Литература и живопис
Едносеместриален курс
Преподавател: д.н. Маргарита Серафимова
| Анотация на учебната дисциплина: | 
| Курсът лекции върху живописта и литературата си поставя за цел не просто да изследва пресечните точки между двете изкуства – споделените територии, местата на среща или възможните транспозиции между тях, – но и да подлага на живописен анализ литературните творби. Живописният анализ предполага да се откриват литературните практики на описване на хора, места и сцени така, все едно че са картини. Общата способност на двете изкуства да претворяват, да пресъздават реалността е пораждала вълнение от приликата, възхищение от илюзията, осигурявала е тържеството на мимезиса. Но изображението си има своите граници. В модерното съзнание несъответствието между видимост и измамност, прозрачност и непроницаемост, внезапно разколебава доверието в миметичната огледалност и охлажда ентусиазма. Познанието не е директно: между човека и света се намесват знаците. Ето защо днес предпазливо си служим с изрази като „референциална илюзия” или „ефект на реалното”. | 
| Очаквани резултати: | 
| Студентите да се запознаят с различни идеи и теории за съотношението и/или взаимодействията между литературата и живописта. Също така, да придобият умения за живописен анализ – да търсят различните типове пиктурални маркери в текста и думи с „висок” живописен коефициент, да обследват литературния „превод” на десетте свойства на гледането: мрак и светлина, материя и цвят, форма и позиция, далечина и близост, движение и покой, за които говори Леонардо. | 
Учебно съдържание
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1. | Въведение в проблематиката на курса. | 2 | 
| 2. | Ut pictura poesis. Общата история на двете изкуства. | 2 | 
| 3. | Мисълта като пейзаж. Философски теории на образа. | 2 | 
| 4. | Представим ли е светът? Между мимезиса и символизацията. Спектакълът на света в огледалото на изкуствата. | 2 | 
| 5. | За живописта и поезията без граници. Критичен прочит на Лесинг. | 2 | 
| 6. | От „виждам” до „казвам”: вписване на визуалното в текста, въпросът за превода. | 2 | 
| 7. | Рисуване с думи : описанието между пиктуралното и скриптуралното. | 2 | 
| 8. | Хипотипоза, евиденция, екфразис. Словесни фигури на визуалното. | 2 | 
| 9. | Жанрове-двойници. Портретът в живописта и в литературата. | 2 | 
| 10. | От истината в живописта (Сезан, Дерида) до предателството на образите (Магрит, Фуко). | 2 | 
| 11. | В ателието на художника (надзъртане в мистерията на творческия акт) | 2 | 
| 12. | Синкави, жълти и алени… Красноречието на цвета. | 2 | 
| 13. | Поетика на фрагмента. Между несбъднатото обещание на недовършеното и тъжното очарование на руините. | 2 | 
| 14. | Изобразителното изкуство като литературен сюжет. Картини и художници в текста. | 2 | 
| 15. | Писателят като критик на изкуството. | 2 | 
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
- Ангелов, Ангел. Следистории на изкуството. София: Сфрагида, 2001.
 - Ангелов, Ангел, Историчност на визуалния образ, София: Алтера, 2008.
 - Бланшо, Морис. Литературното пространство. Прев. от френски В. Антонова, София: ЛИК, 2000.
 - Бланшо, Морис. Предстоящата книга. Прев. от френски Антоанета Колева. София: Критика и хуманизъм, 2007.
 - Бланшо, Морис, „Езикът на фикцията”, прев. Емилия Йорданова, в: Литературен вестник, бр.31, 3-9.10.2007, с.14-15.
 - Гомбрих, Ернст, Изкуство и илюзия, София, 1988.
 - Мичъл, У. Дж. Т., „Картинният обрат”, Прев. от английски Дарин Тенев, в: сп. Пирон, бр. 6/2012-2013
 - Belting, Hans, L’histoire de l’art est-elle finie ?, Paris : Gallimard, 1989.
 - Belting, Hans, Pour une anthropologie des images, Paris : Gallimard, 2004.
 - Blanchot, Maurice, La Part du feu, Paris : Gallimard, 1949.
 - Blanchot, Maurice, Au moment voulu, Paris: Gallimard, 1979 (1951).
 - Blanchot, Maurice, L’entretien infini, Paris : Gallimard, 1969.
 - Blanchot, Maurice, Le pas au-delà, Paris: Gallimard, 1973.
 - Blanchot, Maurice, L’Ecriture du désastre, Paris : Gallimard, 1980.
 - Blanchot, Maurice, « Le livre existera toujours », Europe, n°940-941, août – septembre 2007, pp.14-15.
 - Caillois, Roger, « L’Enigme et l’Image », In: Art poétique, Paris: Gallimard, 1958, pp.149-164.
 - Caillois, Roger, « Images et Vers », In: Le fleuve Alphée, Paris : Gallimard, 1978, pp.105-122.
 - Didi-Huberman, Georges, Ce que nous voyons, ce qui nous regarde, Paris : Minuit, 1992.
 - Ginzburg, Carlo, „Ekphrasis et Connoisseurship“, Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 119-144.
 - Nancy, Jean-Luc, Au fond des images, Paris : Galilée, 2003.
 
