Развойни тенденции в съвременния български език

доц. д-р Пенка Баракова

Хорариум: 30 ч., 3 кр.
Форма на завършване: изпит

Анотация
В рамките на определеното от програмата  време в магистърския курс по лингвистика се разглеждат езикови явления, свързани с динамични процеси в българския език. Ще се работи върху разнообразен езиков корпус. На фона на други европейски езици се обзират следните явления:

ПРОГРАМА
Прогресията в декомпозирането на предиката и на номинализирането на изказа. – 2 часа
Разколебаването на категориите транзитивност и рефлексивност. Промени в тях. – 2 часа.
Тенденциите към анонимизиране на агенса. Типове стратегии. – 2 часа.
Колебанията в членуването: редуциране на членната морфема; активизиране на сурогати на морфемата. – 2 часа.
Динамиката в категорията лице. Активизиране на формите за 2 л. ед.ч. . – 2 часа.
Тенденцията към натрупване на предлози. – 2 часа.
Умира ли глаголът? – 2 часа.
Възраждане на сегашното страдателно причастие.  – 2 часа.
Особености на рекламния дискурс. Основни езикови характеристики. –2 часа.
Иновациите от езиков характер в рекламните текстове.- 4 часа.
Най-фреквентните рекламни модели.-2 часа
Видове рекламни стратегии и техните езикови параметри. – 2 часа.
Динамика на структурата и съдържанието на текста.- 2 часа.
Експресивиране на различни нива на текста – 2 часа.

Резюме: Курсът има за цел да ориентира студентите в най-новите тенденции в съвременния български език, свързани   с изключителната динамика на процесите в последните години. Търсят се техните обяснения в различни насоки: в аналитичния строеж на българския език, под влияние на други езици, заложени в дълбоката му структура. Наблюдават се енергичните движения в областта на глагола, в именната система и в сферата на предлозите.
Работи се както върху корпус от книжовния български език – от различни стилови регистри, така и от разговорната реч. Обръщането пък към рекламните текстове е необходимо с оглед на това, че иновациите се появяват много често първо в микросистемите, каквато е рекламата.Тя от своя страна се отличава с изключително влияние и сила на проникване.
Отчита се и фактът, че граматиките фиксират явленията далеч след тяхното активно функциониране, а те трябва да бъдат забелязани, анализирани и описани навреме.

Форма на завършване:  курсова работа.

Библиография

Баракова Пенка, Агресията на второ лице единствено число в съвременния български книжовен език, В сб. Традиции и съвременност в българския език, С., 2001.
Баракова Пенка, Аспекти от материализацията  на предиката в българския език.(в съпоставка с други езици)  , Българистични студии, София, 2004.
Баракова Пенка, Декомпозирането на предиката… или движение в две посоки.  VI Славистични четения, април 2002 (под печат).
Баракова Пенка, Моделът омогу  ити и неговите решения в българския език,              Српски jезик,  Београд,  2003,
Баракова Пенка, Наблюдения върху транзитивацията на глагола, Српски jезик, Београд, 1998., бр. 1-2.
Баракова Пенка, Основни аспекти от декомпозирането на предиката в българския език, Международна конференция, БАН, ИБЕ, октомври 2002 (под печат).
Баракова Пенка, Транзитивация и дерефлективация на глаголите в българския език.  В сб. Език, Литература. Идентичност. Университетско издателство “Св. Климент Охридски”, С., 1999.
Баракова Пенка, Умира ли глаголът?, Конференция  на ФСлФ, май 2002 (под печат)
Van Valin, Jr. Randy, J. LaPolla, Syntax. Structure, meaning and function. Cambrigde  Texbooks in Linguistics, 1977.
Грицкат Ирена , Jош о неким колеба има у српском глаголском систему, Српски jезик бр. IV/1-2, Београд., 1999.
Ivic   Milka, O zelenom konju, Beograd, 1995.
Ликоманова Искра, Опыт структурного описания  двупредложных  конструкций, Jужнословенски филолог, Београд, 1994.

ХХХХХХХХХ
Баракова П., Комуникативната схема на рекламния текст. Трето лице в рекламните текстове , Българска реч, 2005, кн.1.
Баракова П., Специфика на комуникативната схема на рекламния текст, Сборник в чест на 65-годишнината на проф.дфн Василка Радева – Littera scripta manet, София, 2005.
Баракова П., Специфика на лицето в рекламните текстове , Сборник в чест на 65-годишнината на проф.Руселина Ницолова (под печат).
Барт Р., Въображението на знака, 1991
Кафтанджиев Хр., Езикът на рекламата – графика и текст, 1992
Кафтанджиев Хр., Текстовете на печатната реклама, 1994
Кафтанджиев Хр., Хармония в рекламната комуникация, 1995
Маринова Е., Маркетинг – продукт, реклама, 1993
Рийвс Р., Реализмът в рекламата, 1994
Сегела Ж., Холивуд пере най-добре, 1991
Хопкинс К., Научната реклама, 1994
Austin Y, How to do things with words,  Oxford  University Press, 1976
Crompton A,. The craft of copywriting, Century Busness, 1993
Ogilvy D., Ogivly on advertising, Pengwin Books, 1982
Klepner O., Klepner’s  advertising procedure, Prentice Hall, 1993