Дигитална култура

Дигитална култура

Едносеместриален курс

 

Преподавател: доц. д-р Александра Главанакова

Анотация на учебната дисциплина:
Дисциплината „Дигитална култура“ запознава студентите с въпросите как виртуалното пространство с неговите технологични и комуникационни особености влияе върху културата на ежедневието, а също и върху пораждането, разпространението и ползването на различни културни форми. В курса се разискват проблеми, свързани с дигитализацията и глобализацията, киберпространството като утопия и дистопия, постчовешките теории за еволюцията на човека и културната среда със специален фокус върху метаморфозите на човешкото тяло. Предмет на занятията са и трансформациите на литература в частност и на текста изобщо в киберпространството и свързаните с това промени в процесите на четене, учене, преподаване и грамотност. В семинарите придобитите в лекционния курс теоретични знания се използват за анализ на конкретни образци от киберпространството, за прилагане в собствени разработки и изследвания по зададените теми.

В курса на обучение по дисциплината „Дигитална култура“ са предвидени устни дискусии и писмени задания по разглежданите теми, които формират текущия контрол. Студентите представят свои разработки под формата на курсова работа и устна презентация в края на обучението. Тези разработки служат за форма на заключителен контрол.

Предварителни изисквания:
– Владеене на английски език на ниво В2 от общоевропейската езикова рамка, тъй като курсът се води на английски език.

– Основни компютърни умения за работа с текстообработващи програми, с онлайн ресурси и в платформата за дистанционно обучение Мудъл.

Очаквани резултати:
– развиване на умения за критическо мислене с прилагане на личния ежедневен опит на студентите редом с извършване на проучвания и събиране на данни от киберпространството с оглед изследването на връзката интернет, дигитализация, киберпространство и общата културна среда

– формиране на основни познания в областта на дигиталната медийна теория и култура

– предлагане на различни методологии за анализ на дигиталната култура

– развиване на уменията на студентите за критически анализ на основните културни и социални  въпроси породени от Интернет и новите дигитални технологии, особено по отношение на тяхната социална роля, както и във формирането на грамотността, на променящия се облик на образованието и текста в днешното общество

– ангажиране на студентите с активно участие във виртуалната размяна на информация

– добиване на опит в разработки на различни по вид и съдържание научни текстове: есе, доклад, научен проект, устна презентация.

 

Учебно съдържание

Тема: Хорариум
1. Културни метаморфози: дигитализация и глобализация 2+2
2. Киберпространството: ренесанс на утопията. 2+2
3. Техноутопия и киберпънк литература: Уилям Гибсън, Пат Кадиган, Маргарет Атууд. 2+2
4. Нова медийна теория: Маршал Маклуън, Лев Манович, Джей Болтър. 2+2
5. Постчовешкото реконструиране на  идентичността: Ханс Моравич, Стеларк, Дон Ихде, Катрин Хейлс 2+2
6. Корпус: тялото в киберпространството. Киборги и чудовища: литература Дона Харауей, Мери Шели “Франкенщайн”, Шели Джаксън. 2+2
7. Джендър, раси, етнос, класи в киберпространството. Киборги и чудовища: филми “Блейд Ранър”, “Терминаторът”, “Матрицата”, “Двестагодишния човек”, “Аз, робота”. 2+2
8. Общности и общуване в киберпространството 2+2
9. Игровата култура в киберпространството 2+2
10. Виртуалната реалност като паноптикум 2+2
11. Субкултури и нет активизъм 2+2
12. Виртуално пространство: образование и грамотност 2+2
13. Реконфигурация на текста: кибертекст 2+2
14. Автор, съавторство, авторско право и кибертекст 2+2
15. Постоянната променлива: читателят и кибертекста 2+2

 

 

Конспект за изпит

 

Въпрос
1. Културни метаморфози: дигитализация и глобализация
2. Киберпространството: ренесанс на утопията
3. Нова медийна теория
4. Теория за постчовешкото и идентичност
5. Тялото в киберпространството – киборгизация и роботизация
6. Общности и общуване в киберпространството
7. Игровата култура в киберпространството
8. Автор и читател, съавторство и авторско право в интернет
9. Субкултури и нет активизъм
10. Образование и грамотност в дигиталното общество

 

Библиография

Основна:

Bell, David and Barbara M. Kennedy (eds). The Cybercultures Reader. Routledge, 2000

Bolter, Jay David. Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1991.

Haraway, Donna. The Haraway Reader. Routhledge, 2004.

Landow, George. Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization, Johns Hopkins Press, 2005

Spiller, Neil (ed). Cyber_Reader. Critical Writings for the Digital Era. Phaidon Press, 2002.

Wardrip-Fruin, Noah and Pat Harrigan (eds). New Media as Story, Performance, and Game. MIT Press, 2004.

Допълнителна:

Badmington, Neil (ed). Posthumanism. Palgrave, 2000.

Bolter, Jay David and Grusin, Richard. Remediation: Understanding New Media. MIT Press, 1999.

Continuum: Journal of Media and Culture Studies http://www.tandf.co.uk/journals/journal.asp?issn=1030-4312&linktype=1

Ctheory.net http://www.ctheory.net/home.aspx

Dichtung Digital http://www.dichtung-digital.de/

Hyperrhiz. New Media Cultures http://www.hyperrhiz.net/

Fukuyama, Francis. Our Posthuman Future. Picador, 2002.

Journal of Evolution and Technology http://jetpress.org/

Landow, George. Hypertext. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Johns Hopkins Press, 1992.

Levinson, Paul. Digital McLuhan. A Guide to the Information Millenium. Routhledge, 1999.

Manovich, Lev. The Language of New Media, MIT Press, 2001.

Ong, Walter. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Routhledge, 2002 (1982).

Scharff, Robert C. & Dusek, Val, Philosophy of Technology: The Technological Condition: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2003.

Siemens, Ray & Susan Schreibman, eds. A Companion to Digital Literary Studies. Oxford: Blackwell, 2008.  http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/

Snyder, Ilana (ed). Page to Screen: Taking Literacy into the Electronic Age. Routledge, 1997

Taylor, Mark and Esa Saarinen. Imagologies. Media Philosophy. Routledge, 1994.

Turkle, Sherry. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Touchstone, 1997.Wolfe, Cary. What is Posthumanism? University Of Minnesota Press, 2009.