Книгата и филмът в западния литературен канон
30 ч. лекции, 30 ч. упр., кредити 4
доц. д-р Огнян Ковачев
Анотация
Курсът представя канонични произведения от европейските и американските литератури и техните филмови адаптации. Съпоставянето им проследява влиянието на литературния дискурс върху зараждането на киноезика и филмовата естетика, както и обратното влияние на киното върху естетическите конвенции и социокултурните статути на литературата през двадесети век. Тези взаимодействия се анализират в проблемни области като: киното – „терминатор” или медиатор на литературата, „за” и „против” екранизацията, наративните стереотипи на литературата и тяхната употреба във филмовия разказ и др.
Целта на курса е да запознае студентите с разнообразието от адаптации на канонични литературни творби, както и с канонични филмови адаптации, да формира умения за историческо осмисляне и да провокира изследователски интерес към разнообразните форми на взаимодействие между литературата и киното. От курсистите се изисква предварително запознаване с анализираните литературни и филмови произведения, както и познаване на историята на западноевропейските литератури.
Форми и методи на оценяване:
Крайната оценка се формира от следните компоненти: тест за текущ контрол, курсова работа, устен изпит, присъствие и участие. Студент с повече от четири отсъствия не се допуска до устен изпит.
Лекционен курс
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1 | Въведение в проблематиката на курса | 2 часа |
2. | Преображения на епоса в киното | 2 часа |
3. | Шекспир на екрана | 2 часа |
4. | Франкенщайн: противната рожба | 2 часа |
5. | Повествователни техники и визуални акценти в реалистичния наратив | 2 часа |
6. | Функции на детайла и изграждането на ритъма. | 2 часа |
7. | Вампирът – образ невъзможен? | 2 часа |
8. | Франц Кафка. Съществува ли свят извън разказа/визията за него? | 2 часа |
9. | Сюрреализмът в поезията, живописта, киното | 2 часа |
10. | Психо: майката и синът, литературата и киното | 2 часа |
11. | 451˚ по Фаренхайт: четенето забранено | 2 часа |
12. | Фотоувеличението: разказът, фотографията, филмът | 2 часа |
13. | Постмодерният роман/ постмодерното кино | 2 часа |
14. | Свобода и граници на филмовата интерпретация | 2 часа |
15. | Литературата във филма | 2 часа |
Семинарни упражнения
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1. | Основни теоретични и исторически понятия в курса | 1 час |
2. | Троя на В. Петерсен и О, братко, къде си? на братя Коен | 1 час |
3. | Хамлет на Л. Оливие и на К. Брана. Ал Пачино. Аз, Кралят. | 1 час |
4. | Франкенщайн на Дж. Уейл и на К. Брана | 1 час |
5. | Опасни връзки на страниците и на екрана | 1 час |
6. | Чарлз Дикенс. Големите надежди: две филмови адаптации | 1 час |
7. | Дракула на Брам Стокър и на Френсис Форд Копола | 1 час |
8. | Процесът: романът на Франц Кафка и филмът на Орсън Уелс | 1 час |
9. | Салвадор Дали и Луис Бунюел. Андалузкото куче, Златният век | 1 час |
10. | Робърт Блох и Алфред Хичкок: Психо. | 1 час |
11. | 451˚ по Фаренхайт от Рей Бредбъри и филмът на Франсоа Трюфо | 1 час |
12. | Писането на Кортасар – снимането на Антониони | 1 час |
13. | Майкъл Кънингам/ Стивън Долдри. Часовете | 1 час |
14. | Ф. Ф. Копола. Апокалипсис сега | 1 час |
15. | Уди Алън. Да разнищим Хари | 1 час |
Литература:
- Александров, Ал., Власков, Ст. и др. (съст.). В света на киното. Илюстриран справочник в три тома. Народна просвета: София, 1983-85
- Андрейков, Тодор. История на киното. Т. 1-2, Колибри: София, 2004-06.
