Свободноизбираема дисциплина
ТРАНСХУМАНИЗЪМ И БЪДЕЩЕТО НА ОБРАЗОВАНИЕТО
Българска филология, редовно обучение
летен семестър 2017-2018
форма на оценяване: курсова работа
хорариум: 30 часа лекции
преподавател: гл.ас. д-р Наталия Христова
АНОТАЦИЯ : Според редица представители на трансхуманизма до 2035 г. университетите ще останат в миналото, а училището, такова, каквото го познаваме, ще изчезне, радикално ще се трансформира така, че да подготвя децата за бъдещата им неравна конкуренция с интелигентните автомати. За да отговори на предизвикателствата на бъдещето, училището ще мобилизира целия ресурс на нано-, био-, когнитивните и информационни технологии, а образованието ще започва още преди раждането, преди зачеването дори, тъй като ще се опира на една абсолютно легализирана евгеника, която ще гарантира производството на свръхнадарени деца. Препредаването на миналия културен опит, формирането на знание ще стане излишно, защото невронът ще е новият петрол на бъдещето. Учителят е призван да се превърне по-скоро в неврофизиолог, в неврокултиватор, невроинжинер, неврохакер,така че медицина и образование постепенно да се слеят, тъй като от една страна допингирането, медикаментозното усилване, приемането на ноопрепарати, подобряващи когнитивните функции, ще е напълно легална и обичайна практика, а от друга, учениците на бъдещето ще са снабдени с вътремозъчни импланти, с една хибридна интелигентност- едновременно изкуствена и биологична.
Свободноизбираемият курс ще очертае някои от причините, поради които този проект за бъдещето на човечеството изглежда все по-възможен, като ще спрем вниманието си върху определени тенденции и явления, които бележат развитието на този процес.
ПРОГРАМА :
- Въведение : човекът и техниката – 2 часа.
- Екзосоматизация и антропотехника – 2 часа.
- От усъвършенстване към биотехнологично подобрение. История на трансхуманизма – 2 часа.
- Хуманизъм ли е трансхуманизмът? Хуманизъм, постхуманизъм, трансхуманизъм – 2 часа.
- Уроците на една калифорнийска история – дзен, контракултурата и усилващите технологии – 2 часа.
- Трансхуманизъм или трансхуманизми? Екстропианци, сингуляристи, технопрогресисти и др. – 2 часа.
- Трансхуманизмът – от фикцията до реалността – 2 часа.
- Конвергентни технологии.Технопрогресисти срещу биоконсерватори – 2 часа.
- Политически и идеологически залози на трансхуманизма : биовласт, биополитика, биоикономика – 2 часа.
- Дигитални технологии, автоматизация и неолиберална управляемост – 2 часа.
- Изкуствен интелект, Big Data и краят на науката? – 2 часа.
- Краят на училището – от Иван Илич до Лоран Александър и Джон Моравец. Трансхуманистични проекти за края на образованието – 2 часа.
- Невроподобряване и медикализация на образованието – 2 часа .
- Излишният език – излишната литература? Краят на символното? – 2 часа.
- Морално усилване или защо малкият Джон има/няма нужда да се учи да чете – Джулиан Савулеску срещу Марта Нусбаум. – 2 часа.
Библиография:
Кангилем, Ж. Нормално и патологично. С., 1995.
Кар, Н. Под повърхността. Как интернет влияе върху четенето, мисленето и паметта. С., 2012.
Клайнпетер, Е. (съст.) Усиленият човек., НБУ, С., 2014.
Кьосев, Ал. Караниците около четенето. С., 2013
Хабермас, Ю. Бъдещето на човешката природа, С., 2004.
Хейлз, Н.К. Как се превърнахме в постчовеци. Виртуалните тела в кибернетиката. С., 2005.
Христова, Н. Дронове, алгоритми, автомати, или не-човекът, който следователно съм. В: Нечовешкото, бр.12, сп. Пирон, 2016 http://piron.culturecenter-su.org/wp-content/uploads/2016/10/Natalia_Hristova_Dronove_algoritmi.pdf.
Христова, Н. За една негативна фармакология на новите медии в съвременното образование. Сборник «Съвременни предизвикателства пред педагогическата наука », С., 2015.
Христова, Н. За една негативна фармакология на новите медии в съвременното литературно образование – Списание на Софийски университет за образователни изследвания, бр.2, 2014.
Христова, Н. Лингвистичен капитализъм, big data и краят на науката. Сборник с доклади от конференция с международно участие на ФСФ при СУ, 24-25 април 2015, С., 2017.
Христова, Н. Новите медии и неолибералният икономически ред като предизвикателства пред съвременното образование. Сборник с доклади от Националната конференция Паисиеви четения, Пловдивски университет « Паисий Хилендарси », Филологически факултет, 24-25 октомври 2014.
Слотердайк, П. Правила за човешкия парк. Отговор на писмото на Хайдегер “За хуманизма”, http://www.litclub.bg/library/fil/sloterdijk/pravila.html.
Фери, Л. Трансхуманитарната революция, С., 2017.
Фукуяма, Фр. Нашето постчовешко бъдеще, С., 2002.
Четенето в епохата на медии, компютри и интернет: Сборник с доклади от Международната конференция в чест на проф. Волфганг Изер (София, 2000), С., 2003.