Средновековна мобилност и християнско поклонничество
Доц. д-р Румен Живков Бояджиев
Анотация
Дисциплината „Средновековна мобилност и християнско поклонничество” представлява закономерно продължение на четената през зимния семестър тема „Пътят на християнството от Изток на Запад. Ранносредновековните манастири като културни и книжовни средища”. В процеса на заниманията, на една по-конкретна плоскост, се разглеждат детайлно проявленията на един общохристиянски феномен като поклонничеството. Независимо дали е по Светите места на Изток или към „Сантяго де Компостела” на Пиринеите, тази християнска практика за досег със светостта се подчинява и на общи закономерности през столетията. Именно чрез детайлното разглеждане на различните страни на поклонничеството се цели изграждане на пълна картина на това универсално християнско явление.
Представената тук дисциплина има за цел да запълни празнина в образованието на студентите. Заниманията биха спомогнали на един следващ етап специалистите да се занимават с аспектите на християнското поклонничество по българските земи.
При представянето на учебния материал се работи активно с мултимедия (ежечасно), студентите се снабдяват с индивидуални комплекти от проблемни тезиси и специализирана библиография).
Форми и методи на оценяване:
Устен изпит /реферат/, както и текущ контрол (реферати и системна работа мултимедия и с интернет ресурси).
Лекционен курс
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1 |
Увод в църковната история и църковната география на Балканите и Западна Европа. Пътуването и християнството (итинерарии, карти). Предистория на поклонничеството. |
2 часа лекции |
2. |
Начала на християнското поклонничество. Основни характеристики. Поклонничеството, средиземноморските морски и крайбрежни пътища през късната античност и ранното средновековие. |
2 часа |
3. |
Първите християнски поклонници. Първата жена поклонник – Егерия от латинския Запад и пътуванията ù из християнския Изток (381/4 г.). |
2 |
4. |
Масовото християнско поклонничество в Египет през IV – V в. Поклонничеството на Синайския полуостров. |
2 |
5. |
Поклоннически практики в Палестина: „латински” манастири по Светите места. Йерусалим и Витлеем. Паула Старата, Евстохия, Мелания и др. |
2 |
6. |
Поклонническите „маршрути” на големите деятели на ранното християнство из универсалния средиземноморски свят: Касиан, Йероним, Василий, Мартин от Тур. |
2 |
7. |
Феноменът “Peregrinatio ad loca Sancta” /Пътуване до Светите места/ през вековете. |
2 |
8. |
Поклоннически Рим: по стъпките на св. Петър. |
2 |
9. |
Поклонничеството в Константинопол: по стъпките на св. Андрей. Фаворизиране на местните светци св. Акакий и Мокий; светинята Влахерна. |
2 |
10. |
От „пясъчна” към „островна” пустиня. Монашеското правило от Лерин или леринската „Regula mixta” от монашески предписания. Градски и извънградски поклоннически центрове в латинския Запад. |
2 |
11. |
Ранно ирландско монашество. Св. Патрик, Колумба Млади /Колумбан/ – най-изтъкнатият ирландски „перигрин” сред франките. |
2 |
12. |
Ирландското “peregrination pro amore Christi”: островното мисионерство и ирландската ученост. |
2 |
13. |
Испанското монашество и поклонничеството (Изидор от Севиля). Св. Бенедикт от Нурсия и поклонничеството. |
2 |
14. |
Поклонничеството и „новото монашество”: францискаци, дониниканци. Пътищата към „Сантяго де Компостела”. |
2 |
15. |
Християнски поклоннически практики през столетията на Балканите. Българи – хаджии. |
2 |
Литература:
Списъкът с източниците да съдържа задължително и заглавия от последните 5 години, както и на автора на програмата (има голямо значение за четвъртия критерий). Може да се посочват и интернет ресурси.
Бояджиев, Румен. Ранно западноевропейско монашество. Бенедиктинците и Изтокът до средата на XI в. София, 1996, 207 с.
