Реализъм и обективност: от литературата към фотографията
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Орлин Спасов
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът „Реализъм и обективност: от литературата към фотографията“ запознава студентите с развитието на реализма в литературата (еволюция на самото понятие, ключови произведения) и влиянията, които оказва върху този стил появата на фотографията. Заедно с това се анализират понятия като фотографска обективност и фактичност. Проследяват се по-широко отношенията между литература и фотография: в исторически план, през практиката на известни творчески сътрудничества между фотографи и писатели / поети, в емблематични литературни текстове. Дискутират се – в сравнителна перспектива – изобразителните възможности на двете изкуства. Използвана е както българска, така и чуждестранна перспектива към основните теми в курса.
|
Очаквани резултати: |
Курсът предоставя на студентите умения за интерпретация на интересните и сравнително слабо изследвани отношения между литература и фотография, като така задълбочава знанията едновременно в двете сфери. Разширяват се възможностите за литературен и визуален анализ. Създават се умения за прецизно боравене с понятия като реализъм, обективност, репрезентация. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Езикът и възможностите за реалистично и обективно представяне на реалността | 2 |
2. | Език, образ, репрезентация | 2 |
3. | Реализмът в литературата | 2 |
4. | Средства за постигане на литературен реализъм | 2 |
5. | Класически автори на реализма | 2 |
6. | Поява на фотографията и ранно отношение към новото изкуство; влияние върху литературния реализъм | 2 |
7. | Фотографската обективност | 2 |
8. | Реализъм и обективност | 2 |
9. | Факт и фикция във фотографските медии | 2 |
10. | Фотографски наративни форми и сближаване между литература и фотография | 2 |
11. | Влияние на литературата върху известни фотографи | 2 |
12. | Творчески колаборации между фотографи и писатели | 2 |
13. | Фотографията в литературата: ключови автори и произведения | 2 |
14. | Литература, фотография, кино | 2 |
15. | Изобразителността в изкуството: възможности и граници | 2 |
Изпит
Изпитът се провежда под формата на кратка дискусия върху вече оценена курсовата работа. Качеството на представяне на работата и нивото на участие в дискусията влияят върху цялостната окончателна оценка.
Библиография
- Барт, Ролан. Camera lucida. Записка за фотографията. София: Агата-А, 2001.
- Бенямин, Валтер. „Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост“. В Озарения. София: Критика и хуманизъм, 2000.
- Боев, Петър. Фотографско изкуство в България (1856-1944). София: Септември, 1983.
- Боев, Петър. Фотографското изкуство в България (1945-1995). София: Български художник, 2000.
- Галибов, Зафер. Светлописите. Факти, събития и практики из историята на Българската фотография (1839-1959). София: Международна фондация Фотографски музей, 2017.
- Зонтаг, Сюзън. За фотографията. София: Изток-Запад, 2013.
- Спасов, Орлин. „Фотографията в медиите: исторически реконструкции (от времето на Възраждането до късния социализъм)“. В Социологически проблеми, 2001, №3, с. 172-192.
- Agee, James and Walker Evans. Let Us Now Praise Famous Men. Boston and New York: Mariner Book, 2001.
- Berger, John. About Looking. New York: Vintage, 1992.
- Berger, John. Ways of Seeing. Penguin, 2008.
- Brunet, François. Photography and Literature. London: Reaktion Books, 2009.
- Cunningham, David, Andrew Fisher and Sas Mays (eds). Photography and Literature in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2008.