Руският художествен авангард – кино и литература
Едносеместриален курс
Преподавател: д-р Галина Георгиева
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът запознава студентите с принципите и основните практики на художествения авангард в Русия от началото на ХХ век. Акцент в курса ще е руското кино от периода и неговите водещи представители Сергей Айзенщайн, Дзига Вертов, Лев Кулешов, Александър Довженко и др. Подробно ще бъде разгледан процесът на обособяване на киното като самостоятелно изкуство, еманципирането му от литературата и театъра, и изработването на специфичен киноезик, както в теоретичен, така и в практически план. Ще се анализират възгледите за киното като основен инструмент на времето, съдържащ огромен потенциал за реалистична документалност (Дзига Вертов), както и за емоционално въздействие (Сергей Айзенщайн). Във фокус ще е кинокамерата като изразител на нова гледна точка и принципът на монтажа като свързващ несъединими компоненти. Наследството на руския авангард, наред с ключовите си постижения за практиката на киното, е значимо и с теоретичните си разработки, с опита да обособи една универсална поетика на киното – уникална, но и съизмерима с тази на останалите изкуства. |
Очаквани резултати: |
Студентите с интерес към киноизкуството ще придобият цялостна представа за едни от първите радикални опити за идентифициране на киното като изкуство (заменило възприемането му като цирков атракцион). Ще се запознаят с множество ключови постижения от техническо и естетическо естество – гледни точки на камерата, планове, монтажни похвати, конструиране на сцени – които впоследствие многократно са цитирани и използвани в историята на киното. Ще се дискутира връзката кино-политическа среда, изкуство-идеология. Така студентите наред с историческия хоризонт за мястото на руския авангард ще придобият и умения да разпознават новаторските, радикални форми на изкуство, както и връзката на изкуството със социо-политическия контекст.
Крайната оценка се формира от следните компоненти: курсова работа, устен изпит, присъствие и участие. |
Учебно съдържание
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Руският художествен авангард в контекста на европейския. Авангардът в Русия, Франция и Германия – типология и различия. | 2 |
2. | Предистория на руския авангард. Първи обединения в Петербург и Москва. Обръщане на йерархията. Елитарност и кич в изкуството на неопримитивистите. Лучизмът на Ларионов. Кубофутуризъм – изкуство и език. Картина, текст и действие при кубофутуризма. | 2 |
3. | Системата на новото изкуство. Супрематизъм и конструктивизъм. Казимир Малевич – отвъд нулата на живописта. Утопичните кули на Владимир Татлин. Идеология и философия авангарда в неговата класическа фаза. Кандински и Шагал. | 2 |
4. | Политизиране на естетическото и естетизиране на политическото. Бенямин, Брехт, Третяков – среща отляво. Тоталната творба. | 2 |
5. | Авангардът и революцията. Литературата на факта – Осип Брик, Владимир Маяковски, Сергей Третяков. Спорове за пролетарската култура. Пролеткулт и Леф. | 2 |
6. | Ранното руско кино. Аз искам да бъда футурист – Маяковски като сценарист и актьор. Първите опити на Майерхолд и Кулешов. Възникване на съветската кинематография. | 2 |
7. | Теорията на монтажа. Лев Кулешов и неговата киношкола. Експерименти във фотографията – колажът и двойната експозиция на Александър Родченко. Филмовият плакат – синтез на образ и думи. | 2 |
8. | Руското кино и космоса. Революционните идеи и научната фантастика. Конструктивизмът в киното. Утопия и наука: Аелита и Междупланетна революция. | 2 |
9. | Кино-окото на Дзига Вертов и групата Киноки. Кинохрониката – да хванеш живота внезапно. Приносът на Вертов към монтажа и разбирането му за кинокамерата като форма на нечовешка гледна точка. Човекът с кинокамерата, Домбаска симфония. | 2 |
10. | Документалното кино. Памет и настояще. Историческата кинохроника и изобретяването на миналото. Вертов срещу Шуб. Три песни за Ленин, Една шеста от света, Падането на династията Романови. | 2 |
11. | Сергей Айзенщайн. От монтажа на атракционите до интелектуалното кино: Стачка, Броненосецът Потьомкин, Иван Грозни. | 2 |
12. | Рационално и поетично. Всеволод Пудовкин и Александър Довженко. Нови изразни средства: време е за крупен план и „узрели ябълки“. Майка и Земя. | 2 |
13. | Кино, театър, живопис. Руският киноавангард и връзката му с другите изкуства: Майерхолд, Тауберг, Татлин. | 2 |
14. | Кино, литература, музика. Руският киноавангард и връзката му с другите изкуства: Шкловски, Ром, Шостакович, Скрябин. | 2 |
15. | Краят на авангарда или за раждането на трагедията от духа на мюзикъла. Унификация, нормативна естетика, методът на социалистическия реализъм. | 2 |
Конспект за изпит
- Руският художествен авангард в контекста на европейския. Авангардът в Русия, Франция и Германия – типология и различия.
