Психологически аспекти на възприемането на филмовата адаптация
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Цветана Хубенова
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът дава теоретични познания за индивидуални и социално-психологически модели при създаване, възприемане и интерпретация на кино-адаптация на литературна творба. Акцентът в обучението е поставен върху практически и последвали теоретични обобщения по време на лекции и общи занятия, разширяващи разбирането за психологическите процеси при творчество и възприемане на литературни, кино и адаптирани за киното литературни творби. |
Очаквани резултати: |
Увеличаване на практическите и теоретични нива на познаване на трансформационните процеси, свързани със разбирането на субекта, различни медии, дискурси и изкази и варианти на взаимодействие и оформяне на творчески продукт или неговата рецепция. Бегло запознаване с теории и практики в психологията, психоанализата и психиатрията и тяхното място като тема или подход към изследваните литературни творби и техните киноадаптации. Познание за творческо и интерпретативно самонаблюдение. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1 | Въведение. Науки за човешкото: психология, психоанализа, психиатрия, социална психология, литературознание и кинознание.Ефектите от събирането и разединяването на знанието за човешкото и продуктите на човека. Литературата и другите изкуства. | 4 |
2 | Характер и роля. Езици на изказ в живота, в литературата и в киното. | 4 |
3 | Еволютивна теория в психо-антропологичното развитие на човека. Кръг на опита. | 4 |
4. | Емоция и чувства Възприятие. Биоенергетика. Цветове, форми, движения при изява на характера и ролите.Теория и практика | 2 |
5.
|
Човешкото тяло. Вербална и невербална комуникация. | 2
|
6.
|
Психодинамика при взаимоотношение на характери.
Ролеви игри, модели и наративни трансформации. |
2
|
7.
|
Практическо занятие с избрани от студентите примери за изследване на взаимодействие между отделни характери и между характери и разгръщащите се събития в наратива. |
4
|
8.
|
Литературни и филмови наративи . Проблемът за свободата и съдбата.Исторически и теоретически ракурс | 2
|
9 | Как се манипулират емоциите в публиката? Тревога и ужас. Социално-психологичен ракурс. |
2
|
10 | Обусловеност в избора на модели на творчество и на възприемане на литературна творба и на кинотворба. Авторефлексия при интерпретация на знак, образ, символ и отделна творба. | 2 |
Конспект за изпит
№ | Въпрос |
1 | Характер и роля |
2 | Възприятие и биоенергетика |
3 | Психодинамика и ролеви игри |
4. | Авторефлексията |
Библиография
Основна:
- Вилхелм Райх, Анализ на характера, , Леге Артис, 2011
- Цветана Хубенова, Вилхелм Райх. Пулсации на живота и знанието, Семарш, 2004
- Дарин Тенев, Фикция и образ, ИК Жанет45, 2012
- Мони Алмалех, Езикът на цветовете, Аскони, 2007
- Джордж Буре,Теории за личността, moradabg.com, превод Пенка Канджева, 2015
- Валдо Бернаскони, Хомо невротикус нормалис, Джуниър партнърс, 2007
- Франсоаз Долто, Всичко е език, Глибри, (Tout est langage 1994)
- Алън Пийз, Алън Гарнър, Езикът на тялото, Сиела,2012
- Франсоаз Долто, Основни етапи на детството, Глибри,2009
- М. Бланшо, Литературното пространство, ЛИК, София, 2000
- Лесинг, Г.Е. Лаокоон или за границите на живописта и поезията, София, 1975
- Мильдон, В, Другой Лаокоон или о границах кино и литературы, Москва, 2007
- Мая Димитрова, Метаморфози на общуването:автор, екран, зрител, АИ „Проф. М. Дринов“, София, 2006
- Огнян Ковачев, „Дзифт“ и „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“,в Литературен вестник, бр.23, 24-30. 06. 2009, 9-10 стр
- Ролан Барт, Въображението на знака, Наука и изкуство, София, 1991
- Linda Hutcheon, Theory of Adaptation, London and New York, Routledge, 2006
- Clifford Geertz, The Interpretations of Cultures, Basic books, New York, 2000
- Baruch Hochman, Character in Literature, London, Cornell Un. Press, 1985
- David Bordwell, Narration in the Fiction Film, Routledge, 1985
- Murray Smith, Engaging Characters, Fictions, Emotions and Cinema, Oxford, 1995
- Michael Argyle, Bodily communication Routledge, 2004
- Carl Plantinga and Greg Smith, ed. Passionate Views. Film, Cognition and Emotion, Baltimore, John Hopkins Un. Press, 1999