Подходи към изследването на визуалната култура
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Тодор Христов
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът запознава студентите с дисциплина, изиграла ключова роля за формирането на съвременните изследвания на визуалната култура. Представена е теоретичната рамка, изградена от тази дисциплина, и нейните основни изследователски процедури. Отделено е особено внимание на ключовия за дисциплината проблем за визуалните технологии, илюстриран с анализ на начините, по който различни визуални технологии създават образи човешкото тяло, както и на някои стратегии на употреба на тези образи. |
Предварителни изисквания: |
Базови познания по теория на литературата и умения за анализ на литературен текст. |
Очаквани резултати: |
Курсът изгражда у студентите умения да изследват практики на визуално представяне, да анализират и критикуват контекста и ефектите на тези практики; стимулира диалога с алтернативни концепции за литературния и филмовия образ; подпомога вписването на придобитите умения и знания от останалите курсове на магистърската програма в по-широкия контекст на изследването на визуалната култура, да разработват и изпълняват собствени изследователски проекти в областта на изследванията на визуалната култура. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1 | Раждане на изследванията на визуалната култура | 2 ч. |
2 | Образи и знаци | 2 ч. |
3 | Представяне, симулация | 2 ч. |
4 | Погледът | 2 ч. |
5 | Перспективата | 2 ч. |
6 | Репродукциите | 2 ч. |
7 | Фотоапаратът | 2 ч. |
8 | Камерата | 2 ч. |
9 | Телевизионният спектакъл | 2 ч. |
10 | Уеб-базирани технологии | 2 ч. |
11 | Изкуството на инсталациите | 2 ч. |
12 | Надзорът | 2 ч. |
13 | Симптомите | 2 ч. |
14 | Виждане и прицелване | 2 ч. |
15 | Визуалното днес | 2 ч. |
Семинарни упражнения
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1. | Методи за анализ на представянето | 3 |
2. | Перспективата и обектът а в киното | 3 |
3. | Инсталация и перформативност | 3 |
4. | Музейният надзор | 3 |
5. | Видимостта на болестите | 3 |
Конспект за изпит
№ | Въпрос |
1 | Образи и знаци |
2 | Представяне, симулация |
3 | Погледът |
4 | Перспективата |
5 | Репродукциите |
6 | Фотоапаратът |
7 | Камерата |
8 | Телевизионният спектакъл |
9 | Уеб-базирани технологии |
10 | Изкуството на инсталациите |
11 | Надзорът |
12 | Симптомите |
13 | Виждане и прицелване |
14 | Визуалното днес |
Библиография
Основна:
- Ангелов, А. 2009. Историчност на визуалния образ. София: Алтера
- Ангелов, А., Генова, И. (съст.) 2001. Следистории на изкуството. София: НБУ
- Ангелов, А., Генова, И. (съст.) 2003. Разказвайки образа. София: НБУ
- Барт, Ролан. Camera Lucida (София: Агата-А, 2001)
- Генова, И. 2010. Модерно и съвременно: За изкуството и неговите истории. София: Алтера
- Barthes, R. 1977. The photographic message. In: Barthes, R. 1977. Image-Music-Text. Farrar, Strauss and Giroux, pp. 15-31
- Baudrillard, J. 1994. Simulacra and Simulation. Michigan UP: Ann Arbor
- Bennett, Tony. The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. Routledge: London & New York, 1999
- Bryson, Norman. Vision and Painting: The Logic of the Gaze. Yale UP: New Haven, 1983
- Buck-Morss, Susan. The Dialectic of Seeing: Walter Benjamin and the Arcades Project. MIT Press: Cambridge, Mass., 1989
- Cavell, Stanley. The World Viewed: Reflections on the Ontology of Film. Harvard UP: Cambridge, Mass., 1979
- Chun, W. Othering Space. In: Mirzoeff, N. (ed.) 2002. The Visual Culture Reader. Routledge, pp. 243-54
- Comolli, J.-L. 1985. Machines of the visible. In: Mast, Cohen (eds.) Film Theory and Criticism. Oxford UP, pp. 741-760
- Damisch, H. 1994. The Origin of Perspective. MIT Press
- Davis, W. 2011. A General Theory of Visual Culture. New York: Princeton UP
- Deleuze, Gilles. Cinema 2: The Time-Image. The Athlone Press: London, 1989
