Храмът: средства за изразяване на сакралността. Текст и ритуал
Проф. д-р Климентина Иванова
Курсът има за задача да запознае магистрантите със съвкупността от основните вербални и невербални средства за изразяване на сакралността. Чрез лекционния курс те получават част от необходимите им богословски знания, за да могат да навлязат в сложния свят на ритуала. Рецепцията на основната част от текстовете в средновековната книжнина се осъществява като синтез между словото, музиката, живописните изображения и архитектурните ансамбли. Без познания за богослужебната практика не винаги могат да се анализират и творбите на старата българска литература. Особеност на този лекционен курс е, че всяка година в зависимост от образованието и интереса на магистрите, се променя съотношението между темите и се акцентира на ония от тях, които са от особено значение за преобладаващото число магистранти.
Лекционен курс
| 
 Тема №  | 
 Наименование на темата  | 
 Хорариум  | 
| 
 1  | 
История на монотеистичния Храм. Идеята за храма в юдаизма. Соломоновият храм в Йерусалим. Светата земя като йеротопия. Поклонничество. История на българското поклонничество и връзката му с книжнината. | 
 2  | 
| 
 2.  | 
Поклонничество. История на българското поклонничество и връзката му с книжнината. | 
 2  | 
| 
 3.  | 
Връзката на храмовете на ранното християнство с юдаистичната традиция. От катакомбите към църковната сграда | 
 2  | 
| 
 4.  | 
Архитектурните елементи на църквата и тяхната символика. Функция и философия на подкуполното пространство. | 
 2  | 
| 
 5.  | 
Иконата и иконостасът – история и символика. Богословие на иконата. Богородичните икони и връзката им с Богородичните теми. | 
 2  | 
| 
 6.  | 
Украса на храмовото пространство. Изображенията като „библия за неграмотни”. | 
 2  | 
| 
 7.  | 
Одежди и утвари на богослужението. | 
 2  | 
| 
 8.  | 
Литургията – история, текст и метатекст. | 
 2  | 
| 
 9.  | 
Литургията –символика. | 
 2  | 
| 
 10.  | 
Литургичната символика в старобългарската книжнина. Канонични и неканонични тълкувания на Литургията. | 
 2  | 
| 
 11.  | 
Отражение на литургическата практика в старобългарската книжнина. | 
 2  | 
| 
 12.  | 
История на западното богослужение. Източна и Западна литургия. | 
 2  | 
| 
 13.  | 
Протестантизмът и неговото отношение към ритуала. | 
 2  | 
| 
 14.  | 
Манастирът като културно средище. | 
 2  | 
| 
 15.  | 
Обобщение – ритуал и образ. | 
 2  | 
Форми и методи на оценяване:
Текущи оценки при доклади, изказвания и дискусии. Защита на предварително предадени курсови работи.
Литература:
А. Я. Гуревич. Категории средневековой культуры. Москва, 1972.
Л. Мирковић. Иконографске студиje. Нови Сад 1974.
Кл. Иванова. Стара българска литература. Т. 4.Житиеписни творби. С., 1986. [Съставителство, преводи, редакции, научен коментар].
Б. Чифлянов. Богослужебният чин, преведен от св. Братя Кирил и Методий в началото на тяхната моравска мисия. – Патриаршески институт за патристични изследвания. Солун 1994.
Средновековна християнска Европа:Изток и Запад. Ценности, традиции, общуване. С., 2002.
Г. Минчев. Слово и обред. С., 2011.
Л. Успенски. Богословие на иконата. С., 2006.
Кл. Иванова. „Слово на св. Василий Велики и на отец Ефрем за светата Литургия, как подобава да се стои в църквата със страх и трепет”. – Palаeobulgarica, 26, (2002), № 1, 3-16.
Кл. Иванова. По следите на разпръснатите ръкописи от Йерусалим и Палестина. – В: Разночетенията на текста. Юбилеен сборник в чест на 60-годишнината на проф. д-р Кирил Топалов. С., 2003, 288-29
Кл. Иванова. Чудото със змея, девицата и десницата на Йоан Кръстител – един непроучен средновековен текст. – В: Slavia orthodoxa. Език и култура. Сборник в чест на проф. д.ф.н. Р. Павлова. С., 2003, 171-181.
Кл. Иванова. Един литургичен паралел към апокрифа „Как Михаил победи Сатанаил“ – В: Civitas divino-humana. In honorem annorum LX Georgii Bakalov. С. 2004, 397-40.
Кл. Иванова. Из истории славянской письменности на Святой земле. – В: Jews and Slavs. The Holy Land and the Manuscript Legacy of Slavs, 20, Jerusalem-Sofia, 2008, 60-86.
