СИД: ТЕХНИКИ НА ПИСАНЕТО

СИД: ТЕХНИКИ НА ПИСАНЕТО

/продължителност – 30 часа/

 

Анотация: Курсът запознава с основните аспекти на писането, писмените жанрове и критическото мислене в контекста на литературно-образователната комуникация и културната идентичност на пишещия Аз. Върху конкретни казуси от историята на писмеността и писмото се интерпретира въпросът за образованието, творчеството, публичната реч. Проблематиката полага техниките на писане в контекста на интелектуалното действие, критиката, киното, театъра, практиките на гражданското общество.

ПРОГРАМА

  1. История и теория на интелектуалното действие.
  2. Основни характеристики на писмения текст.
  3. Словесност – език – писмо – текст – творба. Интерпретациите.
  4. Литературната творба и образователното пространство.
  5. Епическо писане – „Панчатантра”, „Илиада”.
  6. Библейското послание.
  7. Средновековното писмо в България – „За Буквите”, „Шестоднев”, апокрифи.
  8. Ренесансът и писмото – „Декамерон”, „Кентърбърийски разкази”.
  9. Романтическото писмо – „Чайлд Харолд”, „Франкенщайн”, „Пан Тадеуш”
  10. Писането като модернистична игра – „Портретът на Дориан Грей”, „Де профундис”, „Изобретателят”.
  11. Писмата на любовния дискурс.
  12. „Женско” писане.
  13. Образование и писане. Творческо писане.
  14. Критическо писане и литературно образование.
  15. Тетър, кино,публичност.

БИБЛИОГРАФИЯ:

 

  1. Атанасов, Вл. Техники на писането. С.2000
  2. Барт, Р. Въображението на знака. С., 1991
  3. Барт, Р. Разделението на езиците. С., 1995.
  4. Барт, Р. Фрагменти на любовния дискурс. С., 1997.
  5. Бланшо, М. Литературното пространство. С., 2000.
  6. Гадамер, Х.-Г. Истина и метод. С., 1997.
  7. Гадамер, Х.-Г. Актуалност на красивото. С., 2000.
  8. Герджикова, М. и др. Отговор на литературен въпрос. С., 1998.
  9. Дельоз, Ж. Различие и повторение. C., 1999.
  10. Дерида, Ж. Позиции. 1993.
  11. Добрева, Е, Савова, И. Проблеми на изграждането на текста. С., 1990.
  12. Еко, Умберто. Как се пише дипломна работа.С., 1999.
  13. Литература и образование (сборник). С., 1999.
  14. Маклуън, М. &E. Закони на медиите. С., 1995.
  15. Общуване с текста (сборник). С.,1992.
  16. Остин, Дж. Как с думи се вършат неща.С., 1996.
  17. Кинг, Стивън. За писането. Мемоари на занаята.С., 2006.
  18. Новакович, Й. Курс по творческо писане. С., 2009, 2011.
  19. Рикьор, Пол. Конфликтът на интерпретациите, С., 2000.
  20. Рикьор, П. От текста към действието, С., 2000.
  21. Рикьор, П. Прочити. С., 1996.

22.Тейлър, Ч. Безпокойството на модерността. С., 1999.

23.Тодоров, Цв. Семиотика. Риторика. Стилистика. С., 2000.

24.Фолмер, Г. Хоберг, Г. Стратегии на ученето и умствения труд. С., 1993.

  1. Фрай, Н. Великият код. Библията и литературата.С. 1993.
  2. Фуко, М. Археология на знанието. С., 1996.
  3. Фуко, М. Думите и нещата. С., 1993.

28.Хабермас, Ю. Философия на езика. С., 1999.

  1. Хьойзинха, Й.HomoLudens, C., 2000.
  2. Яус, Х. Р. Исторически опит и литературна херменевтика. С., 1998

REFERENCES

 

Gehle, Q, Rollo, D. Writing Essaws. A Proces of Aproach. New York, 1987.

Falla, J. The craft of fiction. Aber Publishing, Abergale, UK, 2011.

Johnson, B. The Critical Difference: Essays in the Contemporary Rethoric of Reading. New York, 1980

Norris, Ch. Deconstruction: Theory & Practice. 1982.

Pirrie, D. How to Write a Critical Essays. London & New York, 1990.

Ramce, A. Techniques in Tiching Writing. Oxford, 1983.

Trzeciak, J & Mckawy. Study Skills for Academic Writing. New York, 1994.