Книгата и филмът в западния литературен канон

Книгата и филмът в западния литературен канон

 

30 ч. лекции, 30 ч. упр., кредити 4

доц. д-р Огнян Ковачев

 

Анотация

Курсът представя канонични произведения от европейските и американските литератури и техните филмови адаптации. Съпоставянето им проследява влиянието на литературния дискурс върху зараждането на киноезика и филмовата естетика, както и обратното влияние на киното върху естетическите конвенции и социокултурните статути на литературата през двадесети век. Тези взаимодействия се анализират в проблемни области като: киното – „терминатор” или медиатор на литературата, „за” и „против” екранизацията, наративните стереотипи на литературата и тяхната употреба във филмовия разказ и др.

 

Целта на курса е да запознае студентите с разнообразието от адаптации на канонични литературни творби, както и с канонични филмови адаптации, да формира умения за историческо осмисляне и да провокира изследователски интерес към разнообразните форми на взаимодействие между литературата и киното. От курсистите се изисква предварително запознаване с анализираните литературни и филмови произведения, както и познаване на историята на западноевропейските литератури.

 

Форми и методи на оценяване:

Крайната оценка се формира от следните компоненти: тест за текущ контрол, курсова работа, устен изпит, присъствие и участие. Студент с повече от четири отсъствия не се допуска до устен изпит.

  Лекционен курс

Тема № Наименование на темата Хорариум
1 Въведение в проблематиката на курса 2 часа
2. Преображения на епоса в киното 2 часа
3. Шекспир на екрана 2 часа
4. Франкенщайн: противната рожба 2 часа
5. Повествователни техники и визуални акценти в реалистичния наратив 2 часа
6. Функции на детайла и изграждането на ритъма. 2 часа
7. Вампирът – образ невъзможен? 2 часа
8. Франц Кафка. Съществува ли свят извън разказа/визията за него? 2 часа
9. Сюрреализмът в поезията, живописта, киното 2 часа
10. Психо: майката и синът, литературата и киното 2 часа
11. 451˚ по Фаренхайт: четенето забранено 2 часа
12. Фотоувеличението: разказът, фотографията, филмът 2 часа
13. Постмодерният роман/ постмодерното кино 2 часа
14. Свобода и граници на филмовата интерпретация 2 часа
15. Литературата във филма 2 часа

 

 

  Семинарни упражнения

Тема № Наименование на темата Хорариум
1. Основни теоретични и исторически понятия в курса 1 час
2. Троя на В. Петерсен и О, братко, къде си? на братя Коен 1 час
3. Хамлет на Л. Оливие и на К. Брана. Ал Пачино. Аз, Кралят. 1 час
4. Франкенщайн на Дж. Уейл и на К. Брана 1 час
5. Опасни връзки на страниците и на екрана 1 час
6. Чарлз Дикенс. Големите надежди: две филмови адаптации 1 час
7. Дракула на Брам Стокър и на Френсис Форд Копола 1 час
8. Процесът: романът на Франц Кафка и филмът на Орсън Уелс 1 час
9. Салвадор Дали и Луис Бунюел. Андалузкото кучеЗлатният век 1 час
10. Робърт Блох и Алфред Хичкок: Психо. 1 час
11. 451˚ по Фаренхайт от Рей Бредбъри и филмът на Франсоа Трюфо 1 час
12. Писането на Кортасар – снимането на Антониони 1 час
13. Майкъл Кънингам/ Стивън Долдри. Часовете 1 час
14. Ф. Ф. Копола. Апокалипсис сега 1 час
15. Уди Алън. Да разнищим Хари 1 час

    

Литература:

  1. Александров, Ал., Власков, Ст. и др. (съст.). В света на киното. Илюстриран справочник в три тома. Народна просвета: София, 1983-85
  2. Андрейков, Тодор. История на киното. Т. 1-2, Колибри: София, 2004-06.
  3. Аристарко, Гуидо. История на кинотеорията. Наука и изкуство: София, 1965
  4. Базен, Андре. Что такое кино? Сборник статей. “Искусство”: Москва, 1972 (Bazin, Andre. Qu’est que le cinema)
  5. Барт, Ролан. Въображението на знака. Народна култура: София, 1991
  6. Барт, Ролан. Cameralucida. Записки за фотографията. Агата-А, София, 2001
  7. Знеполски, Ивайло (съст., предговор). Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част І и ІІ. Наука и изкуство: София, 1986-88
  8. Ковачев, Огнян. Между Франкенщайн и Франкенщайн: „Той изобщo не ми даде име” и/или „моята външност е уродливо копие на твоята”. – В: LitteraetLingua. Електронно списание за хуманитаристика, бр. 3, есен 2006; също в: Матрицата – властта на подобието. Сборник с материали от годишна факултетска конференция на ФСлФ. УИ „Св. Климент Охридски”: София, 2008, сс. 180-193
  9. Ковачев, Огнян. С въоръжено око: техники на гледане и оптики на разказване през ХVІІІ и ХІХ век. – В: Наука, техника, модернизация (интердисциплинарна научна конференция на Българското общество за проучване на ХVІІІ век), http://www.bulgc18.com/index.php?pageid=18
  10. Ковачев, Огнян. Дзифт и Светът е голям и спасение дебне отвсякъде – естетически преходи, институционални и възприемателски граници. – В: Литературен вестник, бр. 23, 24-30. 06. 2009, сс. 9-10
  11. Ковачев, Огнян. Букурещ, 1989 – Сараево, 1992: локални сцени на глобални разкази. – В: Проблеми на изкуството – тримесечно списание за теория, история и критика на изкуството. Институт за изкуствознание при Българската академия на науките: София, година 42-ра, 2009, сс. 19-23
  12. Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. Наука и изкуство: София, 1991.
  13. Лотман, Юрий. Семиотика кино и проблемы киноэестетики. Ээсти Раамат: Таллин, 1973
  14. Монтъгю, Айвър. Светът на киното. Наука и изкуство: София, 1970
  15. Найденова, Вера. Екранизацията… вечен спор? Наука и изкуство: София, 1992
  16. Эйзенштейн, Сергей, “Диккенс, Гриффит и мы” – в: Эйзенштейн, С. Избранные произведения. В шести томах. Том 5. Исскуство: Москва, 1968
  17. Ямпольский, М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. Москва: РИК „Культура”, 1993.
  18. Aycock, Wendell and Schoenecke, Michael (ed.). Film and Literature. Texas Tech University Press, 1988
  19. Beja, Moris. Film and Literature: An Introduction. New York: Longman Inc., 1979
  20. Bluestone, George. Novels into Film: the Metamorphosis of Fiction into Cinema. Johns Hopkins University Press, 1957
  21. Campbell, Jan. Film and Cinema Spectatorship. Cambridge: Polity Press, 2005
  22. Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Cornel University Press: Ithaca and London, 1978
  23. Chatman, Seymour, “What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice Versa)”, – in: On Narrative (ed. by W. J. T. Mitchell). The University of Chicago Press, 1981
  24. Corrigan, Timothy. A Short Guide to Writing about Film. Longman: London & New York, 2009
  25. Corrigan, Timothy. Film and Literature: An Introduction and Reader. 2nd Edition. Routledge, 2011
  26. Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-ImageCinema 2: The Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press, 1986; 1989
  27. Easthope, Anthony (ed.). Contemporary Film Theory. Longman: London & New York, 1993
  28. Elliott, Kamilla. Rethinking the Novel/Film Debate. Cambridge University Press, 2003
  29. Elsaesser, Thomas. Weimar Cinema and After: Germany’s Historical Imaginary. London and New York: Routledge, 2000
  30. Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. London and New York: Routledge, 2006
  31. McFarlane, Brian. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford University Press: New York, 1996
  32. Mitchell, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. The University of Chicago Press, 1986
  33. Naremore, James (ed.). Film Adaptation. Rutgers University Press, 2000
  34. Smith, Grahame. Dickens and the Dream of Cinema. Manchester University Press: Manchester and New York, 2003
  35. Spiegel, Alan. Fiction and the Camera Eye: Visual Consciousness in Film and the Modern Novel. Charlottesville: University Press of Virginia, 1976
  36. Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). A Companion to Literature and Film. Blackwell: Oxford, 2004

37. Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Blackwell: Oxford, 2005