Бояджиев, Р. Късноантичното християнско женско монашество в Рим и духовните му покровители на Апенините и в Източното средиземноморие (между II и III Вселенски събор: 381 г. до 431 г.) Prosopographia Feminarum Christianarum (Saec. IV – VI)”, Vol. I. София, 2011 г., 439 с. (за курса е полезна първата, историческа част от книгата, както и индексите с владетели, църковни събори и градове).
Бояджиев, Р. Островното монашество на Лерин и рецепцията на източните монашески идеали в християнска Галия през V в. – В: Годишник на ЦСВП, Т. 90 (9), 2000. София, 2002, с. 453 – 480.
Бояджиев, Р. Идеалът за източната аскеза в пустинята и съдбите на три римски аристократки от втората половина на IV в. и началото на V в.: Паула, Мелания Старша и Мелания Младша – В: Образ и слово. Юбилеен сборник по случай 60 годишнината на проф. Аксиния Джурова /Studia Slavico–byzantina et Mediaevalia Europensia, Vol. VIII/. София, 2004 (ISBN 954-07-1998-4), с. 89 – 101.
Бояджиев, Р. Женското монашество от ранните векове на християнството и “историческото изследване за жените” в светлината на някои съвременни чуждоезични трудове – В: Годишник на ЦСВП, Т. 93 (12), 2003. София, 2005. София, с. 331 – 336.
Литература:
Laurence, R. The Roads of Roman Italy: Mobility and Cultural Change. London, 1999; Macrides, Ruth (Ed.) Travel in the Byzantine World (Papers from the Thirty-Fourth Spring Symposium of Byzantine Studies, Birmingham, April 2000) [Publications of the Society for the Promotion of Byzantine Studies, 10]. Aldershot, 2002; Labib, M. Pèlerins et voyageurs au Mont Sinai. Paris, 1961; LEYSER, H. Hermits and the New Monasticism. А Stu-dy of Religious Communities in Western Europe, 1000-1150. London, 1984; Chitty, D J. The Desert a City. An Introduction to the Study of Egyptian and Palestinian Monasticism under the Christian Empire. Oxford, 1966; Pearson, B. A.; Goehring, J. E. (Eds.) The Roots of Egyptian Christianity. Studies in Antiquity and Christianity. Philadelphia /PA/, 1986; Egérie, Journal de voyage (Ed. P. Marval). Paris, 1982; Wilkinson, J. Egeria’s Travels. Jerusalem – Warminster, 1981; Hirschfeld, Y., Schmutz, T. Zur historisch-geographischen Entwicklung der mönchischen Bewegung in der Wüste Judäa. – In: AnW 18 (1987), S. 38 – 48; Joseph P. Sabas, Leader of Palestinian Monasticism. A Comparative Study in Eastern Monasticism, Fourth to Seventh Centuries (DOS XXXII). Washington /DC/, 1995;
Браун, Питър. Светът на късната античност /150 – 750 г. сл. Хр./ София, 1999 /Brown, Peter. The World of Late Antiquity AD 150 – 750. London, 1971, 1997/; Карпантие, Жан; Франсоа Льобрен (Ред.). История на Средиземноморието. София, 2001 (Histoire de la Méditerranée. Paris, 1998); Кабан, Пиер (Ред.). История на Адриатика. София, 2012; Cameron, A. The Mediterranean World in Late Antiquity /AD 395 – 600/. London, 1993; Gourdouba M.; L. Pietilä-Castrén; E. Tikkala (Eds.). The Eastern Mediterranean in the Late Antique and Early Byzantine Periods [Papers and Monographs of the Finnish Institute at Athens, 9]. Helsinki, Suomen Ateenan-instituutin säätiö, 2004; Collins, Roger. Early Medieval Europe 300 – 1000. London, 1991; Demandt, A. Die Spätantike. Römische Geschichte von