Изследователски процедури в хуманитарните науки (с оглед на педагогическите дисциплини)

Титуляр на курса: доц. д-р Татяна Ангелова, Факултет по славянски филологии

 

Характер на дисциплината: свободноизбираема Образователно-квалификационна степен: докторант
Година: 2007-2008 Семестър: летен
Кредити: 2,5 Часове: 15
Характер на обучението: семинар-тренинг Цели на курса: Формиране и усъвършенстване на евристични умения: за определяне на хипотеза, избор на адекватна изследователска процедура; за събиране, обработване и интерпретация на данните от изследването; за прилагане на критическо мислене в хода на изследването.
Методи на оценяване: формиращо оценяване, решаване на казуси, изработване и обсъждане на компютърна презентация Език на обучението:

български

 

 

Предварителни изисквания: компютърна грамотност.

Съдържание на дисциплината:

Семинарът е посветен на процедури, с помощта на които се дава отговор на изследователски въпроси, свързани с хуманитарните науки и по-конкретно с педагогическите дисциплини.

Докторантите представят своите проекти за концепции на дисертационната теза. Въз основа на разискванията върху концепциите се стига до идеи за използване на изследователски процедури, адекватни на целите и задачите пред конкретния докторант/докторантка. В хода на дискусията се проследяват характеристики на изследователски процедури, използвани в хуманитарните науки.

Сред по-важните процедури може да бъдат посочени: контент-анализ, текстолингвистичен анализ, дискурсен анализ, корпусна лингвистика, статистически методи, експертна оценка, анкета, интервю, казус, установяващ и формиращ педагогически експеримент, тестови задачи и др.

Обучението протича под формата на тренинг, като се използват активни методи на учене в и чрез опита и работа в екип. Прилага се формиращо оценяване по отношение на изработените в екипите проекти за приложение на изследователски процедури.

 

Препоръчана литература:

Ангелова, Т. Анализ на писмен ученически дискурс. В: Съвременни тенденции в обучението по български език. Сб. в чест на 65-годишнината на проф. Кирил Димчев. Булвест 2000 С. 2000

Ангелова, Т. Речевой акт в педагогической коммуникации (на материале болгарского языка).Компьютерная лингвистика и интелектуальные технологии. Труды международной конференции Диалог 2003. Москва. Наука 2003

Angelova T. The national exam – test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students

Ангелова Т. Конструирование корпуса письменных текстов учеников болгарской средней школы. Вопросы. Трудности. Решения.

http://www.dialog-21.ru/Archive/2004/Angelova.html

Бижков, Г. Методология и методи на педагогическите изследвания / Георги Бижков, Володар КРАЕВСКИ ; Прев. от рус. Георги Бижков – [2.] прераб. и доп. изд. – София : Аскони издат : Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1999

Еко, Умберто Как се пише дипломна работа, София: ИК “Александър Панов”, 1999

Мавродиева, Ив. Академичното писане. Сема-РШ, 2005

Американска асоциация на психолозите. Ръководство за цитиране и писане: APA Formatting and Style Guide

http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/560/01/