Специфика на жанровия език в литературата и киното

Специфика на жанровия език в литературата и киното

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. дфн Боян Биолчев

Анотация на учебната дисциплина:
Курсът запознава студентите с правилата и особеностите на творческия процес при преобразуването на литературното произведение във филмово. Ще бъдат анализирани спецификите на повествователни литературни жанрове, най-непосредствено свързани с киното и съответно елементите на драматургичната структура и изграждането на филмовото повествование и действие. Студентите се запознават и с правилата на сценарното писане.

В практическия дял на курса студентите гледат и анализират филми по литературни произведения, след което изпълняват конкретни задачи. Всеки студент разработва и представя свой курсов проект.

Очаквани резултати:
Усещане за спецификата на творческия процес, в който литературата се
визуализира, а киното се стреми към нейната психологическа и емоционална
обемност. Ясна представа за филмовото строителство и технологии на кадрово
и епизодно мислене.

 

Учебно съдържание

Тема: Хорариум
1. Специфика на литературното повествование 2
2. Особености на филмовата драматургия 2
3. Жанрът в литературата и в киното 2
4. Филмовият сценарий – между литературата и киното 2
5. Историческо развитие на филмовите изразни средства с оглед на писането на сценарий 2
6. Основни структурни съставки на филмовия разказ 2
7. Основни градивни единици на сценария – сцена и епизод 2
8. Етапи в изграждането на един сценарий 2
9. Филмовият сюжет и видове филмово повествование 2
10. Драматургичният конфликт – композиционна структура и жанрови видоизменения 2
11. Време и място на филмовото действие 2
12. Жанрът и изграждането на идентичност на персонажите 2
13. Главни и второстепенни персонажи във филма 2
14. Речта на персонажите – реплика, диалог, глас зад кадър, вътрешен монолог 2
15. Пътят на готовия сценарий към екрана 2

 

Изпит

 

Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа, свързана с учебния план на курса и отговаряща на определени изисквания. На устния изпит всеки студент представя своята разработка по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.

 

Библиография

  1. Семерджиев, Станислав. Кратка история на световната киносценаристика. Том 1. София: Интерпрес, 1994
  2. Фийлд, Сид. Киносценарият. Основи на киносценаристиката. София: Колибри, 2016
  3. Христова, Светла. Да напишем киносценарий (Теоретико-практически аспекти на кинодраматургията). София: НБУ, 2003