ПРОГРАМА
Магистърски курс:
45 часа лекции
15 часа упражнения
Лектор: доц. д-р Татяна Ангелова
e-mail: angelova@slav.uni-sofia.bg
1. Обучение и образование. Релацията езиковообучение и езиковообразование. Семантичен обем на понятията. Характеристики на езиковото обучение и на езиковото образование (2 часа)
2. Конструктивистки подход. Методологически основи на езиковото образование. Философия на образованието. Системноезиково (СЕОБЕ) и комуникативнопрагматично образование по български език (КПОБЕ) (2 часа)
3. Описания на двата модела образование по български език: системноезиков и комуникативнопрагматичен. Обсъждане на моделите. Набелязване на въпроси, които ще бъдат разрешавани през време на курса. Подготовка за определяне на теми за магистърски дипломни работи ( 2 часа)
4. Лингвистично и лингводидактическо описание на: а) езикови единици – фонема, морфема, лексема, синтаксема; б) комуникативни единици – текстема ( текст и микротекст) (2 часа)
5. Чуждоезиково и родноезиково обучение. Първи и втори език. Билингвизъм и диглосия. Отношение на понятията към СЕОБЕ и КПОБЕ (2 часа)
6. Статични аспекти на СЕОБЕ и КПОБЕ. Цели на системноезиковото образование по български език. Цели на комуникативнопрагматичното образование по български език ( 2 часа)
7. Съдържание на системноезиковото образование по български език. Съдържание на комуникативнопрагматичното образование по български език (2 часа)
8. Динамични аспекти на системноезиковото и на комуникативно-прагматичното образование по български език. Технологични аспекти на системноезиковото образование по български език. Технологични аспекти на комуникативнопрагматичното образование по български език. Нови образователни технологии. Информационни и комуникационни технологии в образованието по български език. Избор на методическо решение ( 2 часа)
9. Технологични аспекти на системноезиковото образование по български език. Подготовка, изнасяне на урок, анализ на предпочетените методически решения (4 часа)
10. Технологични аспекти на комуникативнопрагматичното образование по български език. Подготовка, изнасяне на урок, анализ на предпочетените методически решения ( 4 часа)
11. Речево поведение на пишещия и на говорещия ученик в СЕОБЕ и КПОБЕ ( 5 часа)
12. Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език. Оценяване. Външно и вътрешно оценяване. Критериално и нормативно оценяване. Автентично оценяване. Алтернативно оценяване. Същност и функции на езиковото портфолио. Същност и функции на дидактическия тест по български език (4 часа)
13. Оценяване на постиженията на учениците в СЕОБЕ и КПОБЕ. Оценяване на качество на образованието в СЕОБЕ и КПОБЕ: оценяване на учебни програми, на учебници, прилагане на европейски индикатори за качество на образованието (4 часа)
14. Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език. Изследователски процедури: текстолингвистичен анализ, дискурсен анализ, контент-анализ, клъстърен анализ, експертна оценка, изследване в действие. Създаване на корпус от ученически текстове като част от националния корпус на българския език. Създаване на база данни за грешки в ученически текстове.( 4 часа)
15. Подготовка на изпитен проект за: урочна статия, урок, процедура за оценяване, презентация на продукта (постер, транспарантно фолио, power point presentation) Изработване на магистърска теза. Изисквания за оформянето. Справка с книгата “Как се пише дипломна работа” от Умберто Еко и дискусия върху информацията от нея. (4 часа)
Изпитна процедура : допускане до изпит чрез тест. Изпит: изготвяне и защита на курсова работа.
Литература
Абъркромби , Хил 1993: Абъркромби, Хил. Световен речник по социология, С. Делфин Прес
Алексиева , Емилия Разработване на тестове за проверка и оценка на знания. С. 2002
Ангелова, Т . Методика на обучението по български език. Съвременни проблеми. С. 2005
Ангелова, Т. The national exam – test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students. In: Lite r a et Lingua . Eлектронно списание за хуманитаристика. www.slav.uni-sofia.bg
Ангелова, Т. Диглосията и обучението по български език (като роден или като първи език Е1) – нови отговори на стари въпроси. В: сб. Проблеми на социолингвистиката. Билингвизъм и диглосия – съвременни проблеми том 7. Международно социолингвистично дружество. С. 2002
Ангелова , Т. Конструирование корпуса письменных текстов учеников болгарской средней школы. Вопросы.Трудности.Решения.