Diocletian bis Justinian 284 – 565 n. Chr. /Handbuch der Altertumswissenschaft, Abt. III, Teil 6/. München 1989; 22007; Jones, A. H. M. The Later Roman Empire, 284 – 602. A Social Economic and Administrative Survey, Vol. I, II, III, Maps. Oxford, 1964; Jones, A. H. M. The Decline of the Ancient World. London, 1966; Esler, Ph. (Ed.). The Early Christian World, Vol. I, II. London / N.Y., 2000; Knoppers, G.; A. Hirsch (Eds.). Egypt, Israel, and the ancient Mediterranean World /Studies in honor of Donald B. Redford/. Leiden / Boston, 2004; Adams, Colin; Ray Laurence (Eds.). Travel and Geography in the Roman Empire. London / N.Y., 2001; CITTÀ DI MARE del Mediterraneo medievale: tipologie. Atti del Convegno di Studi in memoria di Robert P. Bergmann (Amalfi, 1 – 3 giugno 2001). Amalfi, Centro di Cultura e Storia Amalfitana, 2005.; MacKean, W. H. Christian Monasticism in Egypt to the Close of the Fourth Century. London, 1920; Resch, P. La doctrine ascétique des premiers maîtres égyptiens du IVe siècle. Paris, 1931; Calderini, A. Dizionario dei nomi geografici e topografici dell’Egitto greco-romano (Vol. I). Cairo, 1935; Leroy, J. Moines et Monastères d’Orient. Paris, 1958; Mélèze – Modrzejewski, Joseph. Droit impérial et traditions locales dans l’Égypte romaine (Variorum Coll. St. Ser.: CS, 321). Aldershot, 1990; Wipszycka, E. Les Ressources et les activités économiques des églises en Égypte du IVe au VIIIe siècle. Bruxelles, 1972; Wipszycka, E. La Christianisation de l’Égypte aux IVe – VIe siècles. Aspects sociaux et ethniques. – In: Aeg. 68 (1988), с. 117 – 165; Espinel, J. L. El cristianismo en Egipto durante los dos primeros siglos de nuestra era. – In: BAEDE 3 (1991), с. 127 – 134; Esler, Philip (Ed.). The Early Christian World, Vol. I. London / N.Y., 2000, с. 348 – 353; Martin, M. Laures et ermitages du désert d’Égypte. – In: MUSJ 42 (1966), с. 183 – 198; Mensbrugghe, A. van der. Prayer-time in Egyptian Monasticism (320 – 450). – In: StPatr. 2 /= Text und Untersuchungen zur Geschichte der altchristlichen Literatur, 64/, 1957, S. 435 – 454; Choat, M. The Development and Usage of Terms for “Monk” in Late Antique Egypt. – In: JbAC 45 (2002), с. 5 – 23; Doresse, J. Les anciens monastères coptes du Moyen-Égypte (du Gebel-et-Teir à Kôm-Ishgaou) d’après l’archéologie et l’hagiographie. – In: Aeg. 80 (2000), 2002, с. 300 – 302; Lembke, K.; Evelyn – White, H. G. The Monasteries of the Wadi’n Natrûn: Part II, The History of the Monasteries of Nitria and Scetis. N.Y., 1932; Part III, The Architecture and Archaeology. N.Y., 1933. За Нитрия, Скетис и Келия по-подробно – Die Geschichte des Christentums. Altertum, 2. Das Entstehen der einen Christenheit (250 – 430). Freiburg / Basel / Wien, 2005; Guy, J. C. Le centre monastique de Scété dans la littérature du Ve siècle. – In: OChrP 30 (1964), с. 129 – 147; Evelyn – White, H. G. The Monasteries of the Wadi’n Natrûn: Part II, The History of the Monasteries of Nitria and Scetis. N.Y., 1932; Hanslik, R. Klosterregeln im Monchstum des Ostens und Westens von Pachoraius zu Benedikt von Nursia – In: Anzeiger der philologisch-historischen Klasse der Osterreichischen Akaderaie der Wissenschaften, 108 Jahrgang, So. 