Английски език за специални цели

Английски език за специални цели

Магистърска програма „Компютърна лингвистика. Интернет технологии в хуманитаристиката”

Вид обучение: редовно

Хорариум  ECTS- кредити Крайна оценка
Лекции
30 2 Изпит

 

Анотация

Обучението има за цел да запознае студентите със специализираната терминология на английски език в областта на компютърната лингвистика и интернет изследванията, както и с някои особености на академичния текст на английски език – видове, стил, цитиране, стандарти. Специално внимание се обръща на превода на специфичната терминология на български език.

Задача на курса е е да подготви студентите да четат и разбират специализирани текстове на английски език, необходими за работата им в курсовете на магистърската програма, да слушат лекции по специалността на английски език, да осъществяват ефективно търсене и селектиране на информация на английски език в областта на компютърната лингвистика и интернет изследванията.

(Препоръчително е ниво на студентите в началото на курса – най-малко В1 по Общата европейска езикова рамка.)

 

Форми и методи на оценяване:

– семестриални задачи – 30%;

– финален тест – 70%.

 

Лекционен курс

Тема N Наименование на темата Хорариум
1. Интернет и компютърна терминология на английски език. Неологизацията в езика на Мрежата. 4 ч.
2. Електронни речници. Специфика и типология. Превод на български език и стандартизация на специализирана терминология в областта на компютърната лингвистика и интернет изследванията. 4 ч.
3. Електронни ресурси за обучение по английски език – характеристики, еволюция, принципи на селекция. 4 ч.
4. Електронни библиотеки – англоезични ресурси в областта на компютърната лингвистика и интернет изследванията. Създаване на анотирана библиография. 4 ч.
5. Уеб 2.0 инструментите в англоезична среда на обучение и научно изследване. 4 ч.
6. Академична комуникация на английски език във виртуална среда (принципи, жанрове, Нетикет). 4 ч.
7 Принципи на писане на академично есе на английски език. Принципи и системи на цитиране. Академична електронна публикация. 6 ч.

 

Съставил програмата: Доц. д-р Ренета Божанкова

 

Литература

  • Кирова Л. (2004). Компютърната лексика – актуални процеси и тенденции: LiterNet, 14.05.2004, № 5 (54).
  • Кирова Л. (2007) Английските заемки в компютърната лексикана българския език. – Studia Slavica. Volume 52, Numbers 1-2/April 2007.
  • Bailey, S. (2006). Academic Writing: A Handbook for International Students (2nd edition ed.). Routledge
  • Chapelle, C. (2001). Computer applications in second language acquisition: Foundations for teaching, testing and research. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Cheng, A. (2006). Understanding learners and learning in ESP genre-based writing instruction. English for Specific Purposes , 25, 76-89.
  • Crystal, D. (2001). Language and the Internet, CUP
  • Gillett, A. (2006). Using English for Academic Purposes (A Guide for Students in Higher Education). ( http://www.uefap.com/index.htm)
  • Gitsaki, C. & Taylor, R. (2000). Internet English: WWW-based communication activities. Oxford: Oxford University Press.
  • Glendinning, Eric H. and McEwan, John (2003) Basic English for Computing. Oxford: OUP.
  • Hubbard, P. (2009). Computer Assisted Language Learning: Critical concepts in linguistics. London: Routledge.
  • Kristen Gatehouse. Key Issues in English for Specific Purposes (ESP) Curriculum Development. The Internet TESL Journal  – http://iteslj.org/Articles/Gatehouse-ESP.html
  • McCarthy, M.. O’Dell, F. (2008). Academic Vocabulary in Use (Edition with answers ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Mineva, P. Investigating neologisms in computer terminology in Bulgarian web publishing. – http://www.nbu.bg/PUBLIC/IMAGES/File/departamenti/4ujdi%20ezitsi%20i%20literaturi/39.pdf
  • Mitkov R. (ed) (2003).The Oxford handbook of computational linguistics.  N.Y.: Oxford University Press.
  • Oshima, A., Hogue, A. (2006). Writing Academic English (4th Edition ed.). Longman
  • Windeatt, S., Hardisty, D. & Eastment, D. (2000). The Internet. Oxford: Oxford University Press.

 

Други ресурси

Учебната програма е приета с решение на катедрен съвет протокол N 8/08.07.2011 год.