http://www.dialog21.ru/Archive/2004/Angelova.h t m
Ангелова , Т. Речевой акт в педагогической коммуникации. http://www.dialog-21.ru/Archive/2003/Angelova.htm
Андреев , МаринПроцесът на обучение. С., 1996
Атанасов , Вл.Учение, интерпретация, образованост – Български език и литература, 1992, № 1
Балкански проект за създаване на корпус от текстове. Национален корпус на българския език http :// www . larflast . bas . bg / balric / index / ind ex . htm Национален корпус на българска разговорна реч http://www.bgspeech.org/
Бахтин М. Эстетика словесного творчества. М. 1979
Бижков, Г. Нов етап в развитието на образователните технологии. В: сп. Педагогика, кн.1, 2002
Боно, Е. Шестте мислещи шапки. С. 2003
Васева, М. Новото учебно съдържание в 9. и 10. клас и практиката. В: Български език и литература 2001, кн.4.
Виденов , М. Увод в социолингвистиката, С. 2000
Георгиева , М. Обучение по български език в условие на двуезичие.В: Интеркултурното образование в България – идеал и реалност. С., 1999 г., с. 172-186. Изд.: АКСЕС/ИПИС/ под редакцията на Пламен Макариев.
Георгиева, М . За видовете писмени и устни ученически текстове. Български език и литература, 1993, №2
Грайс , Г.П. Логика и речевое общение.-В: Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16, М. 1985
Дайк Ван 1997: Van Dijk , T . Discourse as social Interaction , A multidisciplinary introduction , SAGE Publication 1997, vol ., and vol .2
Дамянова , А. Диалогът в литературнообразователния дискурс на средното училище.С. 2000
Дементиев 1995: Дементьев В. Изучение речевых жанров В: Вопросы языкознания 1995, кн. 4
Джонев , С. Социална психология, т. 2 Общуване и личност, С.Софи-Р, 1996
Добрева Е., Ив. Савова Текстолингвистика. Ш. 2000
Добрева, Е. Ив.Савова Ученическите писмени текстове. С. 200 3
Eко, У. Как се пише дипломна работа. С. 1995
Интернет. Пълен справочник. Софт-прес 2000
Йовева,Р. Ученическият текст-интерпретация С. 2003
Караулов , Ю. Русский язык и языковая личность. М., 1987
Корпусна лингвистика и езиково обучение Corpus Linguistics and Language Teaching www. listserv.linguistlist.org/archives/cllt.html ;
http://www.linguistlist.org/list-archives.html ;
www.ruf.rice.edu/~barlow/cllt.html
Кръстанова , В. Обучението по български език в контекста на съвременните научни изследвания. В: Български език и литература 2001/ кн.5-6
Кънали 1983: M. Canale From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy . – Language and Communication. Edit. J.C. Richards and R.W. Schmidt, Longman 1983
Кючуков, Хр. Писмената реч на български език на учениците роми билингви в III – V кл.(Лингводидактичен, психолинвистичен и социолингвистичен сравнителен анализ. Методика на обучение). Автореф. на дисертация за присъждане на научната степен доктор на педагогическите науки. С. 2001
Лингвистичен консорциум за база данни Linguistic Data Consortium http ://www .ldc .upenn .edu /
Макенъри и Уилсон 2001: McEnery T. and A. Wilson Corpus Linguistics. An Introduction. Edinburg University Press. 2001
Малама- Томас 1987: Malamah- Thomas, Ann Classroom Interaction, Oxford University Press , 1987
Министерство на образованието и науката – официален интернет-адрес www.minedu.government.bg
Павлов , Д. Образователни информационни технологии. Университетски курс. Изд. Даниела Убенова С. 2001
Пачев А. Малка енциклопедия по социолингвистика, Евразия-Абагар, Плевен.1993
Пейчева, Р. Информационни технологии и образование. С. 1999
Пейчева , Р. Дизайн на университетския курс, С. 2002
Петров , А. Дискурсният анализ в обучението по български език.С.2001
Петров , А. Овладяване на дискурсни техники чрез обучението по български език. С. 2002
Петрова, К. Проект о создании корпуса устной речи русско-болгарских билингвов. Rethrieved from www. dialog-21. ru 2003
ПР (1998) Педагогическое речеведение. Словарь-справочник. Москва. Изд.Флинта. 1998
Рамкови изисквания на Министерството на образованието и науката за разработване на държавни образователни изисквания за учебно съдържание. В: Аз Буки, бр. 23 от 1999
