Филмовият сценарий – теоретични и практически аспекти
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Светослав Овчаров
| Анотация на учебната дисциплина: | 
| Предлаганият курс има за цел да запознае студентите с базови понятия на сценарната работа. Ще бъдат разгледани историческото развитие на филмовия сценарий, развитието на филмовия език, компонентите на драматургичната структура, методите за изграждане на филмово действие.
 Редом с теоретичната и историческата информация, студентите гледат и анализират заедно с преподавателя конкретни откъси от филми в различни жанрове. След това получават и изпълняват практически задачи, свързани с отделните компоненти на работата по написване на сценарий.  | 
| Очаквани резултати: | 
| Студентите придобиват теоретични и практически познания за писането на сценарии за документални и игрални филми. Те опознавата етапите на изграждане на сценарий за кратък документален и игрален филм. Така те придобиват базови умения за създаването на филмов сценарий.
 
  | 
Учебно съдържание
| № | Тема: | Хорариум | 
| 1. | Генезисът на филмовия сценарий. Фотография и движеща се фотография. Театрална драматургия и драматургия за кино. Вестникарският подлистник и илюстрованите вестници като „прадеди” на телевизионния сериал. | 2 | 
| 2. | Сценарият в различните видове кино. Сценарий на документални и „квазидокументални” филми. Сценарий за игрално кино. Сценарий за анимационно кино. | 2 | 
| 3. | Кино и телевизионна публицистика. Пропаганда и идеология в киното. Истина и фалшификация. | 2 | 
| 4. | Еволюция на изразните средства и филмовия език, погледнати през призмата на сценария и на режисурата. | 2 | 
| 5. | Структурообразуващи елементи на сценария: сцени и епизоди. Кадърът – „основната клетка” на филма. | 2 | 
| 6. | Драматургичен конфликт. Структура и композиция. Обстоятелства, които пораждат конфликта, нарастване на конфликта, временно намаляване на напрежението, връхна точка, финал. | 2 | 
| 7. | Етапът на проучване – в документалното и в игралното кино – специфични особености. | 2 | 
| 8. | Анотация или Идея. Развитие на идеята в игрален и документален филм. Работа върху чужда идея. Синопсис. Работа с драматургични консултанти. Трийтмънт. Професии, ангажирани в усъвършенстването на драматургичния текст. Работа в съавторство. | 2 | 
| 9. | Сценарий според традициите на различните филмови школи. Руски модел. Европейски модели. Американски модел. Българският опит. | 2 | 
| 10. | Протагонист и антагонист. Главни и второстепенни персонажи. Изграждане на характери. | 2 | 
| 11. | Диалог. Речева характеристика. Гегове. | 2 | 
| 12. | Проблемите на жанра. Комедии, мелодрами, драми. Екшън и съспенс. Мюзикли и „гранични” жанрове. | 2 | 
| 13. | Сценаристът – разказвач на истории и\или мислител. | 2 | 
| 14. | Сценаристът, режисьорът и публиката. | 2 | 
| 15. | Етиката в документалното и игралното кино. | 2 | 
Филмография
- „Светлините на града” реж. Чарли Чаплин
 - „Балът” реж. Еторе Скола
 - „Трупата” реж. Тео Ангелополус
 - „Хана и нейните сестри” реж. Ууди Алън
 - „Незавършена пиеса за механично пиано” реж. Никита Михалков
 - „Апартаментът” реж. Били Уайлдър
 - „Не тъгувай!” реж. Георгий Данелия
 - „Бебето на Розмари” реж. Роман Полански
 - „Жул и Жим” реж. Франсоа Трюфо
 - „Нанук от севера” реж. Робърт Флаерти
 - „Триумф на волята” реж. Лени Рифенщал
 - „Дневна красавица” реж. Луис Бунюел
 - „Пиета” реж. Ким Ки Дук
 - „Инспекторът и нощта” реж. Рангел Вълчанов
 - „Авантаж” реж. Георги Дюлгеров
 
