Дипломантски семинар
доц. д-р Диана Атанасова-Пенчева
30 ч. лекции, 15 ч. упражнения
Дипломантският семинар има подчертано практическа насоченост. Целите на курса са, от една страна, да се създадат у студентите умения за работа със средновековните писмени паметници, и от друга, да се усвоят знания за създаване на собствен изследователски текст. Студентите се запознават както с класическите (да си служат с описи, базисни медиевистичи справочници, да работят с архивни документи, ръкописи, старопечатни книги), така и с модерните методи на работа в палеославистиката (работа с уеб-базирани издания на средновековни текстове, електронни библиотеки и проекти, използвани стандарти за обработка на метаданни при описването и представянето на ръкописи и текстове в електронен формат). Разглеждат се научните стилове и основните жанрове на академичното писане. Специално внимание се отделя на етапите в създаването на собствен научен текст: определяне на тема, формулиране на задачи, писане и редактиране, изработване на помощен апарат (библиография, индекси и др.).
Лекционен курс
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1. | Описание на ръкописи: начини за описване. Типове каталози и описи. Стари и нови сигнатури. Интернет базирани библиотеки, издания и др. | 2 |
2. | Изучаване на средновековните текстове. Работа с преписи – de visu и посредством фотокопия, микрофилми, дигитални носители. | 2 |
3. | Режим на ползване на ръкописите в различните книгохранилища. Етика на ползването на ръкописи: собственост на ръкописите; взаимоотношения със собствениците на ръкописите. Паспорт на ръкопис. | 2 |
4. | Издания. Издание на ръкопис (кодекс). Издание на отделен текст. Дипломатическо и критическо издание. Електронни ресурси. Дигитални архиви, библиотеки и бази данни. | 2 |
5. | Жанрови форми на научен текст. Реферат, доклад, курсова работа, академично есе, дипломна работа (магистърска теза). Отзивът и рецензията – форми на академичното писане. | 2 |
6. | Типове писмени задачи в обучението по старобългаристика. Особености на научния стил в палеославистичните изследвания. | 2 |
7. | Етапи на написването на научен текст: изработване на план, формулиране на тези (хипотеза), издирване на извори, провеждане на изследването, оформяне на изводи и заключение. Редактиране на първоначалния вариант на текста. | 2 |
Упражнения:
В рамките на семинарните занятия се упражняват уменията за създаване на собствен научен текст, за издаване на средновековен славянски текст, за изработване на научен апарат – индекс, речник, речник-индекс.
Практически занимания:
Предвижда се работа с ръкописи и старопечатни издания в Националната библиотека „Св. Св. Кирил и Методий”, в Центъра за славяно-византийски проучвания „Проф. Иван Дуйчев”, в Църковно-историческия и архивен институт.
Форми и методи на оценяване:
Текуща оценка (писмена работа и тест)
Курсова работа
Избрана библиография:
1.Еко, У. Как се пише дипломна работа. С., 1999.
2.Лихачев, Д. С. „Текстология на материале русской литературы X-XVII вв.” Изд. III, Санкт-Петербург, 2001 (в електронен варинт на: http://www.lihachev.ru/nauka/literatura/biblio/1837/
3.Мавродиева, И., Й. Тишева. Академичната комуникация. С., 2010.
4.Федер, У. Р. Славянската текстология. – В: Хиляда години като един ден. Животът на текстовете в православното славянство. С., 2005, 6-24.
5.Федер, У. Р. Текстологията в действие. – В: : Хиляда години като един ден. Животът на текстовете в православното славянство. С., 2005, 25-45.
6.Янакиев, М.. Как да редактираме свой и несвой текст. С., 1994
7.Medieval Slavic Manuscripts and SGML: Problems and Perspectives. Sofia: Marin Drinov Academic Publishing House, 2000
8.Computational Approaches to the Study of Early and Modern Slavic Languages and Texts. Sofia, 2003
9.Основни правила за библиографско описание и библиографско цитиране под линия (ИФ на СУ) на: http://www.clio.uni‐sofa.bg/BG/archivistika/SOsn.pdf
- Стандарти (на цитиране): http://liternet.bg/publish/katalog/rubriki/standarti.htm