Конспект за изпит
Дисциплина: Старобългарска литература
Специалност: Славянски филологии
Преподавател: доц. д-р Диана Атанасова
1. Същност, особености и обхват на СБЛ.
1.1. Основни принципи на средновековното словесно изкуство: нормативност и каноничност.
Станчев, Кр. Нормативност и традиционност на средновековното художествено творчество – В: Поетика на старобългарската литература. С., 1982, 31-42.
1.2. Художественият образ и естетическите му измерения в старобългарската книжовност.
Станчев, Кр. Структура на художествения образ в старобългарската литература – В: Поетика на старобългарската литература. С., 1982, 23-30.
Станчев, Кр. За художествената специфика на старобългарската литература – В: Стилистика и жанрове на старобългарската литература. С., 1995, 3-20.
1.3. Авторски текст и библейски цитат в старобългарските текстове.
Станчев, Кр. Авторски текст и библейски цитати – В: Поетика на старобългарската литература. С., 1982, 65-75.
Р. Пикио. Функцията на библейските тематични ключове в литературния код на православното славянство. – В: Православното славянство и старобългарската литературна традиция, С. 1993, 385- 437
2. Мястото на СБЛ в културата на средновековна Европа
Пикио, Р. “Православното славянство” и “римското славянство”. Литературно-историографски въпроси – В: Православното славянство и старобългарската литературна традиция. С., 1993, 35-137.
Пикио, Р. Мястото на старата българска литература в културата на средновековна Европа – В: Православното славянство и старобългарската литературна традиция. С., 1993, 137-171.
3. Периодизация на СБЛ.
П. Динеков. Периодизация на историята на старата българска литература. В: Проблеми на старата българска литература. С.,1989, 56-73.
4. Продуктивни жанрове в средновековната българска литература. Функционалност на средновековните български произведения. Естетика на истинното.
4.1. Старобългарска поезия – култова и извънкултова.
Кожухаров, Ст. За обема на понятието “старобългарска поезия”. – В: Проблеми на старобългарската поезия. С., 2004, 15-30. (както и В: Старобългарско книжовно наследство, С., 2002, 125-141; или в сп. Литературна мисъл. 7, 1976, 35-54.)
Станчев, Кр. Поезия. Проблеми на поетическия ритъм. – В: Стилистика и жанрове на старобългарската литература. С., 1995, 65-78.
4.2. Старобългарска риторика.
Петканова, Д. Реторическата проза през средновековието. Родове, особености, обща характеристика. – Литературна мисъл , 6, 1974, 62-75.
Петканова-Тотева, Д. Нови черти на похвалното слово през XIV-XV в. – В: Търновска книжовна школа. Т. 1. С. 1974. с. 89- 112.
Станчев, Кр. Риторически жанрове. Стилистика на ораторската реч. В: Стилистика и жанрове на старобългарската литература. С., 1985.
Ангушева, А. Риторически жанрове. – В: История на българската средновековна литература. С., 2008, 142-159.
4.3. Повествователни жанрове.
4.3.1. Агиография.
Атанасова, Д. Агиографията – жанрови и макрожанрови контексти. – В: Мъченици, текстове, контексти. С., 2008, 11- 34.
Иванова, Кл. Житията в старата българска литература. – В: Стара българска литература. Т. 4, С, 1986, 5-34. (както и в: Старобългарско книжовно наследство. С., 2002, 70-92.)
Н. Ингъм. Повествователен модус и литературен жанр в средновековните православни литератури: тезиси. – В: Palaeobulgarica (Старобългаристика), XVII (1993), 3.
4.3.2. Историография.
Милтенова, А. Исторически съчинения. – В: История на българската средновековна литература. С., 2008, 184-193; 263; 460-461; 623-625.
Божилов, И. Българска средновековна историопис. – В Стара българска литература. Т. 3, С. 1983, 5-38.
5. Апокрифи. Класификация. Канонични и неканонични текстове.
Наумов. А. Апокрифите в системата на старобългарската литература. – Palaeobulgarica(Старобългаристика), 4, 1980, № 2, 71-74.
Иванова, Кл.Един литургичен паралел към апокрифа “Как Михаил победи Сатанаил”. – В: Civitas Divino-Humana. В чест на проф. Георги Бакалов. С., 2004, 397-405.
Минчев, Г. Един богомилски текст? Слово на св. Йоан Златоуст за това, как Михаил победи Сатанаил. – в:Palaeobulgarica(Старобългаристика), 34, 2010, 4, 18-45
6. Житие на св. Кирил и Житие на св. Методий. Хипотези за възникването и за авторството им. Проблеми на структурата и семантиката.
Петканова, Д. Числата в пространното житие на Константин-Кирил. – В: Изследвания по кирилометодиевистика. С., 1985, 129-160.
Петканова, Д. Към въпроса за авторството на житието на Методий. – Език и литература, 2. 1986, 5-10.
