Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: редовна
Магистърската програма “Литературознание” отговаря на нарастващата социална и академична потребност от изграждането на специалисти, способни да мислят литературата в широк културен контекст. Отделните курсове са фокусирани върху връзките между литература и идеологии, литература и идентичност, литература и други изкуства, литература и медии. Предлага се и богат набор от курсове, запознаващи студентите със съвременната западноевропейска и световна литература.
Днес се променя начинът, по който литературата като специфичен тип комуникация присъства в институциите и публичното пространство. Програмата подготвя специалисти, които ще реализират своите знания именно в тези нови социо-културни условия. Тя дава важна допълнителна квалификация на придобилите учителска правоспособност бакалаври-филолози, както и знания и умения, нужни при работа в книгоиздаването и специализираните издания за култура, културната журналистика, неправителствените организации и др. Програмата се стреми да изгради интерпретативни и комуникативни умения с приложение в различни професионални полета. Освен това студентите получават необходимата база от знания, без които трудно биха продължили образованието си в програма за докторска степен.
Възпитаници на магистърска програма „Литературознание“
Условия за прием
- Завършена бакалавърска или магистърска степен в професионално направление “Филология”.
- Кандидатите за места, субсидирани от държавата, се явяват на приемен изпит (събеседване). Класирането става въз основа на бал, образуван от сумата от оценката от конкурсния изпит и средноаритметичната оценка от дипломата за висше образование.
Приемът за платено обучение е по документи, без изпит.
Учебен план
Дисциплини | Лекции | Упражнения | Кредити | Семестър |
ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ | ||||
Литература, общества, култури | 30 | 3 | I (зимен) | |
Литературното изследване | 30 | 3 | I (зимен) | |
Сравнителна история на литературната наука (XVIII – XX век) | 60 | 5 | I (зимен) | |
Сравнително литературознание | 30 | 3 | I (зимен) | |
Литературата – политики на различието и идентичността | 30 | 2 | IІ (летен) | |
Литература и модерност | 60 | 2 | IІ (летен) | |
Теории за литературата и културата (XVIII-XX) | 30 | 1 | IІ (летен) | |
ИЗБИРАЕМИ (четири модула, от всеки от които се избират задължително по 2 курса) | ||||
МОДУЛ “ЛИТЕРАТУРА И СОЦИАЛНО ПОЛЕ” | ||||
Литература и идеологии | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Българският канон | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Българските дебати | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
История на книгата | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
МОДУЛ “ЗАПАДНА И СВЕТОВНА ЛИТЕРАТУРА” | ||||
Западният литературен канон | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Литература на модернизма | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Постмодерната литература | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Християнски мотиви в западноевропейския роман | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
Литературата като психосоциален проблем и фактор | 30 | 2,5 | I (зимен) | |
МОДУЛ “ЛИТЕРАТУРА И ИДЕНТИЧНОСТ” | ||||
История и антропология на библейския свят | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Балкански измерения на българската възрожденска литература | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Литература и национализъм | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Периодиката – идентификаци и проблематизации | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Национални, балкански и европейски аспекти на българската литература | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
МОДУЛ “ЛИТЕРАТУРА, ИЗКУСТВА, МЕДИИ” | ||||
Литература и кино | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Литература и музика | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Литература и театър | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Литература и медийни дискурси | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
Писане на рецензия | 30 | 2,5 | IІ (летен) | |
ЗАДЪЛЖИТЕЛНОИЗБИРАЕМИ | ||||
Три курса от други магистърски програми. |
Конспект за приемен изпит (събеседване)
Целта на изпита е да провери цялостната литературоведска култура на кандидата, изградена по време на неговото обучение в бакалавърската програма.
I. Българската литература – исторически развой
1. Автономизирането на литературното поле. Отношенията “фолклор – литература”. Канон и класика – теоретични аспекти.
2. Тенденции във формирането и развитието на отделните литературни жанрове. Развой на българския разказ и роман.
3. Художествени направления – реализъм, модернизъм, символизъм и т.н. Манифести и програми.
II. Българската литература като генератор на културни модели
1. Литературата и изграждането на националната идентичност.
2. Литературата в контекста на модернизационните и контрамодерни обществени проекти. Литература и идеологии.
III. Българската литература като дискусионно поле
1. Литературни спорове, дискусии, дебати.
2. Литературознанието като част от културния контекст на съответната епоха.
3. Отношения между национална, регионална, световна литература. Литература и Интернет.
IV. Теоретични аспекти на проблема “текст – контекст”. Подходи към текста.
1. Литературната теория на ХХ век – основни школи и представители
2. Литературознанието и кризата на съвременната хуманитаристика.
3. Интердисциплинарни роли на литературата – диалогът между литературата и другите изкуства.
Ръководители на програмата
доц. д-р Бойко Пенчев – penchev@uni-sofia.bg
доц. д-р Дарин Тенев