Русков 1996: Р. Русков Незаглъхнали извори (1884-1941).С. 1996
Симеонова, Й. „Чуждоезиково общуване и комуникативна ориентация на преподавателя“. В: Чуждоезиково обучение. 2000г. бр.1
Сотиров , П. Речевата стратегия като научно понятие.- В: Социолингвистиката и ученическата реч. С. 1996
Сотиров, П. Двуезичните деца – проблем ли са за обучението. В: Български език и литература 2003, кн.1
Стийл, Джийни , Къртис Мередит, Чарлз Темпъл Модел за критическо мислене в рамките на учебната програма, книг и 1- 5 , Българска Асоциация по четене. С. 2003
Стоименова, Е. Измерителни качества на тестове. С. 2000
Стоянова , Ф. Тестология за учители. С. 1996
Тофлър , Алвин Шок от бъдещето. С. 1992, глава 18 “Образование в бъдеще време”
Хаджов , Ив. Методика на обучението по български език, С. 1941
Янакиев , М. Креаторите и консуматорите от гледището на семиотиката. В: Анархистът законодател, сб. в чест на 60-годишнината на проф. Н. Георгиев, С. 1997
Bachman , L.F. Fundamental Consideration in Language Testing. Oxford Univ. Press,1990
Beaugrand , de R. Introduction to Text Linguistics. Longman, London 1981
Bloom , B.A Taxonomy of Educational Objectives. Handbook 1: Cognitive Domain. New York; McKay 1956
Brooks , J.G. and M.G. Brooks The Case for constructional classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1993
Byram M., G. Zarate and G. Neuner Sociocultural competence in language teaching and learning. Studies towards a Common European Framework of reference for language learning and teaching. Council of Europe . 1997
Coulthard , M. (1985), An Introduction to Discourse Analysis: New Edition, London and New York, Longman.
Dijk 1977: T. van Dijk. Text and Context .-London, 1977
Duffy , T.M.and D.J.Cunningham Constructivism: Implications for the design and the delivery of instructions. In D.H. Yonassen (Ed.), Handbook of Research for Educational Communication and Technology. New York. Simon Schuster Macmillan, 1996
European Roundtable of Industrials – ERT Education for Europeans: Towards the Learning Society. 1995
Hirsch , E. D. Jr. Cultural Literacy What Every American Needs to Know. Boston: Houghton Mifflin, 1987
Heywood , J. Assessment in Higher Education.2-nd ed. Chichester& John Wiley and Sons, 1989
Hymes ,D.On communicative competence. In: Pride, J.B.,Holmes,J.eds.Sociolinguistics. Harmondsworth 1972
Hymes (1972): Del Hymes Toward etnography of communicative events//Language in social context. Ed. by p.Giglioli .-Harmondsworth.
Malmkjer , K. Discourse and Conversational Analysis. In: The Linguistics Encyclopedia, ed. by K. Malmkjer, Rutledge1991(pp. 100-110).
McEnery T. and A. Wilson Corpuis Linguistics. An Introduction. Edinburg University Press. 2001
Minsky M. A Framework for Representing Knowledge// The Psyhology of Computer Vision,- N.Y.,1975
ML 1996: Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference. Council of Europe, Strasbourg 1996
Popham , W. Modern Educational Measurement, N . J . Prentice Hall, 1981
Quellmaz , E.S. Essay Examination. In: The International Encyclopedia of Educational Evaluation. Advances in Education, Pergamon Press. 1990, p.p 510-515; See also: Composition Achievement Test. In: Taking the Achievement Tests. 1992-93. The Official Guide to the College Board Achievemnet Tests. Edited by College Entrance Examination Board, Educational Testing Service ( ETS ).
Ramsden , R. Learning to Teach in Higher Education. Routledge. New York, 1992
Sheils , Joe Communication in the modern languages classroom. Council of Europe, Strasbourg, 1998
Stern , H. H.Fundamental Concepts of Language Teaching, Oxford University Press, 1984
Troyka , L. Quitman Writing an Essay. In: Handbook for Writers. Simon and Shuster.1987. p.p. 2-138
Wakeford , R. Principles of Assessment. In: Fry, H.Ketteridge, S. and Marshall, S.A Handbook for Teaching and Learning in Higher Education. Kogan Page, 1999
http://www.hyperdictionary.com/
www.ethnologue.com
www.elearningeurope.info