7. Wien, 1971, с. 196 – 200; По-конкретно за Пахомий – Monuments pour servir à l’histoire de l’Egypte chrétienne au IVe siècle; Histoire de S. Pakhôme et de ses communautés – In: Etude historique sur S. Pakhôme et le cénobitisme primitif dans la Haute- Thébaïde. Le Caire, 1887; Grützmacher, G. Pachomius und das alteste Klosterleben, 1896; Ladeuze, P. Étude sur saint Pachôme et le cénobitisme pachômien aux IVe et Ve siècles. Paris, 1898; Sancti Pachomii vitae graecae (Ed. F. Halkin). Bruxelles, 1932; Knowles, David. From Pachomius to Ignatius. A Study in the Constitutional History of the Religious Orders. Oxford, 1966; Veilleux, A. La liturgie dans le cénobitisme pachômien au quatrième siècle. – In: StAns. 57 (1968); Hardy, E. R. Christian Egypt. Church and People. N.Y., 1952; Atiya, S. A. History of Eastern Christianity. Notre Dame (IN), 1968; Irmscher, J. Alexandria, die christusliebende Stadt. – In: BSAC 19, (1967-68), с. 115 – 122; Alexandrien (Hinske, N., Hrsg.). Mainz, 1981; Griggs, C. W. Early Egyptian Christianity. From its Origins to 451. Leiden, 1990; Lorenz, R. Das vierte Jahrhundert (Der Osten). Göttingen, 1992; Bagnall, R. S. Egypt in Late Antiquity. Princeton /NJ/, 1993; Lembke, K.; C. Fluck, G. Vittmann. Ägyptens späte Blüte. Die Römer am Nil. Mainz, 2004, S. 26 ff.; Maraval, Pierre. Alexandrien und Ägypten. – In: Die Geschichte des Christentums. Altertum, 2. Das Entstehen der einen Christenheit (250 – 430). Freiburg / Basel / Wien, 2005, с. 1007 и сл.; Camplani, A. Chiesa urbana e “periferie” cristiane di Alessandria nella tarda antichità: premesse per una ricerca. – In: AnnStEs. (Annali di storia dell’esegesi) 23 (2006), с. 389 – 413; Devreesse, R. Le christianisme dans la péninsule sinaïtique. – In: RevBibl. 49 (1940), c. 205 – 223; Forsyth, G. H.; K. Weitzmann. The Monastery of St. Catherine at Mt. Sinai. The Church and Fortress of Justinian Plates. Ann Arbor (MI), 1973; Weitzmann, K. The Monastery of St. Catherine at Mt. Sinai. The Icons. 1. From the 6th to the 10th C. Princeton (NJ), 1976; Weitzmann, K. Studies in the Arts at Sinai. Princeton (NJ), 1982; Galey, J. Sinai and the Monastery of St. Catherine. London, 1979; Sevčenko, I. The Early Period of the Sinai Monastery in the Light of its Inscriptions. – In: DOP 20 (1966). c. 255 – 264; Delau, V. Monastères palestiniens du cinquième siècle. – In: BLE N.S. 1 (1899 – 1900), p. 233 – 40, 269 – 81; Gordini, G. D. Il monachesimo romano in Palestina nel IVo secolo. – In: Saint Martin et son temps (StAns. 46). Roma, 1961, p. 85 – 107; Patrich, J. The Sabaite Heritage: an Introductory Survey. – In: Patrich, J (Ed.) The Sabaite Heritage in the Orthodox Church from the Fifth Century to the Present (OLoA 98). Leuven, 2001, p. 1 – 27. Chitty, Derwas J. The Desert a City. An Introduction to the Study of Egyptian and Palestinian Monasticism under the Christian Empire. Oxford, 1966; Harmless, W. Desert Christians. An Introduction to the Literature of Early Monasticism. Oxford, 2004; Вж. по темата и: Horden, P. The Earliest Hospitals in Byzantium, Western Europe, and Islam. – In: JIH 35 (2005), p. 361 – 389; Downey, G. A History of Antioch in Syria. Princeton /NJ/, 