- Системата на новото изкуство. Супрематизъм и конструктивизъм. Идеология и философия на авангарда в неговата класическа фаза.
- Предистория на руския авангард. Първи обединения в Петербург и Москва.
- Политизиране на естетическото и естетизиране на политическото. Тоталната творба.
- Авангардът и революцията. Литературата на факта. Спорове за пролетарската култура.
- Ранното руско кино. Възникване на съветската кинематография. Първите опити на Майерхолд и Кулешов.
- Теорията на монтажа. Експерименти във фотографията. Филмовият плакат.
- Руското кино и космоса. Революционните идеи и научната фантастика.
- Кино-окото на Дзига Вертов и групата Киноки. Кинохрониката. Кинокамерата и монтажът.
- Документалното кино. Историческата кинохроника и изобретяването на миналото. Вертов срещу Шуб.
- Сергей Айзенщайн. От монтажа на атракционите до интелектуалното кино.
- Рационално и поетично. Нови изразни средства: Всеволод Пудовкин и Александър Довженко.
- Кино, театър, живопис. Руският киноавангард и връзката му с другите изкуства.
- Кино, литература, музика. Руският киноавангард и връзката му с другите изкуства.
- Краят на авангарда. Унификация и нормативна естетика – методът на социалистическия реализъм.
Библиография
- Андрейков, Т. История на киното. Т. 1-2, Колибри, 2004.
- Бенямин, В. Художественото произведение в епохата неговата техническа възпроизводимост. – В: Озарения. С., 2000.
- Богданов, А. Вопросы социализма. М., 1990.
- Богданов, А. О художественном наследстве. – В: Эстетическое самосознание русской культуры. 20-е годы XX века. М., 2003.
- Богданов, А. “Пути пролетарского творчества (Тезисы)”. http://www.aptechka.agava.ru/statyi/teoriya/manifest/proletculthtml
- Богданов, А. Тектология. Всеобщая органнизационная наука. М., 1989.
- Брик, О. Ближе к факту. – Новый леф, 1927, № 2.
- Брик, О. Против “творческой” личности. – Новый леф, 1928 , № 2.
- Брик, О. Фиксация факта. – Новый леф, 1927, № 11-12.
- Брик, О. Т. н. “формальный метод”. – Леф, 1923, № 1.
- Бурдийо, П. Правилата на изкуството. Генезис и структура на литературното поле. С., 2004.
- Бурдийо, П. Социално пространство и символна власт. – В: Пиер Бурдийо. Казани неща. С., 1993.
- Бухарин, Н. Революция и культура. М. 1993.
- Вайл, П. и А. Генис. 60-е. Мир советского человека. М., 1998.
- Георгиева, Г. Авангард и соцреализъм. Проблемът за лириката в Русия през периода 1917-1934
- Георгиева, Г. Виктор Шкловски и Дзига Вертов в един формалистичен сценарий. Извънлитературното. Парадигма, 2012.
- Георгиева, Г. „Литературата на факта“ и документалното кино (върху работи на Осип Брик и Дзига Вертов)
- https://liternet.bg/publish19/g_d_georgieva/literaturata.htm
- Георгиева, Г. Винаги вече отложеното време на авангарда: литературните възгледи на Лев Троцки
- https://liternet.bg/publish19/g_d_georgieva/vinagi.htm
- Георгиева, Г. „Авторът като производител“ по Валтер Бенямин И Алексей Гастев
- https://liternet.bg/publish19/g_d_georgieva/avtoryt.htm
- Голомшток, И. Тоталитарное искусство. М., 1994.