- Аристарко, Гуидо. История на кинотеорията. Наука и изкуство: София, 1965
- Базен, Андре. Что такое кино? Сборник статей. “Искусство”: Москва, 1972 (Bazin, Andre. Qu’est que le cinema)
- Барт, Ролан. Въображението на знака. Народна култура: София, 1991
- Барт, Ролан. Cameralucida. Записки за фотографията. Агата-А, София, 2001
- Знеполски, Ивайло (съст., предговор). Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част І и ІІ. Наука и изкуство: София, 1986-88
- Ковачев, Огнян. Между Франкенщайн и Франкенщайн: „Той изобщo не ми даде име” и/или „моята външност е уродливо копие на твоята”. – В: LitteraetLingua. Електронно списание за хуманитаристика, бр. 3, есен 2006; също в: Матрицата – властта на подобието. Сборник с материали от годишна факултетска конференция на ФСлФ. УИ „Св. Климент Охридски”: София, 2008, сс. 180-193
- Ковачев, Огнян. С въоръжено око: техники на гледане и оптики на разказване през ХVІІІ и ХІХ век. – В: Наука, техника, модернизация (интердисциплинарна научна конференция на Българското общество за проучване на ХVІІІ век), http://www.bulgc18.com/index.php?pageid=18
- Ковачев, Огнян. Дзифт и Светът е голям и спасение дебне отвсякъде – естетически преходи, институционални и възприемателски граници. – В: Литературен вестник, бр. 23, 24-30. 06. 2009, сс. 9-10
- Ковачев, Огнян. Букурещ, 1989 – Сараево, 1992: локални сцени на глобални разкази. – В: Проблеми на изкуството – тримесечно списание за теория, история и критика на изкуството. Институт за изкуствознание при Българската академия на науките: София, година 42-ра, 2009, сс. 19-23
- Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. Наука и изкуство: София, 1991.
- Лотман, Юрий. Семиотика кино и проблемы киноэестетики. Ээсти Раамат: Таллин, 1973
- Монтъгю, Айвър. Светът на киното. Наука и изкуство: София, 1970
- Найденова, Вера. Екранизацията… вечен спор? Наука и изкуство: София, 1992
- Эйзенштейн, Сергей, “Диккенс, Гриффит и мы” – в: Эйзенштейн, С. Избранные произведения. В шести томах. Том 5. Исскуство: Москва, 1968
- Ямпольский, М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. Москва: РИК „Культура”, 1993.
- Aycock, Wendell and Schoenecke, Michael (ed.). Film and Literature. Texas Tech University Press, 1988
- Beja, Moris. Film and Literature: An Introduction. New York: Longman Inc., 1979
- Bluestone, George. Novels into Film: the Metamorphosis of Fiction into Cinema. Johns Hopkins University Press, 1957
- Campbell, Jan. Film and Cinema Spectatorship. Cambridge: Polity Press, 2005
- Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Cornel University Press: Ithaca and London, 1978
- Chatman, Seymour, “What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice Versa)”, – in: On Narrative (ed. by W. J. T. Mitchell). The University of Chicago Press, 1981
- Corrigan, Timothy. A Short Guide to Writing about Film. Longman: London & New York, 2009
- Corrigan, Timothy. Film and Literature: An Introduction and Reader. 2nd Edition. Routledge, 2011
- Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image; Cinema 2: The Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press, 1986; 1989
- Easthope, Anthony (ed.). Contemporary Film Theory. Longman: London & New York, 1993
- Elliott, Kamilla. Rethinking the Novel/Film Debate. Cambridge University Press, 2003
- Elsaesser, Thomas. Weimar Cinema and After: Germany’s Historical Imaginary. London and New York: Routledge, 2000
- Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. London and New York: Routledge, 2006
- McFarlane, Brian. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford University Press: New York, 1996
- Mitchell, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. The University of Chicago Press, 1986
- Naremore, James (ed.). Film Adaptation. Rutgers University Press, 2000
- Smith, Grahame. Dickens and the Dream of Cinema. Manchester University Press: Manchester and New York, 2003
- Spiegel, Alan. Fiction and the Camera Eye: Visual Consciousness in Film and the Modern Novel. Charlottesville: University Press of Virginia, 1976
- Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). A Companion to Literature and Film. Blackwell: Oxford, 2004
37. Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Blackwell: Oxford, 2005