проф. д-р Емилия Василева
Лекционният курс е ориентиран към очертаване на актуалните постижения в развитието на човекознанието и техните проекции върху осъвременяването на педагогическата наука. Потърсени са нови сфери на влияния и отношения в хуманитарното научно познание, променящи традиционното разбиране за същността на човешката личност и факторите, определящи логиката на нейното образование и развитие. Студентите се запознават с вариативни стратегии и техники за организиране на образователния процес в контекста на новите социални реалности и претенциите на информационното общество. Анализират се противоречиви тълкувания за състоянието и бъдещето на класноурочната система и на други форми на обучение. Интерпретират се продуктивни образователни подходи и технологии за осъвременяване на българската образователна система.
Лекции:
Тема І. Ценностни ориентации в системата на средното образование
І. 1. Човекът като обществено същество и образът на света;
І. 2. Трансфер на образователни политики и програми взети от европейската теория и практика, ориентирани към оптимално организиране на образователното пространство;
І. 3. Продължаващо образование;
І. 4. Духовно-нравствено усъвършенстване на обучаваните.
Тема ІІ. Училищен дизайн
ІІ.1. Изисквания за конструиране и функциониране на училищната среда;
ІІ.2. Моделиране на пространството в класната стая.
Тема ІІІ. Личностно-ориентиран образователен процес
ІІІ.1. Типични психични нагласи за включване в познавателна дейност;
ІІІ.2. Ученикът – център на педагогическото взаимодействие;
ІІІ. 3. Coaching.
Тема ІV. Оценяване на учебните резултати
ІV.1. Същност на формиращото оценяване;
ІV.2. Създаване на портфолио;
ІV.3. “Огледално” оценяване
Препоръчителна библиография
Адлер, А. Човекознание, “Евразия”, 1995.
Амонашвили Ш.; Размышление о гуманной педагогике. М., 1998.
Амонашвили, Ш., Авторитарно-императивна насоченост на педагогическия процес, Компас1-2/1998.
Амонашвили, Ш., Школа жизни, изд. Дом Ш.Амонашвили, М. 2000.
Библер, В.С., От наукознания к логике культуры,.; Вопросы философии.1993. № 5.
Волохова Н.В., Философия и педагогика: процесс сближения;http://www.humanities.edu.ru/db/msg/31295.
Гарднър, Х., Нова теория за интелигентността, Ciela, 2004.
Герасимова И.А., Культура диалога, сп.”Культура и время” 1/2, 2002.
Ерик П., Моника Рей, Коучинг в обучении; “Питер”, 2003.