Специфика на жанровия език в литературата и киното
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. дфн Боян Биолчев
| Анотация на учебната дисциплина: | 
| Курсът запознава студентите с правилата и особеностите на творческия процес при преобразуването на литературното произведение във филмово. Ще бъдат анализирани спецификите на повествователни литературни жанрове, най-непосредствено свързани с киното и съответно елементите на драматургичната структура и изграждането на филмовото повествование и действие. Студентите се запознават и с правилата на сценарното писане.
 В практическия дял на курса студентите гледат и анализират филми по литературни произведения, след което изпълняват конкретни задачи. Всеки студент разработва и представя свой курсов проект.  | 
| Очаквани резултати: | 
| Усещане за спецификата на творческия процес, в който литературата се визуализира, а киното се стреми към нейната психологическа и емоционална обемност. Ясна представа за филмовото строителство и технологии на кадрово и епизодно мислене.  | 
Учебно съдържание
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1. | Специфика на литературното повествование | 2 | 
| 2. | Особености на филмовата драматургия | 2 | 
| 3. | Жанрът в литературата и в киното | 2 | 
| 4. | Филмовият сценарий – между литературата и киното | 2 | 
| 5. | Историческо развитие на филмовите изразни средства с оглед на писането на сценарий | 2 | 
| 6. | Основни структурни съставки на филмовия разказ | 2 | 
| 7. | Основни градивни единици на сценария – сцена и епизод | 2 | 
| 8. | Етапи в изграждането на един сценарий | 2 | 
| 9. | Филмовият сюжет и видове филмово повествование | 2 | 
| 10. | Драматургичният конфликт – композиционна структура и жанрови видоизменения | 2 | 
| 11. | Време и място на филмовото действие | 2 | 
| 12. | Жанрът и изграждането на идентичност на персонажите | 2 | 
| 13. | Главни и второстепенни персонажи във филма | 2 | 
| 14. | Речта на персонажите – реплика, диалог, глас зад кадър, вътрешен монолог | 2 | 
| 15. | Пътят на готовия сценарий към екрана | 2 | 
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа, свързана с учебния план на курса и отговаряща на определени изисквания. На устния изпит всеки студент представя своята разработка по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
- Семерджиев, Станислав. Кратка история на световната киносценаристика. Том 1. София: Интерпрес, 1994
 - Фийлд, Сид. Киносценарият. Основи на киносценаристиката. София: Колибри, 2016
 - Христова, Светла. Да напишем киносценарий (Теоретико-практически аспекти на кинодраматургията). София: НБУ, 2003
 
