури.

 

Форми и методи на оценяване:

  1. При формирането на оценката се отчита:

–         отговор на допълнителни въпроси от програмата на курса;

–         степента на участие на докторанта в работата по време на семинарните занятия, изпълнението на зададените домашни упражнения, резултатите от текущия контрол.

  1. Курсова работа

 

Очаквани резултати:

Придобиване на умения у докторантите да ползват специализирана научна литература; да създават проекти; да работят в екип по проблеми от сферата на научно-изследователската им работа; да разсъждават в по-широк интердисциплинарен контекст.

 

Съдържание на дисциплината:

Основната част на курса включва аналитично осмисляне на избрани теоретични текстове и техното прилагане в практически разработки.. Критериите при подбора на текстовете са: информативност, проблемност, репрезентативност. Очаква се мотивирането на докторантите да участват с дискусии и да излагат мнението си по научни хипотези и различни гледни точки.

 

Семинарни упражнения

Тема № Наименование на темата Хорариум
1. Същност и функции на проучванията в образованието 2 ч.
2. Дизайн на методическото / педагогическото изследване 2 ч.
3. Идентифициране на изследователски въпрос 2 ч.
4. Идентифициране на процедури за неговото проучване 2 ч.
5. Процедури за изследване на речевото поведение на изследваните лица (анализ на ученически дискурс) 2 ч.
6. Процедури за изследване на речевите продукти на изследваните лица (текстолингвистичен анализ, корпусна лингвистика, тестово оценяване) 2 ч.
7. Процедури за изследване на мотивацията и нагласите на изследваните лица (експертна оценка, анкета, интервю, устен разказ, въпросници) 2 ч.
8. Процедури за изследване на ресурси (вкл. документи) в образованието (учебни програми, учебници) – контент-анализ 2 ч.
9. Процедури за изследване на образователния процес (традиционни и електронни форми) – анализ на педагогически дискурс; приложение на дигитално управлявано учене; казуси, установяващ и обучаващ експеримент 2 ч.
10. Процедури за изследване на постиженията в образованието. Проучване на грамотността като ключово понятие в съвременното образование 2 ч.
11. Същност и функции на международното изследване на грамотността PISA’2009 2 ч.
12. Философия на оценяване, методология, формати задачи, скали за оценяване в международното изследване PISA’2009 2 ч.
13. Същност и функции на международното изследване на грамотносттаPIRLS’2006 2 ч.
14. Философия на оценяване, методология, формати задачи, скали за оценяване в международното изследване PIRLS’2006 2 ч.
15. Изготвяне на проект за оценяване на постиженията в образованието 2 ч.

 

 

Литература:

 

Ангелова, Т. Оценяването в обучението по български език. С. 2012

Банков, К. Увод в тестологията. С. 2012

Петрова, С. Училище на утрешния ден. С. 2011

Стоименова, Е. Измерителни качества на тестове. НБУ, С. 2000.

Стоянова, Ф. Критериално ориентирани дидактически тестове. Методи за определяне на прагови стойности. С. 2008

http://www.iea.nl/pirls2006.html– сайт на международната асоциация за оценяване на постиженията в образованието

http://www.iea.nl/pirls20060.html сайт на международното изследванеPIRLS’2006 – международният доклад, рамка за оценяване, енциклопедия на изследването

http://isc.bc.edu/pirls2006/ Сайт на колежа в Бостън и на международното изследване PIRLS

http://isc.bc.edu/pirls2006/brochure.html Най-важното за международното изследване PIRLS’2006

www.pisa.oecd.org Официален сайт на Международното изследване PISA

PISA 2009 Assessment Framework: Key competencies in reading, mathematics and science (OECD, 2009). Концептуалната рамка и теста на PISA’ 2009 по четене, математика и природни науки.

Education at a Glance: OECD Indicators – 2010 Edition (OECD, 2010a)

Тhe High Cost of Low Educational Performance. Paris: OECD; Coulombe, S., Tremblay, J.-F., & Marchand, S. (2004). Literacy Scores, Human Capital, and Growth Across Fourteen OECD Countries. Ottawa: Statistics Canada

Съставил програмата: проф. д-р Татяна Ангелова