Популярната култура на САЩ: текст и образ
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Корнелия Славова
| Анотация на учебната дисциплина: | ||
| Целта на курса е да изследва начините, по които популярната култура се произвежда, разпостранява и възприема в съвременната глобална епоха. Тя оказва влияние върху нас по множество начини: като налага стереотипи и модели за подражание или като определя избора на роли и определена идентичност. Анализира се въздействието на популярната култура върху различни социални и културни аспекти на формирането на съвременната хибридна идентичност по линия на расова/етническа принадлежност, класа, пол, възраст и други.
 Курсът включва обзор на основните теоретични подходи в дефинирането и изследването на популярната култура. Обект на анализ са разнообразни по форми и жанрове текстове. Наред с тях, поради централното значение на визуалната култура в постмодерното общество, са включени анализи на различни проявления на визуалното в медиите, рекламата, видеото, телевизията, както и филмовото изкуство. Специално внимание се отделя на влиянието на американските митове върху българската среда и тяхната рецепция, като част от общия процес на глобализация. Като част от изпита студентите анализират конкретни примери на навлизане на американската популярна култура в България през последните десетилетия. 
 
  | 
Учебно съдържание
Лекционен курс
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1. | Дефиниране на понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване: структурализъм, феминизъм, постмодернизъм и други | 2 | 
| 2. | Репрезентация на значението в културологичен план: семиотичен подход | 2 | 
| 3. | Постмодернизмът и културата на консуматорското общество: удоволствие и алиенация | 2 | 
| 4. | Реклама и стереотипно репрезентиране | 2 | 
| 5. | Репрезентация на другостта: расови и класови различия | 2 | 
| 6. | Иконотворчество: идоли на популярната култура | 2 | 
| 7. | Масмедии и популярна култура: телевизията. | 2 | 
| 8. | Популярната култура и репрезентации на пола. | 2 | 
| 9. | Кино за масово потребление: Холивуд. | 2 | 
| 10. | Популярната музика. | 2 | 
| 11. | Популярната литература: жанрове и образи. | 2 | 
| 12. | Технокултурата: дигиталната книга. | 2 | 
| 13. | Глобализация и американизация. | 2 | 
| 14. | Представяне на портфолио от студентите с материали от масовата култура на САЩ и нейната рецепция в България |  
 4  | 
Семинарни занятия
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1. | Създаване на американските митове – дискусия върху филма “The Ad and the Ego” | 2 | 
| 2. | Анализ на текстовете „Митът днес” и „Реторика на образа” от Ролан Барт, „Развитие на измамния образ” от Ж. Бодрияр и на типичните символи на американската масова култура (кока-кола, Марлборо и други) | 2 | 
| 3. | Анализ на текстовете „Джинсова култура” от Ж. Бодрияр, „Обличането на Америка в джинси” от Дж. Фиск, „Колелата на мита: променящия се образ на съвременната кола” от А. Уерник и на символите на индустриалната култура: колата и модата | 2 | 
| 4. | Анализ на текстовете „Закодиране и декодиране” от Ст. Хол, „Рекламата – магическата система” от Р. Уилямс и на подбор от печатни и електронни реклами | 2 | 
| 5. | Анализ на текстовете „Дълбока структура на стереотипите” от С. Гилман, „Ние, барбитата” от Е. Прейджър и обсъждане на филма „Направи каквото трябва” от Спайк Лий | 2 | 
| 6. | Анализ на идолите на американската култура от областта на спорта (Пол Робсън), шоубизнеса (Тина Търнър) и политиката (Джон Кенеди) и на текстовете „Америка” от Ж. Бодрияр и „Епохата на шоубизнеса” от Н. Поустман | 2 | 
| 7. | Анализ на текстовете „Медия и смисъл” от М. Маклуън и “Разчитане на телевизионните програми” от Дж. Фиск и анализ на телевизионни програми: тоукшоу и Реалити ТВ. | 2 | 
| 8. | Анализ на сапунени сериали („Дързост и красота”) и репрезентация на женски стереотипи, както и на текстовете „В търсене на бъдещето в днешните сапунени сериали” от Т. Модлески и „Сапунени сериали и утопия” от Ч. Герати | 2 | 
| 9. | Анализ на текста: “Структура на мита и структура на уестърна” от У. Райт и обсъждане на филма “Шейн” | 2 | 
| 10. | Анализ на МТV и на текстовете „Рок водевил” от Х. Брубах, „Мадона: бялата господарка или сестра на чернокожите” от бел хукс, „МТV – люлка на постмодерните звезди” от Л. Гросбърг и на клипове на Мадона, Майкъл Джаксън и други | 2 | 
| 11. | Анализ на „Функции на четенето на розови романи” от Дж. Радуей и на романи от Джаки Колинс и Барбара Картланд | 4 | 
| 12. | Анализ на текстовете „Електронната дума” от Р. Ланхам, „Гутенбергова елегия: съдбата на четенето в епохата на електронната култура” от Свен Биркетс и анализ на компютърен роман | 4 | 
| 13. | Анализ на текста „Глобално и локално” от С. Хол и на примери на навлизане на американската масова култура в България. | 2 | 
Конспект за изпит
- Понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване.
 - Семиотичен подход.
 - Постмодернизмът и културата на консуматорското общество.
 - Реклама и стереотипи.
 - Представяне на другостта: расови и класови различия.
 - Иконотворчество: идоли на популярната култура.
 - Масмедии и популярна култура: телевизията.
 - Популярната култура и репрезентации на пола.
 - Кино за масово потребление: Холивуд.
 - Популярната музика.
 - Популярната литература: жанрове и образи.
 - Технокултурата: дигиталната книга.
 - Глобализация и американизация.
 - Американската популярна култура в България.
 
Библиография
Забележка: Задължителната литература е упомената към всяка отделна тема в семинарните упражнения.
