Психологически аспекти на възприемането на филмовата адаптация
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Цветана Хубенова
| Анотация на учебната дисциплина: | 
| Курсът дава теоретични познания за индивидуални и социално-психологически модели при създаване, възприемане и интерпретация на кино-адаптация на литературна творба. Акцентът в обучението е поставен върху практически и последвали теоретични обобщения по време на лекции и общи занятия, разширяващи разбирането за психологическите процеси при творчество и възприемане на литературни, кино и адаптирани за киното литературни творби. | 
| Очаквани резултати: | 
| Увеличаване на практическите и теоретични нива на познаване на трансформационните процеси, свързани със разбирането на субекта, различни медии, дискурси и изкази и варианти на взаимодействие и оформяне на творчески продукт или неговата рецепция. Бегло запознаване с теории и практики в психологията, психоанализата и психиатрията и тяхното място като тема или подход към изследваните литературни творби и техните киноадаптации. Познание за творческо и интерпретативно самонаблюдение. | 
Учебно съдържание
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1 | Въведение. Науки за човешкото: психология, психоанализа, психиатрия, социална психология, литературознание и кинознание.Ефектите от събирането и разединяването на знанието за човешкото и продуктите на човека. Литературата и другите изкуства. | 4 | 
| 2 | Характер и роля. Езици на изказ в живота, в литературата и в киното. | 4 | 
| 3 | Еволютивна теория в психо-антропологичното развитие на човека. Кръг на опита. | 4 | 
| 4. | Емоция и чувства Възприятие. Биоенергетика. Цветове, форми, движения при изява на характера и ролите.Теория и практика | 2 | 
| 5.
 
  | 
Човешкото тяло. Вербална и невербална комуникация. | 2
 
  | 
| 6.
 
  | 
Психодинамика при взаимоотношение на характери.
 Ролеви игри, модели и наративни трансформации.  | 
2
 
  | 
|  
 7. 
  | 
Практическо занятие с избрани от студентите примери за изследване на взаимодействие между отделни характери и между характери и разгръщащите се събития в наратива. |  
 4 
 
  | 
| 8.
 
  | 
Литературни и филмови наративи . Проблемът за свободата и съдбата.Исторически и теоретически ракурс | 2
 
  | 
| 9 | Как се манипулират емоциите в публиката? Тревога и ужас. Социално-психологичен ракурс. |  
 2 
  | 
| 10 | Обусловеност в избора на модели на творчество и на възприемане на литературна творба и на кинотворба. Авторефлексия при интерпретация на знак, образ, символ и отделна творба. | 2 | 
Конспект за изпит
| № | Въпрос | 
| 1 | Характер и роля | 
| 2 | Възприятие и биоенергетика | 
| 3 | Психодинамика и ролеви игри | 
| 4. | Авторефлексията | 
Библиография
Основна:
- Вилхелм Райх, Анализ на характера, , Леге Артис, 2011
 - Цветана Хубенова, Вилхелм Райх. Пулсации на живота и знанието, Семарш, 2004
 - Дарин Тенев, Фикция и образ, ИК Жанет45, 2012
 - Мони Алмалех, Езикът на цветовете, Аскони, 2007
 - Джордж Буре,Теории за личността, moradabg.com, превод Пенка Канджева, 2015
 - Валдо Бернаскони, Хомо невротикус нормалис, Джуниър партнърс, 2007
 - Франсоаз Долто, Всичко е език, Глибри, (Tout est langage 1994)
 - Алън Пийз, Алън Гарнър, Езикът на тялото, Сиела,2012
 - Франсоаз Долто, Основни етапи на детството, Глибри,2009
 - М. Бланшо, Литературното пространство, ЛИК, София, 2000
 - Лесинг, Г.Е. Лаокоон или за границите на живописта и поезията, София, 1975
 - Мильдон, В, Другой Лаокоон или о границах кино и литературы, Москва, 2007
 - Мая Димитрова, Метаморфози на общуването:автор, екран, зрител, АИ „Проф. М. Дринов“, София, 2006
 - Огнян Ковачев, „Дзифт“ и „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“,в Литературен вестник, бр.23, 24-30. 06. 2009, 9-10 стр
 - Ролан Барт, Въображението на знака, Наука и изкуство, София, 1991
 - Linda Hutcheon, Theory of Adaptation, London and New York, Routledge, 2006
 - Clifford Geertz, The Interpretations of Cultures, Basic books, New York, 2000
 - Baruch Hochman, Character in Literature, London, Cornell Un. Press, 1985
 - David Bordwell, Narration in the Fiction Film, Routledge, 1985
 - Murray Smith, Engaging Characters, Fictions, Emotions and Cinema, Oxford, 1995
 - Michael Argyle, Bodily communication Routledge, 2004
 - Carl Plantinga and Greg Smith, ed. Passionate Views. Film, Cognition and Emotion, Baltimore, John Hopkins Un. Press, 1999
 
