Филмов анализ и филмова критика
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева
Анотация на учебната дисциплина: |
Дисциплината е ориентирана преди всичко към създаване на практически умения за работа върху конкретни филмови текстове с цел критическото им осмисляне. На базата на практически занятия, магистрантите усвояват основните принципи на писането на критически текстове за кино, запознават се с традиционно утвърдените жанрови форми на критическо писане за кино и със спецификите на филмовата критика в дигиталната епоха. |
Очаквани резултати: |
Да бъдат усвоени основни умения за аналитично осмисляне на филмовите текстове и за критическо писане в областта на киното. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Въведение във филмовия анализ – основни принципи | 2 |
2. | Структурообразуващи елементи на филма | 2 |
3. | Образ и значение в киното | 2 |
4. | Подходи към филмовия текст 1 – теория за режисьора автор. Авторско кино и авторска кино критика | 2 |
5. | Подходи към филмовия текст 2 – семиотика и структурализъм | 2 |
6. | Подходи към филмовия текст 3 – кино и психоанализа | 2 |
7. | Форма, стил и идеология на филмовото произведение | 2 |
8. | Видове филмов наратив – линеен, нелинеен, елиптичен и др. и техното дешифриране | 2 |
9. | Видове кино (игрално, документално, анимационно и хибридно) и съответстващите им критически подходи | 2 |
10. | Филмови и телевизионни жанрове и методи за интерпретацията им | 2 |
11. | Жанрова специфика и критически подходи към жанровото кино | 2 |
12. | Специфики на серийното повествование | 2 |
13. | Интертекстуалност на екрана и интертекстуални критически интерпретации | 2 |
14. | Съвременни форми на филмова критика – онлайн списания, блогове, професионални критически сайтове, мета сайтове, IMDb. | 2 |
15. | Аудиовизуални форми на филмова критика в дигитална среда. Онлайн персонализирана видео критика | 2 |
Семинарни упражнения
№ | Тема: | Хорариум |
1. | Анализ на визуалните елементи (композиция на кадъра, план, ракурс, цветово решение и т.н.) на филм по избор | 2 |
2. | Анализ на звуковата на партитура на филм по избор | 2 |
3. | Критически интерпретации на различни наративни техники във филма | 2 |
4. | Дискусия върху класически български филм, напр. „Крадецът на праскови“, „Козият рог“ (1972), „Мъжки времена“ и др. | 2 |
5. | Самостоятелен анализ на филм по избор | 2 |
6. | Критически интерпретации на авторски филм по избор. Идентифициране на авторски стил | 2 |
7. | Опит за семиотичен или психоаналитичен анализ (по избор) на игрален или анимационен филм | 2 |
8. | Критическа интерпретация на документален филм | 2 |
9. | Критическа интерпретация на анимационен филм | 2 |
10. | Анализ на жанров филм по избор | 2 |
11. | Критическа дискусия върху актуален телевизионен сериал въз основа на предварително написан текст | 2 |
12. | Анализ на интертекстуални връзки в група филми от различни епохи, от различни жанрове и т.н. | 2 |
13. | Обсъждане на обзорни текстове за актуално филмово събитие, напр. София Филм Фест, Киномания и др. | 2 |
14. | Обсъждане на студентски текстове (напр. режисьорски портрет), създадени изцяло въз основа на информация от интернет | 2 |
15. | Мини сценарий за аудиовизуална критическа презентация онлайн | 2 |
Изпит
Изпитът е писмен и се състои в критически анализ на филм, който се прожектира на място, от гледна точка на темите, застъпени в учебния план.
Библиография
- Балаж, Бела. Избрани произведения. С.: Наука и изкуство, 1988
- Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013.
- Знеполски, Ивайло. Пътища и пътеки на българското кино. С, Наука и изкуство, 1972
- Найденова, Вера. Керваните на киното пътуват. С, 1978.
- Найденова, Вера. Съвременният киносвят. С, 2004
- Найденова, Вера. Българско кино: По следите на личния опит. С, 2013.
- Bazin, André. Qu’est-ce que le cinéma? (В превод на всякакъв достъпен език)
- Benshof, Harry. Film and Television Analysis. An Introduction to Methods, Theories and Approaches, Routledge, 2016
- Bisoni, Claudio. La critica cinematografica: Metodo, storia e structura, Bologna: Archetipolibri, 2006.
- Bordwell, David and Kristin Thomson. Minding Movies: Observations on the Art, Craft, and Business of Filmmaking. Chicago University Press, 2011.
- Carroll, Noel. On Criticism. New York: Routledge, 2011.
- Cinema Futures: Cain, Abel or Cable? The Screen Arts in the Digital Age. Elsaesser, Thomas and Kay Hoffmann (eds.), Amsterdam University Press, 1998
- Ebert, Roger. Awake in the Dark: The Best of Roger Ebert. University of Chicago Press, 2006.
- Film Criticism in the Digital Age. Mattias Frey and Cecilia Sayad (ed.), Rutgers University Press, 2015.
- Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Leo Braudy and Marshall Cohen (eds.), New York, Oxford University Press, 1999.
- Hoberman, J. Film After Film: Or What Became of 21st Century Cinema?. London: Verso, 2012
- Inventing Film Studies. Grieveson, Lee and Haidee Wasson (eds.) Durham, NC: Duke University Press, 2008
- Monaco, James. How to Read a Film. Oxford University Press, 2009.
- Post-Theory: Reconstructing Film Studies. Bordwell, David and Kristin Thomson (eds.), University of Wisconsin Press, 1996
- The Language and Style of Film Criticism. Clayton, Alex and Andrew Klevan (eds.) London: Routledge, 2011.