Новият роман – кинематографични аспекти и филмови адаптации
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Рени Йотова
Анотация на учебната дисциплина: |
Предложеният курс се вписва в модула “Литература и кино: филмовата адаптация” и е посветен на интереса, който представителите на френския Нов роман (Ален Роб-Грийе, Маргьорит Дюрас) проявяват към киното, пишейки сценарии за филми, създаващи съвместни творби с видни режисьори като Ален Рене.
Новият роман се ражда във Франция в средата на 50-те години на XX век. Определян от Ролан Барт като “школата на погледа” той измества акцента в повествованието от разказване към показване. Бащата на Новия роман Ален-Роб Грийе е и кинорежисьор, автор на сценария на един от особено известните филми на френската “нова вълна” – “Миналата година в Мариенбад”. Настоящият курс ще разглежда именно връзката между Новия роман и Новата вълна в киното, основавайки се на теоретичните разработки на Дельоз, посветени на образа. |
Очаквани резултати: |
Добро познаване на основните произведения и особености на Новия роман и новата вълна във френското кино и на тяхната значимост в литературния и филмовия процес, както и в по-общия социален и интелектуален контекст във Франция и Европа през 60-те години на 20 век. Умения за тяхното съпоставително разглеждане и анализиране. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Теория на Новия роман. | 2 |
2. | Време и пространство в Новия роман. | 2 |
3. | Феноменология на образа в Новия роман. Похвати на описанието. | 2 |
4. | Представата за движение в литературната фикция и в киното. | 2 |
5. | Филмов кадър и литературна сцена. | 2 |
6. | Образ-движение и образ-време в теорията на Дельоз. | 2 |
7. | Типология и топология на образите във филмите на Ален-Роб Грийе. | 2 |
8. | Геометричното пространство във филмите на Ален Роб-Грийе. | 2 |
9. | Тялото във филмите на Маргьорит Дюрас. | 2 |
10. | Гласът в романите и филмите на Маргьорит Дюрас. | 2 |
11. | Рецепцията на Новия роман и на Новата вълна в киното във Франция и в България. | 2 |
12. | Агота Кристоф: многопластова и объркваща реалност. | 2 |
13. | Жорж Перек: художествените каталози. | 2 |
14. | Клод Симон: кинематографични аспекти в „Път през Фландрия“. | 2 |
15. | Мишел Бютор: пространство-време в „Изменение“. | 2 |
Семинарни занятия
№ | Тема: | Хорариум |
1. | „Миналата година в Мариенбад” от Ален Роб-Грийе и филмът на Ален Рене | 3 |
2. | „Любовникът” от Маргарит Дюрас и филмът на Жан-Жак Ано | 3 |
3. | „Хирошима, моя любов” от Маргьорит Дюрас и филмът на Ален Рене | 3 |
4. | „Голямата тетрадка” от Агота Кристоф и филмът на Янош Сас | 2 |
5. | „Път през Фландрия” от Клод Симон. | 2 |
6. | „Изменение” от Мишел Бютор и филмът на Мишел Ворм. | 2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа, свързана с учебния план на курса и отговаряща на определени изисквания. На устния изпит всеки студент представя своята разработка по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
Първична литература
- Роб-Грийе, Ален,Миналата година в Мариенбад, преводач Ерма Гечева, изд. Народна Култура, 1985.
- Дюрас, Маргьорит,Любовникът, преводач Силвия Вагенщайн, София: Медиум 999 ; Иван Вазов, 1992.
- Дюрас, Маргьорит,Хирошима, моя любов – постановка в театрална работилница Сфумато, есен 2008.
- Кристоф, Агота,Голямата тетрадка, преводач Росица Ташева, Колибри, 1994.
- Сарот, Натали,Употребата на словото, преводач Ерма Гечева, Народна Култура, София, 1981.
- Симон, Клод,Трамваят, преводач Светломира Димитрова, София, изд. Фама, 2009.
- Симон, Клод,Път през Фландрия, преводач Стефан Тафров, София, Народна култура, 1989.
- Бютор, Мишел,Изменение, преводач Силвия Вагенщайн, София, изд. Колибри, 1999.
- Перек, Жорж,Спящият човек, превод Дияна Марчева, София, изд. Леге Артис, 2000.
- Перек, Жорж,Животът, начин на употреба, превод Бояна Петрова, Народна култура, 1980.
Вторична литература
- Барт, Ролан: „Въображението на знака“; „Не съществува „Школа Роб-Грийе“, Народна Култура, София, 1991.
- Барт, Ролан: «Нулева степен на почерка ; Митологии», Прев. от фр. Асен Чаушев и др. ; Предг. Стоян Атанасов. – София : ИК Колибри, 2004.
- Башлар, Гастон, «Поетика на пространството. Съкровената необятност”. София, 1988.
