Специфика на жанровия език в литературата и киното
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. дфн Боян Биолчев
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът запознава студентите с правилата и особеностите на творческия процес при преобразуването на литературното произведение във филмово. Ще бъдат анализирани спецификите на повествователни литературни жанрове, най-непосредствено свързани с киното и съответно елементите на драматургичната структура и изграждането на филмовото повествование и действие. Студентите се запознават и с правилата на сценарното писане.
В практическия дял на курса студентите гледат и анализират филми по литературни произведения, след което изпълняват конкретни задачи. Всеки студент разработва и представя свой курсов проект. |
Очаквани резултати: |
Усещане за спецификата на творческия процес, в който литературата се визуализира, а киното се стреми към нейната психологическа и емоционална обемност. Ясна представа за филмовото строителство и технологии на кадрово и епизодно мислене. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Специфика на литературното повествование | 2 |
2. | Особености на филмовата драматургия | 2 |
3. | Жанрът в литературата и в киното | 2 |
4. | Филмовият сценарий – между литературата и киното | 2 |
5. | Историческо развитие на филмовите изразни средства с оглед на писането на сценарий | 2 |
6. | Основни структурни съставки на филмовия разказ | 2 |
7. | Основни градивни единици на сценария – сцена и епизод | 2 |
8. | Етапи в изграждането на един сценарий | 2 |
9. | Филмовият сюжет и видове филмово повествование | 2 |
10. | Драматургичният конфликт – композиционна структура и жанрови видоизменения | 2 |
11. | Време и място на филмовото действие | 2 |
12. | Жанрът и изграждането на идентичност на персонажите | 2 |
13. | Главни и второстепенни персонажи във филма | 2 |
14. | Речта на персонажите – реплика, диалог, глас зад кадър, вътрешен монолог | 2 |
15. | Пътят на готовия сценарий към екрана | 2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа, свързана с учебния план на курса и отговаряща на определени изисквания. На устния изпит всеки студент представя своята разработка по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
- Семерджиев, Станислав. Кратка история на световната киносценаристика. Том 1. София: Интерпрес, 1994
- Фийлд, Сид. Киносценарият. Основи на киносценаристиката. София: Колибри, 2016
- Христова, Светла. Да напишем киносценарий (Теоретико-практически аспекти на кинодраматургията). София: НБУ, 2003