1961; Liebeschuetz, J. H. Antioch: City and Imperial Administration in the Later Roman Empire. Oxford, 1972; Wallace-Hadrill, D. S. Christian Antioch. A Study of Early Christian Thought in the East. Cambridge, 1982; Drijvers, H. J. W. East of Antiochia. Studies in Early Syriac Christianity. London, 1984; Mayer, W. Antioch and the West in Late Antiquity. – In: Byzslav. LXI (2003), p. 5 – 32; Histoire des moines de Syrie (Ed. P. Canivet, A. Leroy-Molinghen), 2 Vols. Paris, 1977-79 (превод на английски: R. M. Price. A History of the Monks of Syria. Kalamazoo /MI/, 1985); Brock, S. Studies in Syriac Christianity (History, Literature, Theology) /Variorum Collected Studies Series: CS, 357/. Aldershot, 1992; Drijvers, H. History and Religion in Late Antique Syria /Var. Coll. St. Ser.: CS, 464/. Aldershot, 1994; Brock, S. Fire from Heaven. Studies in Syriac Theology and Liturgy /Var. Coll. St. Ser.: CS, 863/, Univ. of Oxford, 2006; Brock, S. P. Early Syrian Ascetism. – In: Numen 20 (1973), p. 1 – 19 (repr. – S. Brock. Syriac Perspectives on Late Antiquity. London, 1984); Callot, O.; P.-L. Gatier. Les stylites de l’Antiochène. – In: Topoi Supplément 5. Antioche de Syrie. Histoire, images et traces de la ville antique. Paris, 2004, p. 573 – 596; Soler, E. Le sacré et le salut à Antioche au VIe siècle apr. J.-C. Pratiques festives et comportements religieux dans le processus de christianisation de la cité [Bibliothèque archéologique et historique, 176]. Beyrouth, 2006; Métivier, S. La Cappadoce (IVe – VIe siècle). Une histoire provinciale de l’Empire romain d’Orient. Paris, 2005; Rodley, L. Cave Monasteries of Byzantine Cappadocia. Cambridge, 1985; Thierry, N. Haut moyen-âge en Cappadoce: Les églises de la région de Ĉavuşin. Paris, 1983; Fox, M. M. The Life and Times of Basil the Great as Revealed in His Works. Washington (D.C.), 1939; Ruether, R. Gregory of Nazianzus: Rhetor and Philosopher. Oxford, 1969; Daniélou, J. L’être et le temps chez Grégoire de Nysse. Leiden, 1970; Krautheimer, R. Early Christian and Byzantine Аrchitecture. Harmondsworth, 1965; Dagron, G. Les moines et la ville: Le monachisme à Constantinople jusqu’au concile de Chalcédoine (451) – In; TM 4 (1970), p. 229 – 276; Schreiner, Peter. Byzanz 565 – 1453 [Oldenbourg Grundriss der Geschichte, 22]. München, 2011; Shepard, Jonathan. Emergent Elites and Byzantium in the Balkans and East-Central Europe [VarCollStSer. 953; Baur, P. C. Der heilige Johannes Chrysostomus und seine Zeit (2 Bde.). München, 1929-30 /прев. на англ.: Gonzaga, M. John Chrysostom and His Time. London, 1959-60/; Burger, D. C. A Complete Bibliography of the Scholarship on the Life and Works of St. John Chrysostom. Evanston /IL/, 1964; Kelly, J. N.D. Golden Mouth. The Story of John Chrysostom – Ascetic, Preacher, Bishop. London, 1995; Schreiner, P. Notes sur la fondation de Monemvasie en 582 – 583 [TM, 4], 1970, c. 471-475; Ferrari, Gr. Early Roman Monasteries (V-X c). Rome, 1957; Penco, G. Storia del monachesimo in Italia dalle origini alia fine del Medioevo. Milano, 1988; Sansterre, J.