Станчев, Кр. Пространното житие на Методи – проблеми на структурата и семантиката. – В: Кирило-Методиевски студии. 4, С., 1987, 81-85.
Ана Стойкова. Първоучителят Методий. С. 1995.
7. Книжовна дейност в България през IX-X в. Книжовни средища. Представители.
Добрев, И. Кирило-Методиевите ученици през първите години след пристигането им в България (886-893). – В: Изследвания по кирилометодиевистика. С., 1985, 125-160.
8. Климент Охридски и Наум Охридски. Творчество.
Велковска, Е. Наблюдения върху строежа на Похвално слово за Кирил от Климент Охридски. – В: Кирило-Методиевски студии, кн. 1, С. 1984.
Станчев, Кр., Г. Попов. Похвални слова. – В: Климент Охридски. Живот и творчество. С., 1988, 73-86.
Г. Попов Произведения на Константин Преславски и Климент Охридски. – В: Преславска книжовна школа. Том 1. С. 1995, с. 96-114.
Кожухаров, Ст. Песенното творчество на старобългарския книжовник Наум Охридски – В: Преславска книжовна школа. Т.1, С.1995, 85-95.
9. Константин Преславски. Преводи и компилации. Поетически творби.
Якобсон, Р. Проглас към евангелието на св. Константин. – В: Езикът на поезията. С., 2000, с. 103-122.
Станчев, Кр., В. Велинова. Проглас към евангелието. – В: Кирило-Методиевска енциклопедия. П-С. Том III. С. 2003, с. 336-340
Куйо Куев.Азбучна молитва. – в: Кирило-Методиевска енциклопедия. А-З. Том I. С. 1985, с. 49-54.
Г. Попов Произведения на Константин Преславски и Климент Охридски. – В: Преславска книжовна школа. Том 1. С. 1995, с. 96-114.
Тържество на словото. С. 1995. на: http://www.kroraina.com/knigi/zv/zv1.html
10. Черноризец Храбър За буквите.
К. Куев. Черноризец Храбър. 1967.
Петканова, Д. Идейно и емоционално съдържание на Храбровата творба. – В: Черноризец Храбър. С., 1999,62-76.
Трендафилов, Хр. Преславски извори за трактата “За буквите” на Черноризец Храбър. – В: Преславска книжовна школа, Т. 7, 294-306. (или на: http://sites.shu-bg.net/pres/webs/Deinost/archive/Tom%207/H.%20Trendafilov.pdf)
11. Йоан Екзарх. Творчество. Шестоднев.
Йоан Екзарх. Шестоднев. С., 1981 (предговор). (и на: http://www.kroraina.com/knigi/je/index.html)
М. Георгиев. Анатомо-физиологични понятия и представи в старобългарската книжнина I. Конфигурация на човешкото тяло. – В: Palaeobulgarica, 2 (1990), с. 23-38.
М. Георгиев. Анатомо-физиологични понятия и представи в старобългарската книжнина II. Мислене, реч, активност, движение. – В: Palaeobulgarica, 3 (1990), с. 65-79.
12. Богомилство: космология и възгледи. Богомилска и противобогомилска книжнина. Презвитер Козма.
Иванов, Й. Богомилски книги и легенди. С. 1970. (и на: http://www.kroraina.com/knigi/ji/index.html)
Димитров П. Петър Черноризец. Шумен 1995, с. 116-167.
Ангелов, П. Представата за богомилите в антиеретическата книжнина. – в: Civitas Divino-Humana. В чест на проф. Георги Бакалов. С., 2004, 659–667.
Ю. Стоянов. Другият Бог. Дуалистичните религии от Античността до катарската ерес. С. 2006, с. 195-200; 208-218; 347-360.
13. Литературата през епохата на византийското владичество.
13.1. Гръцки произведения за св. Климент Охридски и св. Иван Рилски.
Милев, Ал. Гръцките жития на Климент Охридски. С. 1966. на: http://www.kroraina.com/knigi/bugarash/ko/index.html
Иванова, Кл. Най-старото житие на св. Иван Рилски и неговите литературни паралели. В: Медиевистика и литературна антропология. С. 1998. с. 37-47.
Добрев, И. Свети Иван Рилски. Linz 2007, с. 185-212; 213-226; 260-330.
13.2. Творби с летописен и месианистичен характер.
Каймакамова, М. Български апокрифен летопис и значението му за българското летописание. – В: Старобългарска литература (1984) 15, с. 51-69.
Каймакамова, М. Историографската стойност на Български апокрифен летопис. – в: Civitas Divino-Humana. В чест на проф. Георги Бакалов. С. 2004. с. 417-443.
Каймакамова, М. Концепцията за Българското царство в Български апокрифен летопис. – във: Власт и история в средновековна България (VII-XIV век), София, 2011, 183-216.
Билярски, И. Избраният народ и Обетованата земя (Географски черти на религиозната идентичност) – Старобългарска литература, 41-42, 2009, 121-133.