- Гройс, Б. Борьба против музея или демонстрация искусства в тоталитарном пространстве. – http://azbuka.gif.ru/critics/grois-borba-s-muzeyami.
- Гройс, Б. Происхождение социалистического реализма из духа русского авангарда. – Вопросы литературы, 1991, №1.
- Гройс, Б. Сталинизмът като естетически феномен. – Факел, 1992, № 5-6.
- Громов, Е. Сталин: пути эстетического утилитаризма. – Вопросы литературы, 1992, вып. І.
- Гюнтер, Х. Железная гармония. (Государство как тотальное
- произведение искусства). – Вопросы литературы. 1992, вып І.
- Добренко, Е. Метафора Власти: литература сталинской епохи в историческом освещении. Мюнхен, 1993.
- Добренко, Е. Формовка советского писателя: социальные и эстетические истоки советской литературной культуры. СПб., 1999.
- Добренко, Е. Формовка советского читателя: социальные и эстетические предпосылки рецепции советской литературы. СПб., 1997.
- Жаккар, Ж.-Ф. Даниил Хармс и конец русского авангарда. СПб, 1995.
- Жданов, А. Советская литература – самая идейная, самая передавая
- литература в мире. Речь на Первом Всесоюзном съезде советских писателей 17 августа 1934 года. М., 1953.
- Казакова, С. Руски модернизъм. Шумен, 1993.
- Кьосев, Ал. “Сън” на Вапцаров и голямото сънуване на левицата. – http://liternet.bg/publish4/akiossev/synhtm.
- Ленин, В. Партийная организация и партийная литература. – В: В. Ленин. Полн. собр. соч., т. 12.
- Луначарский, А. Социалистический реализм. – В: А. Луначарский. Литература нового мира. Обзоры, очерки, теория. М., 1982.
- Манхейм, К. Идеология и утопия. – В: Диагноз нашего времени. М., 1994.
- Марков, В. История русского футуризма. СПб., 2000.
- Маяковский, В. Вас не понимают рабочие и крестьяне. – В: В. Маяковский. Избранные произведения. М., 1969.
- Маяковский, В. Как делать стихи. – В: В. Маяковский. Избранные произведения. М., 1969.
- Маяковский, В. и Брик, О. Наша словесная основа. – Леф, 1923, № 1.
- Попов, Ч. Тоталитарното изкуство. Идеология, организация, практика. С., 2002.
- Пощечина общественному вкусу. – В: Руска модерна поезия. Велико Търново, 1995.
- Рыклин, М. Тело террора. – Вопросы литературы, 1992, вып. І.
- Слово как таковое. – В: Руска модерна поезия. Велико Търново, 1995.
- Советское богатство: статьи о культуре, литературе и кино. СПб, 2002.
- Тодоров, Вл. Адамов комплекс. С., 1991.
- Тодоров, Вл. Алегорията като машина на властта. – Критика и хуманизъм, 1991, № 2.
- Тодоров, Цв. На предела. С., 1991.
- Третьяков, С. Откуда и куда (перспективы футуризма). – Леф, 1923, № 1.
- Третьяков, С. Что произошло в пролетлитературе. – Новый леф, 1928, № 6.
- Троцки, Л. Литература и революция. М., 1991.
- Тынянов Ю. Литературный факт. – В: Ю. Тынянов. Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977.
- Харджиев, Н. Статьи об авангарде в 2-х т. М., 1997.
- Шкловски, В. Изкуството като похват. – В: “Руски формализъм (ОПОЯЗ)”, Шумен, 1996.
- Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. Наука и изкуство: София, 1991.
- Ямполски Михаил Език – тяло – случай. Киното и търсенето на смисъла. Пергамен: София, 2014.
- Benjamin, W. “Author as Producer” in: W. Benjamin Understanding Brecht. London: Verso, 1983.
- Bürger, Peter. Theory of the Avant-Garde. Minneapolis, University of Minnesota Press, 1984.
- Schulte-Sasse, Jochen “Theory of Modernism versus Theory of the Avant-Garde” in: Peter Bürger, Theory of the Avant-Garde. Minneapolis, University of Minnesota Press, 1984.
- Todorov, Vladislav Red Square, Black Square: Organon for Revolutionary Imagination, Binghamton: State University of New York Press, 1994.