ПОЕЗИЯ И МУЗИКА
в българското средновековие
СИД за студентите от специалностите Българска филология, Славянска филология и Балканистика
Курсът е посветен на средновековната българска поезия в нейните две основни разновидности – църковна и светска (т.нар. декламационна). Представят се византийските образци с кратък преглед на генезиса и развитието на метрическите модели, техните особености и начина на усвояването им в българска книжовна среда. Застъпен е анализ на основни произведения. Специално място се отделя на химнографията, т.е. песенната поезия и на средновековната музика, като фактор, моделиращ ритмическите решения в текстовете. Ще бъде направен опит да се анализират и някои фолклорни образци.
Целта на курса е студентите да се запознаят в детайли с поетическите произведения през българското Средновековие, да ги анализират с оглед връзката им със средновековната риторика и на тази основа да потърсят единството между песенната поезия и тържествената ораторска проза. В края на обучението те ще могат да проследят процеса на развитие на поетичните форми, да анализират прехода от средновековна към модерна поезия, да осмислят процеса на секуларизация на поезията.
- Антична гръцка поезия и поетичните форми във Византия. Унаследено, преосмислено, новосъздадено.
- Риториката и поезията – противоположности и привличане.
- – 5. Анализ на Проглас към Евангелието, Азбучна молитва, Добри стихове Константинови.
- Трансформация на византийския дванадесетосричен стих.
- Преводна поезия – Хрониката на Константин Манасий и византийският петнадесетосричник.
- Молитва към Богородица. Структура и ритмическа организация.
- Старобългарската светска поезия – основни ритмични модели. Откъде започва модерната поезия – книжовна или фолклорна основа?
- Генезисът на църковните поетични форми във Византия. Пак се връщаме към риториката.
- Основни форми на църковната поезия във Византия. Мелодията като ритмоопределящ фактор. Осмогласието и неговото съдържание.
- Византийската църковна поезия в българска книжовна среда.
- Акростихът – авторски подпис, посвещение или помощен шаблон?
- -15. Написаното да се пее – вариативност, иновативност и прагматизъм в изпълнението на църковната поезия.