Милтенова, А., В. Тъпкова-Заимова. Историко-апокалиптичната книжнина във Византия и в средновековна България. С. 1996.
14. Литературата през XIV в. Исихазъм – възникване, разпространение, представители. Жанрови и стилови характеристики на исихастките произведения.
Динеков, П. Търновската книжовна школа в развитието на българската литература. – В: Похвала на старата българска литература. С. 1979. с. 242-258.
Пикио, Р. “Плетение словесь” и литературните стилове на православните славяни в епохата на късното средновековие”. – В: Православното славянство и старобългарската културна традиция. С. 1993, с. 531-559.
Мейендорф, Дж. О византийском исихазме и его роли в культурном и историческом развитии Восточной Европы в XIV в. – В: ТОДРЛ (Труды отдела древнерусской литературы), 29, 1974, 294-305.
Прохоров, Г. Исихазм и общественная жизнь в Восточной Европе в XIV в. – ТОДРЛ, 23, 1968, 86-108.
15. Патриарх Евтимий – основател и идеолог на Търновската книжовна школа. Творчество.
15.1. Житие на св. Петка Търновска
15.2. Житие на св. Иван Рилски
Иванова, Кл. Житието на Петка Търновска от Патриарх Евтимий (източници и текстологични бележки). – Старобългарска литература 8, 1980, 13-31.
Измирлиева, В. Жанрови трансформации в агиографската проза на Патриарх Евтимий. Връзката увод – жанрова концепция. – Старобългарска литература, 23-24, 1990, 13-34.
16. Григорий Цамблак „Похвално слово за Евтимий”.
А. Джамбелука-Коссова Похвално слово за Евтимий от Григорий Цамблак. Семантични нива и херменевтика. – Търновска книжовна школа. Т. 5. 1994, 93-107.
Търновска книжовна школа. Т. 3. Григорий Цамблак. Живот и творчество. С. 1984.
17. Литературата през XV в. Представители. Владислав Граматик Рилска повест.
Г. Данчев. Владислав Граматик – книжовник и писател. С., 1969.
18. Литературата през XVI в. Поп Пейо Житие на Георги Нови Софийски. Матей Граматик Житие на Матей Граматик.
П. Динеков, Книжовният живот в София през XVI век. – В: Похвала на старата българска литература, С., 1979, с. 259 -285;
* * *
Справочници по въпросите от конспекта:
- История на българската средновековна литература. С. 2008.
- Кирилометодиевска енциклопедия. Т. 1. С. 1985. Т. 2. С. 1995; Т. 3. С. 2003.
- Д. Петканова. Старобългарска литература IX-XVIII век. С. 1997.
- Стара българска литература. Енциклопедичен речник под редакцията на Д. Петканова. С. 1992. (или Второ преработено и допълнено издание Вилико Търново 2003)
Списък на автори и произведения
- Пространно Житие на св. Кирил и Пространно житие на св. Методий
- Климент Охридски – похвални слова („Похвално слово за Кирил”, “Похвално слово за архангелите Михаил и Гавриил”, “Похвално слово за Климент Римски”, “Похвално слово за Николай Чудотворец” и др.); поучителни слова (“Поучение в празник на апостол или мъченик”, “Поучение за цветница” и др.)
- Наум Охридски „Служба за апостол Андрей”
- Константин Преславски – Предговор към „Учително евангелие” (+отделни беседи, включени в “Тържество на словото”), „Азбучна молитва”, „Проглас към евангелието”, „Стихове добри Константинови”, „Служба за Методий”.
- Черноризец Храбър “За буквите”.
- Йоан Екзарх „Шестоднев”; предговор към „Небеса”;
- Богомилство – „Тайна книга на богомилите”, „Видение Исаево”, „Детство Исусово, „Тивериадско море”.
- Презвитер Козма „Беседа против богомилите”
- Теофилакт Охридски „Житие на св. Климент Охридски”.
- Димитър Хоматиан “Житие на св. Климент Охридски”.
- Георги Скилица „Житие на св. Иван Рилски” (+ т. нар. „Народно житие на св. Иван Рилски”).
- Патриарх Евтимий „Житие на св. Иван Рилски”, „Житие на св. Петка Търновска”; похвално слово (по избор)
- Григорий Цамблак “Похвално слово за Патриарх Евтимий”;
- Владислав Граматик „Рилска повест”.
- Апокрифи – старозаветни (“Тивериадско море”, “Слово за лъжливия Антихрист, безбожния Сатанаил, как го плени архангел Михаил, войвода на всички ангели”); новозаветни (“Послание, написано от цар Авгар до господа наш Исус Христос” (по желание); български (презвитер Йеремия „Повест за кръстното дърво”; “Български апокрифен летопис”, “Слово от Кирил Философ как покръсти българите” (т. нар. “Солунска легенда”)).