-M. Les moi-nes grecs et orientaux a Rome aux epoques byzanti-ne et carolingienne (milieu du VIe s. – fin du IX s.), I. Texte – II. Bibl iographie, notes. – In: Academie Royale de Belgique. Memoires de la classe des Lettres, T. LXVI, Fascicule 1. Bruxelles, 1983; James, Е. Ireland and Western Gaul in the Merovingian Period. – In: Ireland in Early Medieval Europe (Ed. D. Whitelock, R. McKitterick, D. Dum-ville). Cambridge, 1982, p. 362 – 386; Hillgarth, J. The East, Visigothic Spain and the Irish. – In: Studia Patristica, Vol. 4. Berlin, 1961, p. 442 -456; Richter, M. Die inselkeltischen Volker ira europaischen Rahmen des Mittelalters. – In: Saeculum, 32 (1981), S. 274 – 277; Richter, M. Irland in Mittelalter: Kultur und Geschichte. Stuttgart, 1983; Hummel, G. Geschichte und Wesen der iroscho-ttischen Monchskirche. – В: Годишник на ЦСВП „Проф. Ив. Дуйчев“, Т. 84-85 (4); Mac Neill, Е. St. Patrick, Apostle of Ireland. London, 1934; Hanson, R. Saint Patrick. His Origins and Career. Oxford, 1968, p. 72 – 209 (Библ. c. 232 – 233). Hanson, R. The Life and Writings of Historical Saint Patrick. N.Y., 1983; Bieler, L. St. Patrick and the Coming of Christianity (1). – In: A History of Irish Catholicism, Vol. I, (1). Dublin, 1967; Ryan, J. Irish Monasticism. Origins and Early Development. Dublin, 1931 (N.Y., 1972); Delius, W. Geschichte der irischen Kirche von ihren Anfangen bis zum 12. Jahrhundert. München, 1954; Bieler, L. Irland, Wegbereiter des Mittelalters. Olten, 1961; Bieler, L. Ireland and the Culture of Early Medieval Europe. London, 1987; Hughes, K. The Church in Early Irish Society. London, 1966; Hughes, K. Church and Society in Ireland A.D. 400 – 1200. London, 1987; Ryan, J. The Monastic Institute (2) / Corish, P. The Christian Mission (3). – In: A History of Irish Catholicism, Vol. I, (2 + 3). Dublin, 1972; Kennedy, J. The Sources for the Early History of Ireland, I. N.Y., 1929; Francoise, H. Irish Art in the Early Christian Period (to 800 A.D.). N.Y., 1965; Francoise, H. Irish Art during the Viking Invasions (800 – 1020 A.D.). N.Y., 1967; Francoise, H. Irish Art in the Romanesque Period (1020 – 1170). London, 1970; Mc Nally, R. Die keltische Kirche in Irland. – In: Kirchengeschichte als Missionsgeschichte (Hrsg. K. Schaferdiek), Bd. II: Die Kirche des frühen Mittelalters. München, 1978, S. 91 – 115 (Библ. за келтската църква с. 523); Byrne, Fr. Die keltischen Volker (5.-11. Jahrhundert). – In: Handbuch der europaischen Geschichte (Hrsg. 7ft. Schieder), Bd. 1. Stuttgart, 1976, S. 448 – 493 (интерес представлява и приложената там литература); Die Iren und Europa im früheren Mittelalter (Hrsg. Н. Lowe), 2 Bde. Stuttgart, 1982; Irland und Europa. Die Kirche im Fruhmittelalter (hrsg. von P. Ni Chathain u. M. Richter). Stuttgart, 1984; Irland und die Christenheit. Bibelstudien und Mission (hrsg. von P. Ni Chatham u. M. Richter). Stuttgart, 1987; Aland, K. Geschichte der Christenheit, Bd. 1. Gütersloh, 1980, S. 231 – 235; Dinić, M. Srpske zemlje u srednjem veku. Beograd, 1978; Cavarnos, C. The Holy Mountain. Belmont /MA/, 1973; Le millénaire du Mont Athos 963 – 1963, 2 Vols., Chevetogne, 1963-1964; Sofianos, D. Z. Meteora. Wegweiser. Megalou Meteorou (+ библиография); Маклейн, Ш. Камино: пътуване на духа. София, 2005; Стефанов, Р. Камино де Сантяго. София, 2012.