Музика и литература
Катя Атанасова
Курсът има за цел да проследи спецификата на музиката в различни контексти. Основанието на избора е предизвикано от убедеността, че тя е специфичен феномен и между нея и литературата съществува особен вид взаимосвързаност, която предпоставя пребиваването им в общи територии – зони на преплитане и сцепване на техните езици. Музикалният „език” е една от възможностите на литературата да разобрази своя. Музиката от своя страна присъства имплицитно или по-явно в текстове на класически тестове на европейската и в частност българската литература. Опитваме да проследим как функционира тя в тях.
Семинарни упражнения
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1. | Теодор Адорно – философският опит на музиката | 2 часа |
2. | Бах през Адорно | 2 часа |
3. | Вечната мода – джазът | 2 часа |
4. | Музиката в социологическите изследвания на Вебер | 2 часа |
5. | Звуци и музикални авторитети в „Бай Ганьо” | 2 часа |
6. | Музикалните „пристрастия” на Пенчо Славейков | 2 часа |
7. | Руският случай – музиката у някои руски поети от 19 и 20 в | 2 часа |
8. | Музиката и другите изкуства според Гео Милев | 2 часа |
9. | Днешният случай –Емилия Дворянова, Тони Морисън и др. | 2 часа |
10. | Исторически движения | 2 часа |
Практически упражнения
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1. | Музиката в литературните издания | 2 часа |
2. | Специализираните музикални издания | 2 часа |
3. | Музиката в общокултурните издания | 2 часа |
4. | Радио-телевизионни музики | 2 часа |
5. | Популярното четиво – речникът за музика, музикалната енциклопедия и др. | 2 часа |
Форми и методи на оценяване:
Събеседване/ текст върху проблематиката на курса