- Бланшо, Морис, «Литературното пространство», Прев. от фр. Весела Антонова, ЛИК, София, 2000.
- Женет, Жерар, Фигури : Из Фигури I, II, III / Жерар Женет ; Състав., прев. Миряна Янакиева. – София : Фигура, 2001.
- Йотова, Рени, “Слово и мълчание в творчеството на Клод Симон”, Словото класическо и ново, Юбилейна конференция на Факултета по класически и нови филологии, 2010, ISBN : 978-954-07-2525-3, с. 300-305.
- Йотова, Рени, “Идентичността на пишещия Аз в романите на Дюрас”, Идентичности, Отражения, Игри, Юбилеен сборник в чест на проф.дфн. Симеон Хаджикосев, Университетско Издателство “Св. Климент Охридски”, 2004, ISBN 954-07-1883-X, с. 76-81.
- Йотова, Рени, “Стратегии на автора като воайор.”, Летература, No 21/ 1999, ISSN 1310-6988.
- Йотова, Рени, “Кой говори в Новия Роман?” – Литературен вестник, ISSN 1310-9561, ноември 1998.
- Кръстева, Юлия: Черно слънце : Депресия и меланхолия / Юлия Кръстева ; Прев. [от фр.] Елияна Райчева. – София : ГАЛ-ИКО, 1999.
- Рикьор, Пол, Прочити / Пол Рикьор ; Състав. Владимир Градев ; Прев. от фр. Ирена Кръстева, Атанас Желев. – София : Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1996.
- Хусерл: „Идеята за феноменологията“, Евразия-Абагар, София Плевен, 1991.
- Сарот Натали „Ерата на подозрението : Есета за романа /; Прев. от фр. Славянка Мундрова. – София : Глория Мунди, 1998.
- Стамболова, Албена, «Боледуване в смъртта», Психоаналитичен прочит на един текст от Маргьорит Дюрас, Гражданско дружество Критика, София, 2004.
- ALLEMAND Roger-Michel, Le Nouveau Roman, Ellipses, 1996.
- ASTIER Pierre, A.G., La crise du roman français et le nouveau réalisme, Les Nouvelles Éditions Debresse, Paris, 1968.
- BARILLI Renato, Nouveau roman: aboutissement du roman phénoménologique ou nouvelle aventure romanesque?, in Nouveau Roman: hier, aujourd’hui (I), U.G.E., 1972.
- BERNAL Olga, Alain Robbe-Grillet: le roman de l’absence, Gallimard, 1964.
- BERTRAND Michel, Langue romanesque et parole scripturale, essai sur Claude Simon, PUF, 1987.
- DÄLLENBACH Lucien, Le récit spéculaire, Éditions du Seuil, 1977.
- DÄLLENBACH, DRAGONETTI, RAILLARD et STAROBINSKI, Sur Claude Simon, Minuit, 1987.
- DELEUZE GILLES, L’image-mouvement, Les Editions de Minuit, 1983.
- DELEUZE GILLES, L’image-temps, Les Editions de Minuit, 1985.
- DUGAST-PORTES Francine, Le Nouveau Roman, Nathan, 2001.
- GOLDMANN Lucien, Pour une sociologie du roman, Gallimard, 1964.
- HAMON Philippe, Introduction à l’analyse du descriptif, Hachette, 1981.
- HUSSERL Edmund, L’Origine de la géométrie, PUF, 1962.
- JANVIER Ludovic, Une parole exigeante. Le Nouveau Roman, Minuit, 1964.
- LEENHARDT Jacques, Lecture politique du roman. « La Jalousie » d’Alain-Robbe Grillet, Minuit, « Critique », 1973.
- LEROY Claude, Le Mythe de la passante, PUF, 1999.
- LYOTARD Jean-François, La Phénoménologie, Presses Universitaires de France, 1954.
- PIERROT Jean, Nathalie Sarraute, José Corti, 1990.
- RICARDOU Jean, Le Nouveau Roman, Seuil, 1973.
- RICARDOU Jean, Pour une théorie du nouveau roman, Editions du Seuil, 1971.
- RICARDOU Jean, Problèmes du nouveau roman, Seuil, 1967.
- ROBBE-GRILLET Alain, Pour un Nouveau Roman, Les Editions de Minuit, 1963.
- SARTRE Jean-Paul, Qu’est-ce que la littérature?, Gallimard, 1964.
- SIMON Claude, La Fiction mot à mot, Colloque de Cerisy, in « Nouveau Roman : hier, aujourd’hui, II, U.G.E., 1972.
- SIMON Claude, Discours de Stockholm, Editions de Minuit, 1986.
- WOLF Nelly, Une littérature sans histoire, Essai sur le Nouveau Roman, Droz, 1995.
- YOTOVA Rennie, Jeux de constructions. Poétique de la géométrie dans le Nouveau Roman, l’Harmattan, 2006.