Енергийните ресурси в Италия
проф. Джанлукa Подеста, Университет в Парма
Дисциплината прави преглед на начините, по които Италия като страна, почти напълно лишена от суровини и изкопаеми горива, успява да се индустриализира чрез сполучливи решения спрямо страни с първична индустриализация. В частност се подчертава фундаменталната роля на водноелектрическата енергия в първите етапи на индустриален подем.
След Втората световна война въглеводородите (петролът и природният газ в последните десетилетия на века) придобиха нарастващо значение заради по-ниската си цена спрямо другите енергийни ресурси. Петролната криза през ’70-те години наложи преориентиране на националните енергийни политики, но демагогията с отдръпването от ядрената енергия доведе Италия до изоставане (снабдяването й се осъществява отчасти от чужбина) и до все по-голямо обвързване с петролни доставки и очевидни рискови положения, които политическите и дипломатическите събития от началото на новия век изведоха на преден план.
Лекционен курс
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1. |
Индустриализация на Италия – общ преглед, основни термини. |
5 |
2. |
Решения за индустриално развитие в съревнование със страни с първична индустриализация. |
5 |
3. |
Водноелектрическата енергия в първите етапи на индустриален подем – особености. |
5 |
4. |
Енергийните ресурси след Втората световна война. |
5 |
5. |
Петролната криза през ’70-те години и преориентирането на националните енергийни политики. |
5 |
6. |
Картина на Италия в индустриален план в началото на новия век. |
5 |
Форми и методи на оценяване:
Оценяването протича в дистанционна форма и се извършва от отговорника на виртуалния клас, определен в началото на семестъра от италианска страна за Университетския консорциум ICoN Italian Culture on the Net. Оценката се формира въз основата на писмените изпити, резултатите от проведените тестове и участието във форума през семестъра. Оценяването предвижда 4-степенна скала: A, B, C или I (като последната степен съответства на невзет изпит). Отговорникът изпраща и словесен коментар към оценката, който служи за ориентир при приравняването към българската система за оценяване, осъществявано на финала от отговорника на италианския профил съвместно с ръководителя на магистърската програма.
Литература:
Литературата се предоставя от отговорника за дистанционната подготовка по време на срещите в дискусионния форум и контактите с виртуалния клас.