Холокостът и естетизиране на истината
Едносеместриален курс
Преподавател: д-р Борис Дренков
Анотация на учебната дисциплина: |
В курса се разглежда дуалистичният характер на Холокоста при представянето му в историческата и философската наука, както и в литературата, киното, архитектурата и музейното дело. Курсът разглежда теми като: „Реалността като фикция и фикционализиране на необходимата истина“, „Холокостът като исторически мит“, „Човешкият живот на границата на съществуването като образ и текст“. Курсът се концентрира върху идеята за неотменната спойка между мит, крайна емоционалност и историческа истина при представянето на Холокоста, но и върху това как тази симбиоза се реализира в различни видове текстуалност и се визуализира в изкуствата. Този основополагащ принцип бива проследен в редица литературни и научни творби, както и във филми, архитектурни паметници, фотографии и произведения на изобразителното изкуство, които изграждат представата ни за Холокоста през изминалите десетилетия.
Не на последно място, курсът ще предаде на студентите познания за философската и научна дискусия по темата жанр. Разликите между отделните инструменти, с които всяко изкуство и всеки жанр вътре в това изкуство интерпретират една и съща тема, трябва да покажат на курсистите основните принципи на жанровите определения и характеристики |
Очаквани резултати: |
Участниците в курса ще придобият задълбочени познания за Холокоста – историческата фактология, история на развитието на дискурса, появата на историческия феномен в изкуството и философията, както и развитието му в различни жанрови форми. От студентите се очаква в края на курса да имат основен арсенал от познания, с които да идентифицират характеристики на произведенията, посветени на геноцида над еврейския народ по време на Втората световна война, но и да посочват оригиналните и новаторски интерпретации по темата в отделни произведения. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Организация, общи академични и административни въпроси. Въведение в науката за Холокоста – факти, дебати, история на терминологията. | 2 |
2. | Между геноцид и жертвоприношение, между факт и сакрализация – холокостът в архивите, документите и фикцията в тях. | 2 |
3. | Свещеният човек и голият живот. Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 1. | 2 |
4. | Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 2. | 2 |
5. | Фикция, естетика, исторически факт – между конфликта, неизбежното и хармонията. Документални текстове от Верба, Горяновски, Анне Франк, Ян Карски и други. | 2 |
6. | Монументите на смъртта – Яд Вашем. | 2 |
7. | Монументите на смъртта – архитектура, форма, образ. Документални кадри, фотографии и музейни сгради в Германия, Украйна, Полша. | 2 |
8. | Уилям Стайрон „Изборът на Софи.“ Любов/саморазрушение – романтизиране на раните. | 2 |
9. | „Но, моля те, никога повече не ми говори за семейство и деца. Никога!“ Филмът „Изборът на Софи“ – интерпретация на истината и кризата на човека отвъд историята. | 2 |
10. | Скандали, касови успехи, Оскар и маратонът на камерата. „Списъкът на Шиндлер“ в плен на безцветното, кръвта на историята и палитрата на емоциите. | 2 |
11. | Отвъд маската и факта – Холокостът като мит в „Четецът“ на Бернхард Шлинк. | 2 |
12. | Филмът „Четецът“ и образът на едно митично чудовище. Похвати, стратегии, принципи на кинематографията. | 2 |
13. | Възможната истина и невъзможното минало в един литературен скандал. Джонатан Литтел „Доброжелателните“. | 2 |
14. | Документално кино – от кинопрегледа до National Geographic. | 2 |
15. | България и Холокостът. Заключителни бележки и дискусия. | 2 |
Конспект за изпит
Съвпада с темите и произведенията от лекциите. Студентите имат възможност да изберат произведения, които не са включени в програмата. Това трябва да стане с предварително одобрение и консултация с преподавателя.
Библиография
- Хана Аренд, „Айхман в Йерусалим. Репортаж за баналността на злото“. Издателска къща Сиела, 2004.
- Джонатан Лител, „Доброжелателните“. Колибри, 2014.
- Бернхард Шлинк, „Четецът“. Intense, 2009.
- Уилям Стайрън, „Изборът на Софи“. Издателска къща Хермес, 1993.
- Джорджо Агамбен, „Homo sacer: суверенната власт и оголеният живот“. Издателска къща КХ – Критика и хуманизъм, 2004.
- Wolfgang Benz, “Der Holocaust”. C.H.Beck, 2014.
- Art Spiegelmann, „The Complete Mouse“, Spiegelmann, 2008.
Филмография
- Холокостът, поредица на NBC, 1979.
- Изборът на Софи, реж. Алън Пакула, 1982.
- Варшава, година 5703, реж. Януш Кийовски, 1991.
- Списъкът на Шиндлер, реж. Стивън Спилбърг, 1993.
- Животът е хубав, реж. Роберто Бенини, 1997.
- Четецът, реж. Стивън Долдри, 2008.
- Крадецът на книги, реж. Брайън Пърсивал, 2013.