- Deleuze, G. 1990. Plato and the simulacrum. In: Deleuze, G. 1990. The Logic of Sense. Columbia UP, pp. 253-266
- Didi-Huberman, Georges. Confronting Images (Philadelphia: Penn State UP, 1999)
- Edwards, E., K. Bhaumik (ed.) 2008. Visual Sense: A Cultural Reader. Amsterdam: Berg
- Evans, J., Hall, S. (eds.) 1999. Visual Culture: The Reader. SAGE
- Friedberg, Anne. Les Flaneurs du Mal(l): Cinema and the Postmodern Condition. PMLA 1991 106.3: 419-431
- Howels, R., L. Negreiros. 2012. Visual Culture. New York: Polity
- Lacan, J. 1977. The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis: Seminar XI. Hogarth, pp 67-119
- Kromm, J., S. Bakewell. 2010. A History of Visual Culture: Western Civilization from the 18th to the 21st Century. Amsterdam; Berg
- Mirzoeff, N. 1999. An Introduction to Visual Culture. Routledge
- Mirzoeff, N. (ed.) 2002. The Visual Culture Reader. Routledge
- Mitchell, W. 2002. Showing seeing: a critique of visual culture. In: Mirzoeff, N. (ed.) 2002. The Visual Culture Reader. Routledge, pp. 86-101
- Mitchell, W. 1986. What is an image? In: Mitchell, W. 1986. Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago UP, pp. 7-46
- Preziosi, D. (ed.) 2009. The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford: Oxford UP
- Rampley, M. 2005. Exploring Visual Culture: Definitions, Concepts, Contexts. Edinburgh UP
- Ranciere, Jacques. Film Fables. Berg: Oxford, New York, 2006
- Rosenthal, M. 2003. Understanding Installation Art: From Duchamp to Holzer. Prestel
- Smelik, R. 2010. The Scientific Imaginary in Visual Culture. Berlin: VR
- Sturken, M., S. Douglas, L. Cartwright. 2012. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford; Oxford UP
- Virilio, Paul. Guerre et cinéma: logistique de la perception. Cahier du cinéma: Paris, 1998
- Walker, J., S. Chaplin. 1997. Visual Culture: An Introduction. Manchester UP
- Žižek, Slavoj. Enjoy Your Symptom: Jacques Lacan in Hollywood and out. New York: Routledge, 1992
Допълнителна:
- Бенямин, В. 2000. Озарения. София: Критика и хуманизъм
- Бодрийар, Ж. 1996. Към критика на политическата икономия на знака. София: Критика и хуманизъм
- Бодрийар, Ж. 1995. Илюзията за края или стачката на събитията. София: Критика и хуманизъм
- Фуко, Мишел. Раждането на клиниката (София: УИ „Св. Климент Охридски“, 1993)
- Христов, Т. Несериозна религия: Джедаизмът като режим на респонсибилизиране. Семинар БГ 2017: 14
- Христов, Т. 2017. Неврастения и несправедливост. Littera et Lingua 1
- Христов, Т. 2015. Просвещаване на земеделеца. В: Лилова, Д. (ред.) Природни науки, технологии и социални светове. (Рива: София)
- Христов, Т. 2014. Да покажеш справедливост: Супергероите като политически ресурс. Пирон 7
- Христов, Т. 2012. #Окупирай Уолстрийт като self-help демокрация. Пирон 2012 4 (под печат)
- Христов, Т. 2012. Истината на конспиративните теории, или президентът и извънземните. Семинар БГ 7 http://www.seminar-bg.eu/spisanie-seminar-bg/broy7-kiberfolk/
- Христов, Т. 2010. Индустриализиране на свободата. Критика и хуманизъм 2010 34.4: 191-198
- Христов, Т. 2010. Неолиберализмът, посткапиталистическият субект и неуспехът. Култура 402613), 19.11.2010
- Христов, Т. 2008. Цифровите неравенства. Социологически проблеми 2008 3-4: 149-157
- Baudrillard, J. 2000. The Spirit of Terrorism: And Requiem for the Twin Towers. Verso: London
- Baudrillard, J. 1995. The Gulf War Never Happened. Polity Press: Oxford
- Baudrillard, J. 1993. Symbolic Exchange and Death. Sage: London
- Baudrillard, J. 1985. The Masses: The Implosion of the Social in the Media. New Literary History 16.3: 577-89Durham, M., D. Kellner. (eds.) 2001. Media and Cultural Studies: Keyworks. Blackwell
- Bouquet, Mary. Museums: A Visual Anthropology (London: Berg, 2012)
- Chamayou, Gregoire. Théorie du drone. La fabrique éditions: Paris, 2013
- Debord, G. 2005. Society of Spectacle. Rebel Press, p. 18-25, 100-114
- Didi-Huberman, Georges. The Invention of Hysteria (Cambridge: MIT Press, 2002)