Реализъм и обективност: от литературата към фотографията

Реализъм и обективност: от литературата към фотографията

Едносеместриален курс

 

Преподавател: доц. д-р Орлин Спасов

Анотация на учебната дисциплина:
Курсът „Реализъм и обективност: от литературата към фотографията“ запознава студентите с развитието на реализма в литературата (еволюция на самото понятие, ключови произведения) и влиянията, които оказва върху този стил появата на фотографията. Заедно с това се анализират понятия като фотографска обективност и фактичност. Проследяват се по-широко отношенията между литература и фотография: в исторически план, през практиката на известни творчески сътрудничества между фотографи и писатели / поети, в емблематични литературни текстове. Дискутират се – в сравнителна перспектива – изобразителните възможности на двете изкуства. Използвана е както българска, така и чуждестранна перспектива към основните теми в курса.

 

 

Очаквани резултати:
Курсът предоставя на студентите умения за интерпретация на интересните и сравнително слабо изследвани отношения между литература и фотография, като така задълбочава знанията едновременно в двете сфери. Разширяват се възможностите за литературен и визуален анализ. Създават се умения за прецизно боравене с понятия като реализъм, обективност, репрезентация.

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема: Хорариум
1. Езикът и възможностите за реалистично и обективно представяне на реалността 2
2. Език, образ, репрезентация 2
3. Реализмът в литературата 2
4.  Средства за постигане на литературен реализъм 2
5.  Класически автори на реализма 2
6.  Поява на фотографията и ранно отношение към новото   изкуство; влияние върху литературния реализъм 2
7.  Фотографската обективност 2
8.  Реализъм и обективност 2
9.  Факт и фикция във фотографските медии 2
10.  Фотографски наративни форми и сближаване между литература и фотография 2
11.  Влияние на литературата върху известни фотографи 2
12.  Творчески колаборации между фотографи и писатели 2
13.  Фотографията в литературата: ключови автори и  произведения 2
14.  Литература, фотография, кино 2
15.  Изобразителността в изкуството: възможности и граници 2

 

Изпит

Изпитът се провежда под формата на кратка дискусия върху вече оценена курсовата работа. Качеството на представяне на работата и нивото на участие в дискусията влияят върху цялостната окончателна оценка.

 

Библиография

  1. Барт, Ролан. Camera lucida. Записка за фотографията. София: Агата-А, 2001.
  2. Бенямин, Валтер„Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост“. В Озарения. София: Критика и хуманизъм, 2000.
  3. Боев, Петър. Фотографско изкуство в България (1856-1944). София: Септември, 1983.
  4. Боев, Петър. Фотографското изкуство в България (1945-1995). София: Български художник, 2000.
  5. Галибов, Зафер. Светлописите. Факти, събития и практики из историята на Българската фотография (1839-1959). София: Международна фондация Фотографски музей, 2017.
  6. Зонтаг, Сюзън. За фотографията. София: Изток-Запад, 2013.
  7. Спасов, Орлин. „Фотографията в медиите: исторически реконструкции (от времето на Възраждането до късния социализъм)“. В Социологически проблеми, 2001, №3, с. 172-192.
  8. Agee, James and Walker Evans. Let Us Now Praise Famous Men. Boston and New York: Mariner Book, 2001.
  9. Berger, John. About Looking. New York: Vintage, 1992.
  10. Berger, John. Ways of Seeing. Penguin, 2008.
  11. Brunet, François. Photography and Literature. London: Reaktion Books, 2009.
  12. Cunningham, David, Andrew Fisher and Sas Mays (eds). Photography and Literature in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2008.